Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Slaappillen

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 06 okt 2009 20:08

Het klopt ook wel dat dikke mensen meer trek in eten hebben, ook al zijn ze passief. Ze gebruiken meer energie om al dat lichaam te moeten warm houden, dat kost brandstof en dus eten.

Van dat extra energiegebruik vallen ze alleen niet af. Daar zijn ze -in de regel- te passief voor. Bovendien leven ze vaak ook eerder op vette voedingsmiddelen als chips, chocola en veel saus dan op magere voedingsmiddelen als rijstwafels, volkorenbrood en fruit.

Uiteraard de mensen die er door medicijn gebruik of door ziekte weinig aan kunnen doen dat ze te dik zijn nagelaten.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

r0bbert
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mei 2009 00:01

r0bbert 06 okt 2009 21:26

[quote="Waterman"]
Dat je na een lunch wat slaperig kan worden is simpel; veel bloed stroomt rond de maag.
Dat effect duurt niet lang, vandaar dat dan ook een "dutje" goed doet.[/quote]
dat je na de lunch slaperig heeft niks te maken met het bloed wat rond je maag stroomt hoor. Daarbij neemt je maag geen voedingsstoffen op, met uitzondering van alcohol.

Het heeft te maken met het feit dat er na het eten insuline vrijkomt om glucose om te zetten in glycogeen. Insuline zorgt echter ook ervoor dat je rustiger wordt, het heeft een tegengestelde werking t.ov. insuline. Daardoor voel je je wat suffer nadat je een maaltijd gegeten hebt. Vandaar ook dat veel mensen na het eten het liefst lekker op de bank gaan zitten en wachten met sporten.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 06 okt 2009 21:43

Interessant topic. Over dit onderwerp heb ik nooit iets geleerd, ik associeerde mijn ervaringen alleen met de informatie die ik hier las.
Sporten doe ik in ieder geval, helpt wel hoor, sport nu tijdens mijn lunchpauze en merkte ook wel dat ik minder trek had.

Waarschijnlijk zal het psychische aspect in mijn geval de grootste bijdrage leveren. Want ik neem aan dat het sympatische zenuwstelsel niet echt geprikkeld wordt door hard nadenken, maar alleen door lichamelijke inspanning? Veel denkwerk kost namelijk ook energie, maar dan zal het parasympatische zenuwstelsel dus hoogst waarschijnlijk het meest actief zijn?
In dat geval is het dus psychisch.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 06 okt 2009 21:49

[quote="R0bbert"][quote="Waterman"]
Dat je na een lunch wat slaperig kan worden is simpel; veel bloed stroomt rond de maag.
Dat effect duurt niet lang, vandaar dat dan ook een "dutje" goed doet.[/quote]
dat je na de lunch slaperig heeft niks te maken met het bloed wat rond je maag stroomt hoor. Daarbij neemt je maag geen voedingsstoffen op, met uitzondering van alcohol.

Het heeft te maken met het feit dat er na het eten insuline vrijkomt om glucose om te zetten in glycogeen. Insuline zorgt echter ook ervoor dat je rustiger wordt, het heeft een tegengestelde werking t.ov. insuline. Daardoor voel je je wat suffer nadat je een maaltijd gegeten hebt. Vandaar ook dat veel mensen na het eten het liefst lekker op de bank gaan zitten en wachten met sporten.

[/quote]
Ik vind het een mooie verklaring maar ik heber nog nooit van gehoord dat insuline rust geeft, wel door een evt. lage bloedsuikerspiegel tgv teveel insuline.
En er stroomt wel degelijk veel meer bloed naar je maag en of buik organen in rust.
En je maag neemt welliswaar geen voedingsstoffen op maar die is wel druk. (Kneden, eiwit spliting- topsport voor dat ding hoor)

Zoals iemand anders onder zijn onderschrift heeft staan:" Maar ik kan het mis hebben."

Edit: voor de liefhebbers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Orthosympa ... nuwstelsel

@ JorisB wederom weet ik niet goed of hard en diep nadenken het sympatische zenuwstelsel opjaagt. Maar je zet me wel aan het denken en dat is natuurlijk leuk.
...en misschien blijf ik er wel slank bij :-D

waterman
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:24

waterman 07 okt 2009 23:52

[quote="R0bbert"][quote="Waterman"]
Dat je na een lunch wat slaperig kan worden is simpel; veel bloed stroomt rond de maag.
Dat effect duurt niet lang, vandaar dat dan ook een "dutje" goed doet.[/quote]
dat je na de lunch slaperig heeft niks te maken met het bloed wat rond je maag stroomt hoor. Daarbij neemt je maag geen voedingsstoffen op, met uitzondering van alcohol.

Het heeft te maken met het feit dat er na het eten insuline vrijkomt om glucose om te zetten in glycogeen. Insuline zorgt echter ook ervoor dat je rustiger wordt, het heeft een tegengestelde werking t.ov. insuline. Daardoor voel je je wat suffer nadat je een maaltijd gegeten hebt. Vandaar ook dat veel mensen na het eten het liefst lekker op de bank gaan zitten en wachten met sporten.

[/quote]

dit is wat ik eens uit vakliteratuur gelezen/begrepen heb. Ben ook geen deskundige
op dat gebied.

Ontopic, wil ik zeggen dat de TS ondanks goede slaper is, toch meer wil slapen en
dan vraagt wat slaappillen voor werking, effect of nut hebben?
Te lang slapen kan ook weer suf maken. Op tijd naar bed, en als je voor de
wekker al wakker word, lijkt mij dat een goed teken van uitgeslapen te zijn.
;)

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 08 okt 2009 04:28

[quote="*Cas*"][quote="-Divo-"]fysieke winkels (ook in Amsterdam)
[/quote]

Weet je toevallig welke winkels dat zijn (Etos, Kruidvat, De Tuinen?)?[/quote]

Vitaminestore

http://www.vitaminstore.nl/StoreSearch. ... =amsterdam



betrouwbare adressen online
XLLNutrition
Body&FitShop

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 08 okt 2009 14:19

[quote="-Divo-"][quote="*Cas*"][quote="-Divo-"]fysieke winkels (ook in Amsterdam)
[/quote]

Weet je toevallig welke winkels dat zijn (Etos, Kruidvat, De Tuinen?)?[/quote]

Vitaminestore

http://www.vitaminstore.nl/StoreSearch. ... =amsterdam



betrouwbare adressen online
XLLNutrition
Body&FitShop


[/quote]


Gezien het tijdstip van de posting weet ik niet of die pillen wel helpen
:p

bingohome
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2009 22:44

bingohome 09 okt 2009 02:49

[quote="pinarello"]Gezien het tijdstip van de posting weet ik niet of die pillen wel helpen
:p[/quote]

Gezien het tijdstip van mijn posting kan ik melden dat bier drinken ook niet helpt...
Maar ik heb meer verstand van gitaren...

superrose@work
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 okt 2009 16:16

superrose@work 09 okt 2009 17:04

Ik krijg honger hiervan.
Anyway L-tryptofaan kan je ook kopen bij smartshops.

Plaats reactie