Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

fietsen s'avonds laat of nacht

roro27
Forum-lid

roro27 29 okt 2009 19:19

vervelende plakker(s) :)
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

plakker
Forum-lid

plakker 29 okt 2009 19:25

[quote="roro27"]vervelende plakker(s) :)[/quote]

LOL :)

it wasn't me !

mitchell14
Forum-lid

mitchell14 29 okt 2009 23:55

Goede avond,

Mijn eerste post, dan moet het maar over dit onderwerp gaan. Vanavond voor het eerst een avond ritje gedaan. Het was een experiment zeiden we tegen elkaar. De eerste 300 meter waren fantastisch. Lekker keuvelen en genietend van de mooie oktober avond trappen we de eerste meters een beetje warm. Dan een wegversmalling en een kleine-bocht. Mijn maat op kop, ik iets links achter hem. Het volgende moment voel ik een klap tegen mijn schouder en lig direct op het asfalt. Die scootert had ik dus echt niet gezien. Mijn maat trouwens ook niet. De schade viel gelukkig mee, bebloede knie en een pijnlijke schouder, de Cinelli nog heel dus het kon slechter.
De jongen op de scootert was er iets slechter aan toe, hij wist niet wat voor dag het was.

Wij hebben hem nog aangeboden om hem naar huis te begeleiden maar na 10 minuutjes ging het ook weer wat beter met hem. Uiteindelijk heeft hij zijn weg vervolgd.

Wij ook, en hebben een mooie bruggentocht van 1,5 uur in Rotterdam gedaan. Lekker gefietst maar nu thuis de situatie overdenkend ben ik me ervan bewust dat in het donker fietsen toch anders is. Het vergt nog meer concentratie en communicatie met je maat dan in het licht.

Dit gezegd hebbend, Volgende week ga ik weer!

Gr

waterman
Forum-lid

waterman 30 okt 2009 19:29

@plakker, zou je dat vervelende beestje eens weglaten joh! Ik heb al $#@%!! het zoveelste
beeldscherm kapot geslagen :D

Wat ik nog overweeg te kopen is een tweede lamp, en die onder aan de vork t monteren
en als bermlicht gebruiken.

@Bibske, je hebt volledig gelijk. Doe niet stoer, en kies voor veilig gevoel.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 30 okt 2009 19:39

[quote="Waterman"]@plakker, zou je dat vervelende beestje eens weglaten joh! Ik heb al $#@%!! het zoveelste
beeldscherm kapot geslagen :D

[/quote]

Hahaha....geweldig die lopende vlieg. Ik kwam dat ding enige jaren geleden ergens tegen en begon het toen te gebruiken in mijn werk email signature.

Inderdaad kreeg ik reacties dat men idd dacht dat er een vlieg op hun scherm zat.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

hugo75
Forum-lid

hugo75 31 okt 2009 13:33

Hmm, ik begin m'n hobby net en momenteel is er niet veel kans om overdag te rijden ivm werk. Ik heb een led lenser voorop (170 lumen) wat een dot licht geeft, hopelijk genoeg om de weg te zien en misschien belangrijker, om gezien te worden.

Voor de zijkant vraag ik me alleen af wat er goed is, ik zag gister in de auto een paar wandelaars met van die nood hesjes, maar die zag je in het geheel niet van opzij... iemand tips? Ik zat te denken aan m'n hardloop bandjes voor om m'n arm, word wel een beetje een kerstboom (naja, is wel het seizoen :) ).

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 02 nov 2009 23:29

Zo net terug van weer een donker ritje. Maarre... het was geen onverdeeld genoegen dit keer.

Het begon heel lekker tot aan de n209 bij kruisweg
Al lange tijd zijn ze aan het werk op de n209 maar nu was de situatie veranderd en als er geen licht is, geen bordjes staan en de tegenliggers hun verlichting niet dimmen dan is het geen pretje. maar goed zigzaggend om onverlicht achtergelaten gereedschap, had ik nu toch een fietspad te pakken -dacht ik- totdat ik tot aan de spaken in de modder stond. vervolgens maar over de ook onverlichte autoweg gereden, tot ergenis van enkelen. Langs de rottemeren was het lekker rustig en een tip voor de liefhebbers van echt donkere fietspaden. mijn laatste stuk had ik het fietspad langs de A12 gepland kom je bij Zevenhuizen is de boel daar zonder aankondiging afgesloten. En als ik ergens een hekel aan heb....

Nou ja, de laatste 15km maakt wel weer veel goed. maar deze route rij ik voorlopig niet meer.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

hugo75
Forum-lid

hugo75 04 nov 2009 01:09

Gister ook met maanlicht gereden, super! Die led lenser werkt perfect, zelfs achter de dijk van medemblik naar lambertschaag zonder enige straat verlichting voldoende licht om de hazen en konijnen te ontwijken :) Was een onbekende route voor me dus ik had die lamp wel echt nodig, enige nadeel is dat je verkeersborden even moet bijlichten omdat de bundel zo geconcentreerd is als je ingezoomd hebt (je kan ze wel prima lezen op 400 meter afstand als je er op richt ook auto's met groot licht reageren erg snel en vroeg op een beetje bijlichten)

waterman
Forum-lid

waterman 04 nov 2009 18:31

Zolang het redelijk droog blijft en straks e.v niet te hard vriezen doet, gaat dit
"donker-fietsen" vaker gebeuren. Tot nu toe bevalt het goed.
Over twee weken begin ik aan het seizoen 2010 te werken, en daarbij wat vaker
avond rondjes in de week maken.

Overigens, zie ik dat er ook net zoals in het topic "nog gefietst vandaag" hier net
zoiets verteld word. "Nog in donker gefietst vandaag" zou het dan moeten heten :)

Laten we dit dan ook gewoon voortzetten, lijkt mij wel passend. Ook de ervaringen
met verlichtingen, reflectors, jasjes enz.

lange63
Forum-lid

lange63 04 nov 2009 23:19

Zit weer met een kop thee achter de pc, zojuist terug van een rit door de Hoekse Waard en Biesbosch. Blijft toch heel bijzonder, zo in het donker door de polder te karren.
Opvallend overigens hoe die avondritten toch nog verschillen. Soms is het echt pikkedonker, vanavond veel maanlicht. Lijkt een klein verschil, maar daardoor ervaar ik zo'n tocht gelijk heel anders. Enne....schreef er niet iemand dat je 's avonds en 's nachts minder last had van wind?? Niets van gemerkt vanavond!!

De Sigma Power Led bevalt uitstekend. Wel overweeg ik om een tweede (goedkopere) lamp aan te schaffen. Zeg maar een thuiskomertje... Want als de Sigma er midden in de polder mee kapt (om welke reden dan ook), wordt het toch een hele toer om heelhuids thuis te komen.

Al met al een 'ontdekking'. Na een aantal tochten kan ik me niet meer voorstellen dat ik vorig seizoen zo gediciplineerd op de Tacx zat.
staal.....what else.....??

tijmen
Forum-lid

tijmen 06 nov 2009 22:20

Ook ik heb vandaag mijn eerste ervaringen op gedaan met de Sigma Powerled Pro. Dat ding is me prima bevallen.

Vanuit Amsterdam, door Waterland richting Marken en weer terug. Bijna 50 km over onverlichte wegen en fietspaden. Toch had ik vaak aan de minst felle stand meer dan genoeg. Alleen bochten nemen was nog wat onwennig, zo'n lamp schijnt toch niet 'door' de bocht.

Wel echt heerlijk in het donker. De wereld is een stuk kleiner, je bent echt alleen met je fiets, de wind, het gezoem van de bandjes en het zachte geratel van de ketting.
slow is smooth, smooth is fast

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 07 nov 2009 01:33

Ik kan ook echt genieten van het fietsen in het donker. Het kan me nog niet vroeg genoeg donker worden :). In juli tijdens LEL (1400km) 4 nachten achter elkaar in het donker gefiets ( 3é nacht 5 uur slaap want ik viel anders om ) en dat geeft zo'n sfeer..... :) Op de ultra tochten in de zomer kijk ik er ook naar uit. De hitte is dan gewoon vanaf 23:00 uur wat dragelijker.

1 keer reed ik om 'n uur of 24:00 door de uitlopers van de Jura en hoor een enorm gesis. Eerst dacht ik nog, lekke band? Maar even later kruist voor me een enorm wild zwijn die nog harder van mij schrok dan ik van hem.... Sinds toen blijft m'n helmlampje ook steeds aan. Normaal deed ik die alleen aan bij afdalingen.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Plaats reactie