Alles over vakanties op én met de fiets

Voorbereidingen voor fietsvakantie?

hjvk
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 jul 2009 20:59

hjvk 20 mar 2011 14:52

Hallo fietsfanaten,

Ik hoop een graantje mee te pikken van jullie ervaring. Ik wil deze zomer met een vriend van huis uit op de fiets stappen en richting Frankrijk of Duitsland fietsen. Maar iets dergelijks heb ik nog nooit eerder ondernomen en nu zoek ik wat tips in verband met de voorbereiding (vooral qua materiaal).

Wat moet er mee?
- Tentje
- Slaapzak
- Kleding
- Kookgerei
- Foto apperatuur
- Gereedschap/binnenbandjes

Ik dacht eer gewoon aan voor en achter bagagedragers te monteren op of mijn koga gentsracer of mijn merida crosser en waterdichte fietstassen aan te schaffen. Maar aan hoeveel liter denken we dan? Welke fiets geniet de voorkeur. Iemand ideeën qua materiaal?

Voordelen koga:
- Stalen frame
- Lichter
- Leuk voor af en toe een dagje racen zonder bagage

Nadelen:
- Dunne banden?
- Geen plat stuur

Voordelen merida crossway:
- Plat stuur
- Dikke banden (regen, hoge belasting, af en toe misschien slecht wegdek)
- Meer multifunctioneel

Nadelen
- Aluminium (hoge belasting qua bagage en mijn gewicht)
- Zwaar
- Komt niet echt mee een dagje bergop racen
- Racer rijdt toch soepeler
Jong broekie ('91)
ex eigenaar 83 koga miyata gentsracer aero (race)
'86 koga miyata terrarunner-e (ATB)
'10 Merida Crossway (werk-woon fiets)
Binnenkort '11 Ridley Pheaton T (redelijk betaalbaar tijdrit beestje, ook voor langere ritten)

dj
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 jan 2008 23:33

dj 20 mar 2011 18:01

Leuk plan! Ik zou zeggen pak je ATB. Die fiets kan waarschijnlijk het gewicht van je bagage beter hebben en met bagage is het gewichtsverchil tussen de fietsen een stuk minder belangrijk. Op je ATB zitten waarschijnlijk ook kleinere verzetten en dat scheelt nogal als je een heuvel opmoet. Als je fiets zwaar is aan de zijkanten is het ineens een stuk minder prettig om op de pedalen te gaan staan dus je zult het meeste zittend moeten fietsen.
veel plezier!

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 20 mar 2011 20:06

ik zou even op het wereldfietser forum http://wereldfietser.nl/phpBB/ gaan rondstruinen als ik jou was. Daar staan complete paklijsten en de site zit verder boordevol met tips etc. waar je aan moet denken als je een fiets ombouwt. Er zijn een paar zeer actieve gebruikers die veel weten.



:winkthumb:

Plaats reactie