Ik ben 44 jaar en fiets ongeveer zo een 6 jaar als wielertoerist met een programma op vlakke wegen in Belgie .
Ik heb sommige toertochten gedaan zoals de rvv en de Jan Janssen tocht en doe soms mee aan de clubkampioenschappen bij de masters.
Ik ben nu naar Portugal gaan wonen voor mijn werk en hier waar ik ben is alles ofwel heuvelachtig of zware klimmen tot bijna 2000m ....
Ik heb voor mijn trainingen het lichte heuvelachtige parcour uitgezocht maar dat is hier toch constant klimmen en dalen weer klimmen dalen etc.....Niets is vlak .Mijn vraag was nu hoe kan ik een lange duurtraining doen op een lage hs met zo een heuvelachtig parcour ... Want als je een heuvel opmoet aan 6% zit je hs toch direct hoog (de meeste heuvels zijn 2tot 6 km en meer maar ik heb in mijn parcour de kortste uitgezocht max 2km klimmen aan 6% of meer......
Kan iemand me een goed programma geven dus hoe ik d1 d2 d3 en herstel moet doen en eventueel 1x per week weerstand of interval, ik kan alle dagen trainen ....
Ik heb ook een tacx waar ik mijn herstel training op doe of wat losrijden na de training of opwarming... ik werk met een polar hs meter type s725...Bedankt voor antwoord...
Hoe trainen
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Gewoon trainen als op het vlakke. Heuvel op een lichter verzetje schakelen en rustig met lage hartslag blijven fietsen. Wordt je hartslag toch te hoog......nog lichter en rustiger gaan rijden.
[quote="Stillekracht"]Gewoon trainen als op het vlakke. Heuvel op een lichter verzetje schakelen en rustig met lage hartslag blijven fietsen. Wordt je hartslag toch te hoog......nog lichter en rustiger gaan rijden.
[/quote]
Dank u voor antwoord, de 3 steilste heuveltjes van 2km die in mijn parcour zitten elk met 10 tot 13% zal ik maar zien als een snelheidstraining in de langeduur want ik moet daar echt op mijn kleinste verzet naar boven 30/25 (triple gestoken voor hier )en trager of nu 10km/h kan ik bijna niet meer (anders haal ik geen 70 omwentellingen) als ik mijn snelheid nog zou verminderen.
Toch bedankt voor u antwoord .....
Indien iemand nog suggesties heeft schiet maar af.
Nogmaals bedankt.
[/quote]
Dank u voor antwoord, de 3 steilste heuveltjes van 2km die in mijn parcour zitten elk met 10 tot 13% zal ik maar zien als een snelheidstraining in de langeduur want ik moet daar echt op mijn kleinste verzet naar boven 30/25 (triple gestoken voor hier )en trager of nu 10km/h kan ik bijna niet meer (anders haal ik geen 70 omwentellingen) als ik mijn snelheid nog zou verminderen.
Toch bedankt voor u antwoord .....
Indien iemand nog suggesties heeft schiet maar af.
Nogmaals bedankt.
if cycling was easy they would have it called football
Aan Scepticus ik had al een triple gestoken toen ik hier aankwam nl 50/39/30 vooraan en 12/25 achteraan ...Bedankt in ieder geval voor je feedback , ik denk dat onze posts elkaar gekruist hebben:-)
if cycling was easy they would have it called football
[quote="mobman"]de 3 steilste heuveltjes van 2km die in mijn parcour zitten elk met 10 tot 13% zal ik maar zien als een snelheidstraining in de langeduur want ik moet daar echt op mijn kleinste verzet naar boven 30/25 (triple gestoken voor hier )en trager of nu 10km/h kan ik bijna niet meer (anders haal ik geen 70 omwentellingen) als ik mijn snelheid nog zou verminderen.[/quote]
Zul je toch een vlakkere route moeten uitzoeken, misschien een rondje een aantal keer rijden. Even wat in D2 maakt niet uit, maar als er een aantal van zulk soort klimmen inzitten gaat het toch meer op een interval/D2 training lijken.
Voor schema's etc: www.zitvlees.nl
Zul je toch een vlakkere route moeten uitzoeken, misschien een rondje een aantal keer rijden. Even wat in D2 maakt niet uit, maar als er een aantal van zulk soort klimmen inzitten gaat het toch meer op een interval/D2 training lijken.
Voor schema's etc: www.zitvlees.nl
foosho,
Dacht ik ook daarom denk ik zal ik mijn lange duur op rollen moeten doen wat zeer saai zal zijn, want bij die heuvels gaat de hs direct naar omslag punt of hoger en dat is niet de bedoeling van een lange duur ....daarom postte ik deze vraag lijkt wat gecompliceert om een lange duur hier op de weg te doen .
Extensief is zeker geen probleem ....
ben het volledig met je post eens foosho..
Ben al op die site geweest , maar heb onlangs een lactaattest gedaan en heb al mijn waardes zoals max vo2 ,max hf ,omslagpunt ,zones 1 2 3 etc...en heb programmas maar was allemaal voor vlakke wegen in Belgie en nederland.
Natuurlijk heb je daar wel de wind die je als een soort klimmen kunt beschouwen maar ook hier zijn de weersomstandigheden heel anders , hier is het nu al 5 maanden tss de 30 en 40 graden en zelfs na 18h nog 25graden ....
Heb nu een parcour uitgestippeld met slechts 2 heuvels van 2km aan 5% erin en de rest van de baan licht golvend .
Dacht ik ook daarom denk ik zal ik mijn lange duur op rollen moeten doen wat zeer saai zal zijn, want bij die heuvels gaat de hs direct naar omslag punt of hoger en dat is niet de bedoeling van een lange duur ....daarom postte ik deze vraag lijkt wat gecompliceert om een lange duur hier op de weg te doen .
Extensief is zeker geen probleem ....
ben het volledig met je post eens foosho..
Ben al op die site geweest , maar heb onlangs een lactaattest gedaan en heb al mijn waardes zoals max vo2 ,max hf ,omslagpunt ,zones 1 2 3 etc...en heb programmas maar was allemaal voor vlakke wegen in Belgie en nederland.
Natuurlijk heb je daar wel de wind die je als een soort klimmen kunt beschouwen maar ook hier zijn de weersomstandigheden heel anders , hier is het nu al 5 maanden tss de 30 en 40 graden en zelfs na 18h nog 25graden ....
Heb nu een parcour uitgestippeld met slechts 2 heuvels van 2km aan 5% erin en de rest van de baan licht golvend .
if cycling was easy they would have it called football
max vo2, max hf, omslagpunt, zones, etc zijn allemaal hetzelfde natuurlijk. Weersinvloeden en vorm spelen wel mee, maar die meting is prima hoor, een hartslagje meer of minder zal de kwaliteit van de training niet beinvloeden.
Voor de programma's: 3 uur D1 = 3 uur D1, of je dat dan in de polder doet of in de bergen maakt niet uit, de fysieke inspanning is hetzelfde (alleen je gaat wat minder hard ).
Je nieuwe parcours klinkt prima... gewoon alleen naar je hartslag kijken, die moet je denk ik wel ongeveer in D1 kunnen houden met klimmetjes a 5-6%, zo af en toe een beetje in D2 maakt ook niet uit verder, 2km lang klimmend op/over je omslagpunt rijden zoals je beschreef is totaal andere koek.
Voor de programma's: 3 uur D1 = 3 uur D1, of je dat dan in de polder doet of in de bergen maakt niet uit, de fysieke inspanning is hetzelfde (alleen je gaat wat minder hard ).
Je nieuwe parcours klinkt prima... gewoon alleen naar je hartslag kijken, die moet je denk ik wel ongeveer in D1 kunnen houden met klimmetjes a 5-6%, zo af en toe een beetje in D2 maakt ook niet uit verder, 2km lang klimmend op/over je omslagpunt rijden zoals je beschreef is totaal andere koek.
[quote="Foosho"]max vo2, max hf, omslagpunt, zones, etc zijn allemaal hetzelfde natuurlijk. Weersinvloeden en vorm spelen wel mee, maar die meting is prima hoor, een hartslagje meer of minder zal de kwaliteit van de training niet beinvloeden.
Voor de programma's: 3 uur D1 = 3 uur D1, of je dat dan in de polder doet of in de bergen maakt niet uit, de fysieke inspanning is hetzelfde (alleen je gaat wat minder hard ).
Je nieuwe parcours klinkt prima... gewoon alleen naar je hartslag kijken, die moet je denk ik wel ongeveer in D1 kunnen houden met klimmetjes a 5-6%, zo af en toe een beetje in D2 maakt ook niet uit verder, 2km lang klimmend op/over je omslagpunt rijden zoals je beschreef is totaal andere koek.[/quote]
Dank je voor je uitleg, ik denk dat ik nu goed zit zoals je zegt....Ik ben volledig akkoord met je feedback waarvoor dank.
Voor de programma's: 3 uur D1 = 3 uur D1, of je dat dan in de polder doet of in de bergen maakt niet uit, de fysieke inspanning is hetzelfde (alleen je gaat wat minder hard ).
Je nieuwe parcours klinkt prima... gewoon alleen naar je hartslag kijken, die moet je denk ik wel ongeveer in D1 kunnen houden met klimmetjes a 5-6%, zo af en toe een beetje in D2 maakt ook niet uit verder, 2km lang klimmend op/over je omslagpunt rijden zoals je beschreef is totaal andere koek.[/quote]
Dank je voor je uitleg, ik denk dat ik nu goed zit zoals je zegt....Ik ben volledig akkoord met je feedback waarvoor dank.
if cycling was easy they would have it called football