Vervangen FTS body
Op mijn winterfiets heb ik shimano en op mijn zomerfiets campa. Om de wielen uitwisselbaar te maken wil ik de campa fts body op mijn mavic wielen vervangen door shimano fts body. Heeft iemand een handleiding hoe dit moet? De site van mavic geeft geen uitsluitsel en google helpt mee ook nog niet verder.
Iemand tips?
Iemand tips?
Ik zou zeggen kijk hier eens. Je hebt een paar inbussleutels nodig, dan moet het lukken.
http://www.youtube.com/watch?v=FzoBeJ5HaOI
http://www.youtube.com/watch?v=FzoBeJ5HaOI
metalfan schreef:probeer anders dit eens, zo is het mij toch gelukt : link
opmerkingen :
1) wel heb ik een FTS-L body
2) die dingen verslijten akelig snel (~5000 km)
Het is overigens mogelijk om alleen de nylon glijlager los te vervangen. Meestal is dat het probleem. Dan hoef je niet de hele body te vervangen.
jsparie schreef:Het is overigens mogelijk om alleen de nylon glijlager los te vervangen. Meestal is dat het probleem. Dan hoef je niet de hele body te vervangen.
idd, het is enkel het nylon dat echt verslijt - aan het metalen gedeelte is (zo goed als) nix van slijtage te bespeuren...
trouwens:
- reeds een minimale slijtage aan het nylon resulteert al in de nodige problemen : slecht schakelen, spontaan verspringen van de ketting, lawaai, ...
- de slijtage is gemakkelijk te controleren: neem het wiel uit je frame, dan het grootste kroontje vastnemen, de K7 + body proberen heen en weer te bewegen -> indien dit lukt (zelfs minimaal), is er duidelijk sprake van speling en moet je de body vervangen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13694
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Hier nog wat tips om geen neiwue body te hoeven kopen elke 2000km
Ik heb het zelf geschreven dus bij vragen laat het even weten.
Het alu van je naaf slijt ook neem maar op met je schijfmaat. Simpel gezegd is het een slecht systeem en is het mij een raadsel dat ze het "4" systeem van de freeride wielen niet gebruiken, het is nog lichter ook. Ongeveer hetzelfde als hope en volledig bombproef
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=26430
Ik heb het zelf geschreven dus bij vragen laat het even weten.
Het alu van je naaf slijt ook neem maar op met je schijfmaat. Simpel gezegd is het een slecht systeem en is het mij een raadsel dat ze het "4" systeem van de freeride wielen niet gebruiken, het is nog lichter ook. Ongeveer hetzelfde als hope en volledig bombproef
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=26430
na het lezen van : http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=26430
is dit :
echt wel een understatement. (wat een k*tsysteem zeg)
----------
thanks for the info wasbeer2006
is dit :
wasbeer2006 schreef:Simpel gezegd is het een slecht systeem ...
echt wel een understatement. (wat een k*tsysteem zeg)
----------
thanks for the info wasbeer2006
Nou dat vind ik ook weer een beetje overdreven. Fietsmaatje heeft een gebruikte set cosmic carbone gekocht en daar inmiddels probleemloos 8000 km mee gefietst. Het hoeft niet fout te gaan. Volgens mij vooral gevoelig voor vuil. Hierdoor voor de MTB wellicht toch een k*t systeem, maar voor de racefiets valt het best mee.
Heb overigens van iemand gehoord over een later in te bouwen lager systeem met ceramische lagers. De nylon glijlager wordt hierbij vervangen door een ceramisch lagertje. Prijs is nog wat onduidelijk, maar iets minder (niet veel vanwege ceramische lagering) dan een nieuwe body en natuurlijk een veel langere levensduur met minder speling. Graag PM bij serieuze interesse dan kan ik er wellicht meerdere tegelijk regelen.
Heb overigens van iemand gehoord over een later in te bouwen lager systeem met ceramische lagers. De nylon glijlager wordt hierbij vervangen door een ceramisch lagertje. Prijs is nog wat onduidelijk, maar iets minder (niet veel vanwege ceramische lagering) dan een nieuwe body en natuurlijk een veel langere levensduur met minder speling. Graag PM bij serieuze interesse dan kan ik er wellicht meerdere tegelijk regelen.
eerlijk gezegd zijn Mavic wielen idd niet de slechtste :
- Cosmic Carbone '05 > 20k km
- Ksyrium SL '06 > 15k km
en al deze km's (waarvan ook wedstrijden en kasseien) met 2 x body vervangen en een paar keer spaken bijspannen (wegens 'slag' in het achterwiel)
de wielen hebben mij echter veel kopzorgen bezorgd, gewoon omdat ik het systeem niet kende. telkens controlleerde ik de body maar kon geen zichtbare schade opmerken. ik probeerde dan maar andere dingen zoals ketting en/of cassette vervangen, nieuwe (keramische) lagers, nieuwe rubbers, smeren met verschillende soorten olie - nix hielp.
heb dan uiteindelijk toch maar de body vervangen en plots waren alle problemen weg. nu blijkt dus dat alle problemen te wijten waren aan een minimaal versleten nylon onderdeel ....
en als ik dan lees dat je deze vroegtijdige slijtage kan tegengaan met een beetje (f**king) secondelijm, werd het mij een beetje teveel ...
maar het gaat ondertussen al een beetje beter met me en ben bereid om het een 'niet-werkelijk-geniaal-systeem' te noemen.
- Cosmic Carbone '05 > 20k km
- Ksyrium SL '06 > 15k km
en al deze km's (waarvan ook wedstrijden en kasseien) met 2 x body vervangen en een paar keer spaken bijspannen (wegens 'slag' in het achterwiel)
de wielen hebben mij echter veel kopzorgen bezorgd, gewoon omdat ik het systeem niet kende. telkens controlleerde ik de body maar kon geen zichtbare schade opmerken. ik probeerde dan maar andere dingen zoals ketting en/of cassette vervangen, nieuwe (keramische) lagers, nieuwe rubbers, smeren met verschillende soorten olie - nix hielp.
heb dan uiteindelijk toch maar de body vervangen en plots waren alle problemen weg. nu blijkt dus dat alle problemen te wijten waren aan een minimaal versleten nylon onderdeel ....
en als ik dan lees dat je deze vroegtijdige slijtage kan tegengaan met een beetje (f**king) secondelijm, werd het mij een beetje teveel ...
maar het gaat ondertussen al een beetje beter met me en ben bereid om het een 'niet-werkelijk-geniaal-systeem' te noemen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Amclassic-fan schreef:Ik kan toch niet echt onder de indruk raken van die km aantallen. Ik vind 't eigenlijk absurd weinig.
tja, als je niet anders gewoon bent.
maar de ervaring zal het ons leren: ondertussen rijd ik ook nog met Xentis (= DT) en een set van Kuiper (= JoyTech).