Ik fiets nog niet zo lang, zeg zo'n 3 maanden. Ik heb vroeger veel fitness gedaan en ben dus gewent aan supplementen. Ik heb gemerkt dat je tijdens het fietsen duidelijk alles draait om koolhydraten. Zo neem ik repen mee en heb ik natuurlijk een bidon gevuld met sportdrank (hypotoon).
Nu valt me gewoon op dat ik echt helemaal leeg ben na de training. Ik vraag me nu af wat jullie voor na de training gebruiken? ik zie heel vaak iemand een banaan eten. Is dat het geen wat je moet doen, mij valt dat namelijk niet zo goed. ZIjn er misschien andere tips?
Misschien een herstel product? en welk merk is dan aan te raden?
Vast dank voor jullie hulp.
Herstel na de training
welkom op het forum
bijna alles wat je wil weten staat in draadjes hier op 't forum (zoekfunctie) maar een handige start is: www.zitvlees.nl
suc6
Raphaël (die na lange trainingen en cyclos altijd Born hersteldrank neemt, de benen koud afdoucht en de dag erna een hersteltraining plant)
bijna alles wat je wil weten staat in draadjes hier op 't forum (zoekfunctie) maar een handige start is: www.zitvlees.nl
suc6
Raphaël (die na lange trainingen en cyclos altijd Born hersteldrank neemt, de benen koud afdoucht en de dag erna een hersteltraining plant)
Juist bij lange inspanningen draait ALLES om VETTEN! Beetje overdreven gesteld natuurlijk, net zoals het wat overdreven is om te stellen dat alles om koolhydraten draait. Je hebt afhankelijk van getraindheid en reserves voor maximaal 1 tot 1,5 uur koolhydraten beschikbaar bij maximale inspanning. Bij submaximale inspanning wordt dat langer, maar het is noodzaak te zorgen dat je een efficiente vetverbranding hebt om zo lang mogelijk koolhydraten te sparen. Een klein deel aan koolhydraten kan je tijdens de inspanning "bijvullen", ca 1 gr khd/kg lichaamsgewicht.
Ciao
Ciao
- plantagenet
- Forum-lid
Ik ben gek op vet ;-P
Maar eh, met een paar plakken ontbijtkoek en 2 bidons water is het heel goed mogelijk om afstanden > 60 km te fietsen.
Heb ooit gelezen dat je na 1,5-2 uur intensieve inspanning door je voedingsstoffen heen bent en dat je dus vóór die tijd nieuwe voedingstoffen moet innemen.
Maar eh, met een paar plakken ontbijtkoek en 2 bidons water is het heel goed mogelijk om afstanden > 60 km te fietsen.
Heb ooit gelezen dat je na 1,5-2 uur intensieve inspanning door je voedingsstoffen heen bent en dat je dus vóór die tijd nieuwe voedingstoffen moet innemen.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
[quote="fiets28"]Nu valt me gewoon op dat ik echt helemaal leeg ben na de training. Ik vraag me nu af wat jullie voor na de training gebruiken? ik zie heel vaak iemand een banaan eten. Is dat het geen wat je moet doen, mij valt dat namelijk niet zo goed. ZIjn er misschien andere tips?
Vast dank voor jullie hulp.[/quote]
Je hebt herstel dranken van Born etc, gebruik ze zelf niet - dus weet niet hoe goed ze werken. Wel probeer ik meteen na mijn training (binnen 15/30min) snelle koolhydraten + wat eiwitten te nuttigen. Dus inderdaad een banaan, boterham + kipfilet, chocomel, sultana's werken ook bij mij (of een combinatie van deze), of gewoon een warme pasta/rijst maaltijd.
Vast dank voor jullie hulp.[/quote]
Je hebt herstel dranken van Born etc, gebruik ze zelf niet - dus weet niet hoe goed ze werken. Wel probeer ik meteen na mijn training (binnen 15/30min) snelle koolhydraten + wat eiwitten te nuttigen. Dus inderdaad een banaan, boterham + kipfilet, chocomel, sultana's werken ook bij mij (of een combinatie van deze), of gewoon een warme pasta/rijst maaltijd.
[quote="Plantagenet"]Ik ben gek op vet ;-P
[/quote]
Na 1.5 uur is bij de gemiddelde mens de glycogeen voorraad leeg. Dit is trainbaar...maar het lijkt me nooit goed om met die intensiteit te trainen. Probeer vooral rustig je training op te bouwen en wissel af met periodes intensievere blokjes in de training.
Wanneer je altijd zo intensief traint dat je hele voorraad glycogeen leeg raakt, heb je een veel langere hersteltijd (46 uur) nodig dan wanneer je een rustiger tempo fiets in een lagere hartslag zone (d1).
Wanneer je voor je hersteld bent opnieuw een zelfde training doet zul je je lichaam eerder afbreken dan opbouwen.
Google eens op Supercompensatie
[/quote]
Na 1.5 uur is bij de gemiddelde mens de glycogeen voorraad leeg. Dit is trainbaar...maar het lijkt me nooit goed om met die intensiteit te trainen. Probeer vooral rustig je training op te bouwen en wissel af met periodes intensievere blokjes in de training.
Wanneer je altijd zo intensief traint dat je hele voorraad glycogeen leeg raakt, heb je een veel langere hersteltijd (46 uur) nodig dan wanneer je een rustiger tempo fiets in een lagere hartslag zone (d1).
Wanneer je voor je hersteld bent opnieuw een zelfde training doet zul je je lichaam eerder afbreken dan opbouwen.
Google eens op Supercompensatie