Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

aantal kleding vragen

jop
Forum-lid

jop 17 sep 2009 00:27

- een craft ondershirt hoe moet dat zitten? Strak zoals je fietsbroek om je been zit of niet zo strak maar ook weer niet model nachtjapon?

- na 1,5 uur stevig doortrappen krijg ik soms kramp in mijn voet. Nu krijg ik al mijn hele leven spontaan kramp in mijn voet zo af en toe, zelfs als ik slaap. MAar hoe zou dit gerelateerd kunnen worden aan je schoenen. Bijvoorbeeld positie van plaatje of zooltjes? Of zou mijn voeten warmer houden, dus andere sokken een oplossing zijn.

- Pasvorm van shirts. Ik heb een shimano shirt met korte mouwen maat XXL. Is shimano een merk dat klein valt of moet ik er maar aan wennen dat wieler shirts strakker zitten dan mijn normale shirts. Wat ik bedoel is, hoe weet ik dat ik de juiste maat heb. Verder kruipt mijn shirt op tijdens het fietsen, zou dit aan de maat kunnen liggen of eerder aan een te glad broekje dat de sliprand van het shirt niet in het voordeel werkt.

Bedank alvast voor reacties.
Koga Team Edition

foosho
Forum-lid

foosho 17 sep 2009 00:30

- aansluitend, dan kan het zweet naar buiten en stormt het niet binnen ;)
- ik zou eens met de plaatjes gaan spelen (lengte afstelling), misschien zit je nu net op een drukpunt. Doe je wel goeie rpm? (~100)
- wielershirts horen ook aansluitend te zitten, wederom het zweet en een wapperend shirt is niks. De betere shirts hebben een goede anti-slip rand achter onderaan en dan zal dit niet optreden, al helemaal niet als je wat spulletjes in je zakjes hebt zitten ;)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 sep 2009 00:36

1 en 3, ja beide horen behoorlijk strak te zitten, het moet gewoon goed aansluiten. Kijk morgen maar naar de Vuelta, shirt zit strak. Shirts hebben geen anti-slip rand, die horen gewoon op je rug te blijven zitten omdat er geen kracht op staat.

2, gezien 't feit dat je altijd al spontaan kramp krijgt lijkt 't me meer een probleem in je voet dan dat het aan sokken, schoenen, plaatjes ligt. Allicht dat een aanpassing van 1 of meerdere van de 3 verlichting kan geven, maar het is niet de oorzaak. Een oorzaak die ik zo kunnen bedenken is bijv een bloedvat dat afgekneld wordt, maar ik ben geen medicus.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jop
Forum-lid

jop 17 sep 2009 00:48

dank voor de snelle reacties.

Ben bang dat mijn ondershirt net een maatje te groot is voor het mooie. zit toch nog wel enig lucht tussen mij en het shirt.

plaatje zal ik idd eens mee spelen, rpm is zo tussen 90 en 100. Ben bezig om dit op te voeren van 80-90, ben namelijk nog niet zo heel lang van de stadsfiets af.

wielershirt is daarentegen wel goede maat denk ik, kleiner wordt het een topje. Maar kruipt toch nog altijd beetje op, ondanks sliprand. Telefoon in achterzak deed vandaag inderdaad wel goed dienst als contra-gewicht.
Koga Team Edition

sluit
Forum-lid

sluit 17 sep 2009 01:32

1. Oplossing: als ie echt te groot is -> heet wassen. Niet te heet, want dan kan je hem aan een zuignap boven je hoedenplank van je auto hangen, maar 1 of 2 keer op 60 graden.

2. Heb hetzelfde probleem gehad, en ook bij mij gebeurt het 's nachts geregeld. Oplossing bij het fietsen zat hem in het minder straks afsnoeren van de schoenen.

3. Opkruipen doen ze altijd wel een beetje, vooral als je diep zit. Blijf het irriteren, dan bij je volgende shirt letten op een verlengd achterpand.

sundancer
Forum-lid

sundancer 17 sep 2009 11:03

Een shirt moet na je gevoel lekker zitten, kramp is over het algemeen water te kort.
Probeer genoeg water vooraf en dagelijks te drinken.
Je voeten gaan ook uit zetten na inspanning, doe ze iets losser.
EPS, da laatste der hand gemaakte.

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 17 sep 2009 17:46

Als je in een been kramp hebt zou dat best iets met een bloedvat oid te maken kunnen hebben.

Ik neem aan dat je wel goed drinkt enzo. Mijn advies: blijft het doorgaan een (huis)arts opzoeken.

jop
Forum-lid

jop 26 sep 2009 12:36

het verschuiven van de plaatjes van mijn schoenen, meer naar voren, en de klitteband wat losser doen, lijken iig goed bij te dragen aan minder kramp.
Koga Team Edition

amateurke
Forum-lid

amateurke 26 sep 2009 18:18

heb weinig toe te voegen aan mijn voorgangers behalve dat shimano een merk is dat wel vrij klein uitvalt.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 27 sep 2009 00:15

jop schreef:het verschuiven van de plaatjes van mijn schoenen, meer naar voren, en de klitteband wat losser doen, lijken iig goed bij te dragen aan minder kramp.

Dat kan inderdaad ook helpen. Bij lange tochten doe ik m'n schoenen ook altijd wat losser.

kort
Forum-lid

kort 29 sep 2009 15:07

Shirts moeten strak zitten. Ze mogen niet wapperen in de wind. Aan de onderkant mogen ze niet te lang zitten. sommige mensen zien dit als opkruipen maar dat is normaal.
Toch zie je dat veel mensen met gevaar voor eigen leven (shirt tussen de derailleur) een veel te grote maat dragen.

danny1407
Forum-lid

danny1407 29 sep 2009 15:13

Bloody hell.....

Een shirt tussen je derailleur.
Ik ga er van uit dat je hier kans op maakt bij crossen met je fiets op je schouder en om 1 of andere reden het prettig vind om aan de kant van je kettingbladen en dus derailleur te lopen.
Bij gewoon wegrennen zou dat eerder voor een jurk doorgaan.
Tenzij je een wel heeeeeeele lage zit hebt in een afdaling!
FacebookS3RSSite

Plaats reactie