fietsen sportschool zwaarder dan buiten
Helaas is mijn fiets al een week kapot en kan deze pas donderdag gerepareerd worden. Ik fiets sinds een week of 6 2 keer per week 2 uur per keer en deed daarvoor al jaren niets aan sport.
Om niet mijn pas opgestarte trainingsschema in de war te gooien, ben ik maar naar de sportschool gegaan om daar op de fiets/crosstrainer wat kilometers op de plaats te maken.
Het viel me op dat bij mijn normale fiets hartslag (D1), zo'n 140-145 bpm, het zweet over mijn lijf gutste, ik behoorlijk aan het hijgen was. Verzuren deed ik niet, heb plus minus een uur op dat ding gezeten.
Als ik gewoon buiten fiets, dan is deze hartslag geen reden tot gehijg of extreem gezweet.
Is hier een verklaring voor?
- komt het doordat het indoor warmer is?
- komt het doordat je constant met dezelfde weerstand rijdt en dus geen herstel momentjes hebt, bijvoorbeeld buiten bij bruggetje af o.i.d. De belasting is indoor dus veel constanter.
- is er minder zuurstof indoor?
- en nee ik had gisteravond niet gedronken, of van de week me helemaal kapot gefietst ofzo.
Om niet mijn pas opgestarte trainingsschema in de war te gooien, ben ik maar naar de sportschool gegaan om daar op de fiets/crosstrainer wat kilometers op de plaats te maken.
Het viel me op dat bij mijn normale fiets hartslag (D1), zo'n 140-145 bpm, het zweet over mijn lijf gutste, ik behoorlijk aan het hijgen was. Verzuren deed ik niet, heb plus minus een uur op dat ding gezeten.
Als ik gewoon buiten fiets, dan is deze hartslag geen reden tot gehijg of extreem gezweet.
Is hier een verklaring voor?
- komt het doordat je constant met dezelfde weerstand rijdt en dus geen herstel momentjes hebt, bijvoorbeeld buiten bij bruggetje af o.i.d. De belasting is indoor dus veel constanter.
- is er minder zuurstof indoor?
- en nee ik had gisteravond niet gedronken, of van de week me helemaal kapot gefietst ofzo.
Koga Team Edition
[quote="jop"]
[/quote]
Denk dat deze factoren in ieder geval meespelen.
[/quote]
Denk dat deze factoren in ieder geval meespelen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
Ik zit ook wel eens op zo'n ding in de sportschool, maar ik heb dan een gewoon kort broekje en shirtje aan. Binnen no-time is het shirtje dan nat van de zweet en dan voelt ook niet bepaald lekker, met fietskleding heb je daar veel minder last van. En tuurlijk speelt het een rol dat het binnen warmer is en dat je aan één stuk doortrapt. Ik doe het hooguit een half uurtje, ook omdat ik daarna nog krachttraining doe en de houding op zo'n ding niet echt fijn is, veel te rechtop...
Heb ik ook, op de Tacx haal ik soms niet eens hartslagen die ik buiten gemiddeld 4 uur vol kan houden.
Je geeft zelf alle verklaringen: (1) Je hebt geen rijwind, de hitte blijft zich 'ophopen', waardoor je enorm zweet. (2) Het is feitelijk zwaarder, aangezien je bij zwaar verzet niet je benen stil kan houden. Het simuleert niet het rijden op het vlakke, maar juist het klimmen op een plus 10 procent helling. In Fiets gaven ze eens aan dat indoor trainen een anderhalf keer zo zware belasting geeft als buiten (dus 2 uur binnen = 3 uur buiten). Het monotone van indoortrainen helpt natuurlijk ook niet. En ikzelf heb vaak de neiging om buitengewoon intensief te trainen op een indoording (cijfertjes, vermogen, meer meer meer), waar ik buiten een veel lagere kruissnelheid aan hou.
Kan me vergissen hoor, maar het lijkt me dat de gewijzigde houding ook een heel grote factor is in het verhaal.
Diep zitten heeft niet alleen aero voordelen maar zorgt er ook voor dat je je bilspieren meer gebruikt.
Dat is de grootste spier die je hebt , als je die dan niet meer zo veel aanspreekt zullen de andere spieren zwaarder belast worden met alle gevolgen van dien.
Diep zitten heeft niet alleen aero voordelen maar zorgt er ook voor dat je je bilspieren meer gebruikt.
Dat is de grootste spier die je hebt , als je die dan niet meer zo veel aanspreekt zullen de andere spieren zwaarder belast worden met alle gevolgen van dien.
[quote="Noppie"]Misschien doe je buiten niet genoeg je best. Vanmorgen 100km gefietst en dat was flink afzien aan de kust door de duinen.[/quote]
Mijn best doen meet ik af aan mijn hartslag die ligt binnen en buiten op hetzelfde niveau.
Wat betreft die houding ben ik het wel met je eens. Ik voelde gister na de indoor training ook veel meer "spierpijn" dan op de fiets buiten. Met name in spieren waar ik anders nooit wat aan voel. Dat zal toch ook zeker met de andere zit te maken hebben.
Mijn best doen meet ik af aan mijn hartslag die ligt binnen en buiten op hetzelfde niveau.
Wat betreft die houding ben ik het wel met je eens. Ik voelde gister na de indoor training ook veel meer "spierpijn" dan op de fiets buiten. Met name in spieren waar ik anders nooit wat aan voel. Dat zal toch ook zeker met de andere zit te maken hebben.
Koga Team Edition