Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

racefietsers verzieken groene hart

jarnos
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 jan 2007 12:12

jarnos 16 mar 2011 21:04

http://www.telegraaf.nl/binnenland/9283 ... html?p=5,3

Soms hebben ze gelijk maar dit is ook lekker overdreven
As a finishing touch, God created the dutch !!

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4914
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 16 mar 2011 22:06

Wat een gezeik uit Alphen.

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 16 mar 2011 22:09

Telegraaf... I rest my case.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4980
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 16 mar 2011 23:23

Uit nieuwsgierigheid begin ik die reacties van lezers dan te lezen... maar ik word daar zo snel, zo heel droevig van wat daar geschreven wordt. Hoe de NL-er (ehhh telegraaflezer) over racefietsers denkt, is echt schrikbarend.


binkie4
Forum-lid
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 dec 2007 21:06
Locatie: Rotterdam

binkie4 16 mar 2011 23:34

Ach ja. Ik zie ook wel eens van die racefietsers gaan die uit principe geen fietsbel monteren. Ze fluiten en roepen dan naar andere weggebruikers in de veronderstelling dat iedereen meteen begrijpt wat ze willen. Als ze niet direct ruimte krijgen gaan ze schreeuwen en na het passeren vaak ook nog eens omkijken met een vuile blik. Dat soort types mogen ze van mij ook van de weg halen.

erwinb
Forum-lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:05
Locatie: Zutphen

erwinb 16 mar 2011 23:47

Nu heb ik op dit moment ook geen bel op mijn fiets omdat mijn Fulcrum Racing 7 wielen zo'n lekkere ratel hebben dat iedereen me wel hoort als ik achter ze fiets.

Afgezien van het feit dat het reacties van Telegraaf-lezers zijn denk ik dat er wel een kern van waarheid in de reacties (en het stukje) zit. Ik vind ook dat wij bewust moeten zijn van het snelheidsverschil.

Dat je mensen de stuipen op het lijf jaagt als je weer eens bezig bent met een rondje om een zo hoog mogelijk gemiddelde snelheid te halen en het daarbij nodig vindt om te schreeuwen en rakelings langs mede weggebruikers te fietsen.

Ik zeg niet dat alle fietsers op een racefiets dat doen, maar er rijden er een hoop van rond op de wegen. Overigens geldt dit ook voor door rood licht rijden, even een stukje van over de rijbaan voor de auto's langs met een verontschuldigend handje omhoog. Als ik in de auto zit, erger ik me er niet aan, anderen doen dat wel en zo krijg je dus ook dit soort berichten en reacties (en word je ook wel eens bijna door automobilisten van de weg gedrukt).

De reacties bij de Telegraaf zijn altijd leuk om te lezen als je weer een masochistisch momentje hebt :). Wat een hoop vreemde vogels lopen er toch rond in Nederland.




Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 16 mar 2011 23:58

Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid in het verkeer. We moeten als verkeersdeelnemers op elkaar kunnen vertrouwen. Gezien het relatief lage aantal verkeersslachtoffers (nog steeds erg veel, maar in verhouding tot de bewegingen in het verkeer mag dat aantal laag genoemd worden) lukt dat allemaal heel behoorlijk.
Wat me als niet-automobilist wel irriteert, is dat er in dit soort artikeltjes net gedaan wordt of fietsers de bron zijn van alle ellende in het verkeer, terwijl het toch wel degelijk een stuk onveiliger op straat is geworden sinds de uitvinding van de automobiel.

fietspret
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 mei 2009 11:29

fietspret 17 mar 2011 00:12

Ik vind de reacties op dit artikel redelijk gemengd. Punt is dat dit soort publicaties leidt tot generaliseren van een grote groep racefietsers. Helaas zijn het de rotte appels die zorgen voor een slecht imago van de racefietsers. Ik schaam me kapot voor die schreeuwende racefietsers en mountainbikers. Ik heb daar als racefietser en mountainbiker weer last van.
Het is maar een hobby, respecteer anderen. Daar draait het om.
Red Bull Carbon SL-3000 2010, Cube Reaction XT 2006

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 17 mar 2011 10:18

wat ook weer op valt is dat niemand meer het basis verkeerregels kent, namelijk elkaar niet in gevaar brengen. Want hoe vaak zie ik dat fietsers elkaar de ruimte gewoon weg niet geven en gunnen waardoor rare gevaarlijke situaties ontstaan.

Daarbij scheelt het bij de langzamere fietsers ook aan het idee waar ze nu op de weg/fietspad horen te rijden, dus niet in het midden maar netjes rechts zodat ze niemand hinderen.
Hierbij nog niet te spreken over de gene die allemaal twee aan twee fietsen op een fietspad met twee richtingsverkeer dat net breed genoeg om beide stromen veilig op en af te laten rijden. Dan vinden ze het raar dat je zegt dat je niet het andere verkeer mag blokkeren/hinderen als daarvoor niet de ruimte is. Dan ben jij weer de aso terwijl zij tegen de verkeersregels in voor "hun" vrije tijd lekker rustig gaan fietsen en iedereen hinderen.

Dus als iedereen zich nu eens meer aan de regels op de weg houdt en meer rekening houdt met elkaar zou het al een stuk beter gaan.
enjoy the ride

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 17 mar 2011 10:32

[quote="ErwinB"]Nu heb ik op dit moment ook geen bel op mijn fiets omdat mijn Fulcrum Racing 7 wielen zo'n lekkere ratel hebben dat iedereen me wel hoort als ik achter ze fiets.[/quote]

+1! Sinds ik met Fulcrum rijd is het heel simpel: als je langzamere fietsers achterop rijdt even de benen stil houden, dan kijken ze meteen achterom ('wa's dat nou voor een achterlijke ratel?') en gaan ze meestal wel opzij.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 17 mar 2011 10:34

Het wordt ook weer duidelijk hoe de Telegraaf en andere kranten lijken te denken dat de Randstad de norm is voor heel Nederland. Gisteren heb ik 3 uur door het Groene Hart gefietst. Je komt nauwelijks fietsers tegen (logisch, want woensdag), er is genoeg ruimte om in te halen, geen aso's tegengekomen (in auto of fiets). In Twente kom ik al fietsend ook zondagmiddag nauwelijks mensen tegen. Ik kom ook geen vloekende peletons tegen...

Kortom: misschien dat dit een specifiek probleem is van Zuid Holland, waar natuurlijk veel te mensen wonen. Maar ik vraag me werkelijk af waar de Telegraaf zich nu zo druk over maakt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 mar 2011 10:43

Ik word best wel verdrietig van zulke reacties bij dat artikel.

En ik hoop dat de schrijvers ook af en toe eens in de spiegel kijken. Iemand die zulke teksten kan produceren zal ongetwijfeld ook geen lieverdje zijn en zijn/haar "territorium" in het verkeer wel stevig verdedigen.

Al is er natuurlijk wel een kern van waarheid; ook ik irriteer mij soms dood een bepaalde groepen haantjes die full speed overal langs moeten. Zonder te willen generaliseren zijn het vaak de toerclubs met mannen in de midifecrisis-leeftijd die koste wat kost de heilige 30 gemiddeld moeten halen.
Less is bore

Plaats reactie