Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

newby vragen bandenkeuze / pedalen

hero
Forum-lid

hero 28 sep 2009 19:26

Ben een redelijk ervaren wielrenner die zijn MTB (2003) uit het stof heeft gehaald en zich nu echt serieus heeft voorgenomen komende winter te gaan mtb-en.
2 vragen:

Bandenkeuze
Ik wil nieuwe banden aanschaffen. De bedoeling is om een flink aantal keren het bos in te gaan - omgeving Holterberg / Apeldoorn - maar ik wil ook een paar keer aan een strandrace mee doen (klopt het dat je daar voor slicks moet hebben?). Welke banden kan ik voor combi bos / strand het beste nemen (het liefst één soort / merk)?

Pedalen
Op de racefiets fiets ik altijd met Shimano SPD-SL die me uitstekend bevallen. Op mijn huidige mtb zitten oude time-pedalen (van die gele). Zijn er mtb-ers die SPD-SL pedalen op hun mtb hebben zitten of is dit echt een onmogelijke combinatie?

Alvast dank voor jullie reacties / adviezen!

bluebird
Forum-lid

Gebruikersavatar bluebird 28 sep 2009 20:15

Jij hebt toch helemaal geen tijd om te mountainbiken? ;)
Niet dat ik zo'n ervaren biker ben, maar laat ik vast wat voorzetjes geven:

- pedalen: volgens mij passen die race pedalen niet onder een ATB schoen, en het bos in met raceschoenen lijkt me niet handig; bij mountainbike hoort nu eenmaal af en toe een stukkie lopen.

- de meest gebruikte banden combi is Schwalbe Racing Ralph/ Nobby Nic. Voor strandraces heb je echt heel afwijkende banden nodig, breed met weinig profiel (Vredestein Beach, Schwalbe Big Apple, Supermotos etc.). Dus een band die voor beide terreinen inzetbaar is lijkt mij niet logisch...
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

hero
Forum-lid

hero 28 sep 2009 23:35

Haha, helaas weinig tijd inderdaad! De ervaring leert echter dat ik in de winter sportief weinig uitvoer en volgens mij kost mtb-en maar een paar uurtjes per week.

In ieder geval dank voor je antwoorden, daar heb ik wat aan. Blijkt maar weer dat ik geen flauw benul heb van mtb-en. Dat wordt dus (helaas) geen strandrace voor mij maar wel op zoek naar ATB-schoenen...

By the way, voor juli 2010 staat de Dolomietenmarathon op de kalender.., ervaring?

nimp
Forum-lid

nimp 01 okt 2009 00:39

Met een Schwalbe Smart Sam kom je al ver, maar op het strand en in de echte modder zal hij toch niet ideaal zijn. Verder prima all-round band

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 02 okt 2009 09:41

volgens mij zijn rocket ron's ook prima voor in de bossen. lekker open profiel waardoor modder niet zo blijft plakken.
pedalen: ik zweer bij eggbeaters: open, dus geen moder aan de pedalen, makkelijke instap: 4 kanten instappen dus dat gaat veel sneller, meer zijdelingse vrijheid waardoor je been makkelijk de goede stand aanneemt ondanks het plaatje onder je schoen.
Nog een voordeel: licht en goedkoop ongeveer 45 euro!
succes met kiezen
rein
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie