Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon Framemaat

svenneland
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 sep 2009 14:08

svenneland 22 sep 2009 14:15

Ik ben van plan deze winter een Canyon Ultimate AL 9.0SL aan te kopen. Ik heb de fiets getest in Heerlen en was meteen verkocht!
Nu heb ik toch nog een klein probleem ivm de framemaat en het Canyon PPS-systeem (van op de webiste). Volgens dit systeem zou ik een framemaat 56 (i.e. de geteste maat) nodig hebben, maar als ik de renners van Silence-Lotto bekijk, dan rijden die renners met mijn afmetingen (lengte= 1.77m, binnenbeenlengte= 84,3cm) allemaal met een kadermaat 54 rond. En aangezien ik de fiets ook voor competitieve doeleinden wil gebruiken, dan lijkt me dat ik dus de 54 nodig heb.

Wat doe ik best? Canyon's PPS volgen? Of gaan voor de 54?

Graag wat hulp...
http://zererien.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;

enrique1
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 15 okt 2006 22:16

enrique1 22 sep 2009 14:24

Svenneland schreef:Ik ben van plan deze winter een Canyon Ultimate AL 9.0SL aan te kopen. Ik heb de fiets getest in Heerlen en was meteen verkocht!
Nu heb ik toch nog een klein probleem ivm de framemaat en het Canyon PPS-systeem (van op de webiste). Volgens dit systeem zou ik een framemaat 56 (i.e. de geteste maat) nodig hebben, maar als ik de renners van Silence-Lotto bekijk, dan rijden die renners met mijn afmetingen (lengte= 1.77m, binnenbeenlengte= 84,3cm) allemaal met een kadermaat 54 rond. En aangezien ik de fiets ook voor competitieve doeleinden wil gebruiken, dan lijkt me dat ik dus de 54 nodig heb.

Wat doe ik best? Canyon's PPS volgen? Of gaan voor de 54?

Graag wat hulp...
j
Je kunt de kleinere maat eventueel ook testen in Heerlen dan weet je of je rug het aankan .Je moet wel een langere stuurpen van 100 of 110 op de 54 zetten dan moet het normaal lukken.

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 22 sep 2009 16:21

Ik heb mijn Ultimate CF ook een maat kleiner gekocht dan het PPS adviseerde en nog twijfel ik wel eens of het niet een nog maatje kleiner kan. Ik weet niet of de geometrie van deze 2 frames overeen komt en ieder lichaam is anders natuurlijk maar ik heb wel vaker gehoord (en daarom zelf dus ook gedaan) dat een maatje kleiner bij canyon geen kwaad kan.

Groet

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 22 sep 2009 16:59

Vroegah (voor 2009) adviseerde de PPS van Canyon altijd een maat groter dan nu, dus dat je automatisch een maat kleiner kunt nemen is niet meer waar. Aangezien je net op de grens zit zou 54 best kunnen (bovenbuislengte is het belanrijkste en daar kijkt de PPS totaal niet naar trouwens!), maar een testritje maken lijkt me geen slecht plan. En niet kijken naar de profs, JIJ moet er op rijden en profs zitten vrij extreem meestal.

svenneland
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 sep 2009 14:08

svenneland 24 sep 2009 13:36

Heb me net eens opnieuw opgemeten, mijn lichaamslengte is 176cm en mijn binnenbeenlengte is 86...
Volgens PPS dus nog steeds 56, maar heb toch mijn twijfels, daar ik graag diep zou zitten...langs de andere kant ben ik bang dat de 54 net iets te klein zal uitvallen...
http://zererien.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 24 sep 2009 13:54

Waarom neem je de maten/afstelling van je huidige fiets niet als uitgangspunt? Er vanuitgaande dat je die hebt natuurlijk, maar omdat je het over wedstrijden hebt neem ik dat maar aan. Naar de profs of wie dan ook kijken heeft geen zin.

svenneland
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 sep 2009 14:08

svenneland 24 sep 2009 14:11

Mijn huidige fiets is een 57 (merckx), maar met een stuurpen van 90. Het zadel staat maar enkele centimeters hoger dan het stuur, dus fiets is te groot. Het is de bedoeling dat ik aan mijn positie sleutel, want nu rijd ik echt wel met de verkeerde maat rond...
http://zererien.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;

BonoCross
Forum-lid
Berichten: 856
Lid geworden op: 24 jan 2007 23:32

BonoCross 24 sep 2009 14:36

De balhoofdbuizen van Canyon zijn vrij ruim en dan is de vork vaak ook niet bepaald kort afgezaagd, daar moet je ook wel rekening mee houden. Probeer de maten van je Merckx eens naast die 56 van Canyon te leggen (balhoofdbuis, bovenbuis). Als ze veel overeenkomen kun je beter een maatje kleiner nemen denk ik. Ik ben zelf 1.73m en heb een bb-lengte van 81cm. Afgelopen zat. heb ik op een 54 gereden en die voelde perfect voor mij. Het zadel staat weliswaar niet echt hoog met mijn bb-lengte maar qua positie zit ik er perfect op (als ik wat spacers weghaal).
Canyon Ultimate CF SL 2016

svenneland
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 sep 2009 14:08

svenneland 24 sep 2009 14:54

Lengte bovenbuis Merckx: 57cm (bij Canyon maat 56 is dit 55,37cm), balhoofdbuis is 16cm, dus zelfde als bij de Canyon maat 56. Zitbuis bij de Merckx is 57cm (wel C-C), bij de Canyon is dit 55 (dit is C-T?)...
http://zererien.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 sep 2009 17:36

Laat je 1e eens goed op de fiets zetten. Die zitbuis die maakt echt totaal niet uit.
Ik snap niet hoe het kan dat je bijna geen hoogte verschil tussen zadel en stuur hebt terwijl je erg lange benen hebt naar verhouding.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 sep 2009 19:00

jaspervelzen schreef: Ik ben ook 176cm en mijn binnenbeenlengte is 84cm. Ik rijd met een 56cm frame met een 100mm stuurpen. Zit prima voor mij.
Als ik een maat kleiner had genomen, had de bovenbuis veel te kort geweest, waardoor ik te kort zou hebben gezeten.


Hoe kan bij een maat kleiner de bovenbuis veel te kort zijn als je maar met een 100 mm stuurpen rijdt? Bij een maat kleiner gaat de bovenbuis echt geen 3 of 4 cm korter zijn...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie