Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

High end?

mega
Forum-lid

mega 16 sep 2009 15:58

Af en toe kom ik op diverse websites de term "high end" racefietsen tegen.
Kan iemand mij vertellen wat daarmee wordt bedoeld?.

Mega
Mega

em
Forum-lid

em 16 sep 2009 16:02

high end = duur

edwin01
Forum-lid

edwin01 16 sep 2009 16:02

(te) dure fietsen uit het zgn. topsegment.

mega
Forum-lid

mega 16 sep 2009 16:28

Thanks
Mega

zweef
Forum-lid

zweef 16 sep 2009 16:33

High End is een kreet uit de audiofiele wereld, en is een afgeleide van HiFi (High Fidelity). Er wordt mee aangeduid dat men (ontwerp)technisch voor het hoogst haalbare is gegaan, zonder concessies te doen (prijs), over het algemeen betekent het dus dat je een compromisloos ontwerp krijgt met navenant exorbitant prijskaartje. In dit segment is het vrij zinloos om over de prijs/kwaliteitverhouding te spreken, die is namelijk volledig zoek.
You should see me go downhill...

zweef
Forum-lid

zweef 16 sep 2009 17:38

chrissiewizzie schreef:Tenzij je imago ook onder kwaliteit schaart ;)

Dat kan naar mijn mening niet.

Ik weet dat ze in FIETS zelfs imago als beoordelingscriterium gebruiken, maar dat vind ik een zeer twijfelachtige en discutabele zaak. Een goede prijs/kwaliteitverhouding is toch al een redelijk subjectief begrip, en heeft een helder kader nodig.

Voor sommigen ligt die op het niveau van basisfunctionaliteit (fietsen) voor de laagst mogelijke prijs, zo bezien hoeft een Matrabike helemaal niet slecht te zijn. bij anderen is het weer anders, sommigen halen hun neus nog op voor een fiets van 2K.
You should see me go downhill...

peter30
Forum-lid

peter30 16 sep 2009 21:30

Ik wil dit toch wel nuanceren volgens mij bestaan er echt wel enkele merken die zich echt high-end kunnen noemen omdat de kwaliteit\techniek zeker beter\onderscheidend is ten opzichte van andere merken.
Neem een merk als Viner, hier kun je je carbon frame helemaal op maat laten maken en wordt er ook rekening gehouden met je gewicht. Hier betaal je voor maar het is een unieke formule die je nergens vind. Dan is een prijs van 4000 euro voor het topmodel frame te verklaren. Neem een merk als Colnago wat zich al jaren niet meer ontwikkeld maar wel de hoofdprijs blijft vragen dit is een typisch voorbeeld van dure 'high-end'. Hier zijn frames van 3500 niet anders te verklaren dat er voor de naam betaald wordt.

.jeroen.
Forum-lid

.jeroen. 16 sep 2009 21:36

peter30 schreef:Ik wil dit toch wel nuanceren volgens mij bestaan er echt wel enkele merken die zich echt high-end kunnen noemen omdat de kwaliteit\techniek zeker beter\onderscheidend is ten opzichte van andere merken.
Neem een merk als Viner, hier kun je je carbon frame helemaal op maat laten maken en wordt er ook rekening gehouden met je gewicht. Hier betaal je voor maar het is een unieke formule die je nergens vind. Dan is een prijs van 4000 euro voor het topmodel frame te verklaren. Neem een merk als Colnago wat zich al jaren niet meer ontwikkeld maar wel de hoofdprijs blijft vragen dit is een typisch voorbeeld van dure 'high-end'. Hier zijn frames van 3500 niet anders te verklaren dat er voor de naam betaald wordt.

Dat is niet helemaal waar?
Denk aan Kocmo, Duell, en Bertoletti (zoals die van pipootje) En zo zijn er nog wel meer merken denk ik ;)

peter30
Forum-lid

peter30 16 sep 2009 22:04

Klopt deze fietsen kunnen ook op maat gemaakt worden dus betaal je daar wat meer voor maar de fietsen van Viner kunnen in full carbon helemaal op maat gemaakt worden. dat is wel uniek. dat doen die andere merken niet. http://www.vinerbicycles.com/#Measure2
Maar dat is weer een andere discussie.

Mijn mening is wel dat er in de fietsen wereld terecht merken high-end genoemd moeten worden maar dat er meer merken zich high-end noemen maar dit eigenlijk niet zijn.

fietspret
Forum-lid

fietspret 19 sep 2009 12:32

Ik vraag mij bij "high end" altijd af in hoeverre het daadwerkelijk de prestatie van de fietser vebetert. Als je nagaat dat je voor ca. 2200 euro een goede carbon racer kan kopen, waarbij framemaat is afgestemd op jouw lichaamlengtes (armen, benen, draaipunten), dan ben ik van mening dat de verschillen met high-end voor de redelijk getrainede racers niet in verhouding staat met het prijsverschil. Het is mijn inziens deels de "emotie" die een high-end fiets met zich meebrengt, waardoor er mensen zijn die er zoveel geld voor neerleggen. De afschrijving op dit soor fietsen is mij het i.i.g. niet waard, daarom rijd ik op een prima Red Bull Carbon-SL. High value vind ik belangrijker.
Red Bull Carbon SL-3000 2010, Cube Reaction XT 2006

michelvd
Forum-lid

michelvd 19 sep 2009 15:17

fietspret schreef:Ik vraag mij bij "high end" altijd af in hoeverre het daadwerkelijk de prestatie van de fietser vebetert.
Niet, de enige die kan zorgen dat een fietser beter gaat fietsen is de fietser.

forza
Forum-lid

forza 19 sep 2009 15:38

michelvd schreef:
fietspret schreef:Ik vraag mij bij "high end" altijd af in hoeverre het daadwerkelijk de prestatie van de fietser vebetert.
Niet, de enige die kan zorgen dat een fietser beter gaat fietsen is de fietser.

Het zit bij een hoop fietsers tussen de oren, ze rijden beter met ander materiaal omdat ze dan de grens wat verleggen. Maar je wordt er geen haar beter van. Maar je gevoel wil ook wat ;)
eigenwijs is ook wijs...

Plaats reactie