Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietsnavigatie

mega
Forum-lid

mega 10 sep 2009 11:56

I.v.m. een fietstocht naar Portugal, ben ik mij aan het verdiepen in het gebruik van fietsnavigatiesystemen..
Op dit moment heb ik een Gramin E-trex, Vista in gebruik, maar ik ben er nog niet enthousiast over. Het scherm is erg klein en de bediening tijdens het fietsen (racefiets) lastig. Nu kan het ook zijn dat ik de verkeerde software gebruik (TOPO NL, eigenlijk meer geschikt voor wandelen en a.t.b.).
Ik heb me verder laten vertellen dat je voor een langere tocht ws. voor enkele honderden euro's aan digitaal kaartmateriaal kwijt bent. Dat geld steek ik liever in de fiets.
Toch maar een stapeltje Michelin klaarten en een stuurtas met kaartvenster aanschaffen?
Kortom: wie heeft ervaring en tips?

Mega
Mega

louise
Forum-lid
Contact

louise 10 sep 2009 12:05

Ik heb wat geëxperimenteerd met een GPS voor wandelen en voor op de fiets, Garmin ook (weet type niet meer) en ik heb geconcludeerd dat het op dit moment niets voor mij is. Om wat jij zegt: te priegelig, te lastig te bedienen (en daarmee dus tijdens het fietsen ook gevaarlijk), je moet digitale kaarten aanschaffen én voor de zekerheid ook nog papieren mee, voor het geval dat - want zo'n ding is niet 100 % betrouwbaar natuurlijk. Nou, laat dan maar, dan doe ik het wel alleen van papier. Vind kaartlezen ook wel leuk.

Schoonzus is er veel enthousiaster over, maar die downloadt routes en fietst die dan na. Dat is iets anders dan zelf de weg ermee uitstippelen.

Stukjes kaart kan je ook kopiëren, evt. lamineren, en dan meenemen in je achterzakje, en ik heb het ook wel eens zo gedaan dat ik de route beschreef, zo van: eerst plaatjse X aanhouden en dan bij weg Y naar Z afslaan ofzoiets - op een klein papiertje, kun je ook makkelijk meenemen. Met een markeerstift de route van tevoren intekenen helpt ook.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

riherm1
Forum-lid

riherm1 10 sep 2009 12:08

voor een tocht naar portugal heb je genoeg aan citynavigator Europe, dat is niet heel goedkoop, maar ook geen vele honderden euro's

(120 bij futurumshop: http://www.futurumshop.nl/product/90630 ... -dvd.phtml )

Verder is er natuurlijk het open source alternatief van OSM.
Moustache heeft daar een geweldige handleiding voor gemaakt:
http://www.mijnzijde.nl/rw/OpenStreetMa ... natief.pdf

De ervaringen met OSM verschillen, maar ik ben er erg positief over.

Ik zou niet op de interne navigatie van je GPS vertrouwen, maar vooraf de route plannen en in je GPS laden.
Wat hiervoor de beste manier is is uitgebreid besproken in het giga edge 705 topic.

newd
Forum-lid

Gebruikersavatar newd 10 sep 2009 12:12

Helemaal eens met riherm1!

Zelf eerst je route plannen en GPX of trk file(s) maken (mbv bijv. gpsies of bikeroutetoaster) en dan lekker op weg! Dus niet je fietsnavigatie gebruiken zoals je in de auto zou doen, door vlak voor vertrek het ding de route te laten bepalen. Ten eerste werkt dat lang niet zo goed bij fietsnavigatie als bij autonavigatie, zeker niet op lange trajecten. En ten tweede is het toch leuk om je van te voren te oriënteren op je tocht. Wie weet wat voor een mooie plekjes je anders mist.

OSM (openstreetmap) is gratis en dus handig te gebruiken, maar check wel eerst even of het kaartmateriaal van de regio's waar je door trekt voldoende gedetailleerd is. Anders wordt het toch echt CN Europe kopen of het net afstruinen naar andere kaartmateriaal

em
Forum-lid

em 10 sep 2009 12:26

Louise schreef:...en ik heb het ook wel eens zo gedaan dat ik de route beschreef, zo van: eerst plaatjse X aanhouden en dan bij weg Y naar Z afslaan ofzoiets - op een klein papiertje, kun je ook makkelijk meenemen...
Als het gaat om de fietstocht zelf en niet om de snelheid dan maak ik altijd een lijstje met plaatsen die ik af moet rijden. Je rijdt altijd wel een keertje ergens verkeerd, maar daardoor kom je ook vaak op mooie plaatsen waar je normaal gesproken nooit zou komen. Uiteindelijk kom je er toch wel. Voor mij is dit de leukste, en meest ontspannende, manier van een fietstocht maken!

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 10 sep 2009 12:46

Louise schreef:Schoonzus is er veel enthousiaster over, maar die downloadt routes en fietst die dan na.

Effe voor mijn voordeel; Welke navigatie gebruikt je schoonzus?
Alleen voor het narijden van bestaande routes wil ik een navigatie hebben.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 sep 2009 13:27

EM schreef:
Louise schreef:...en ik heb het ook wel eens zo gedaan dat ik de route beschreef, zo van: eerst plaatjse X aanhouden en dan bij weg Y naar Z afslaan ofzoiets - op een klein papiertje, kun je ook makkelijk meenemen...
Als het gaat om de fietstocht zelf en niet om de snelheid dan maak ik altijd een lijstje met plaatsen die ik af moet rijden. Je rijdt altijd wel een keertje ergens verkeerd, maar daardoor kom je ook vaak op mooie plaatsen waar je normaal gesproken nooit zou komen. Uiteindelijk kom je er toch wel. Voor mij is dit de leukste, en meest ontspannende, manier van een fietstocht maken!

Juist met navigatie (en een van te voren uitgestippelde route) kom ik op plaatsen waar ik anders nooit gekomen was. Met m'n 705 kan ik routes uitstippelen zodat ik de hele dag alleen maar op hele smalle weggetjes aan 't rijden ben. Probeer je dat met een kaart dan sta je bij ieder kruispunt weer op de kaart te turen. Een lijstje met aanwijzingen werkt ook niet, want veel kleine wegen hebben geen wegnummer en plaatsnaambordjes staan ook lang niet overal (met de plaats die jij zoekt).

Dus wat mij betreft, vooraf kaart lezen en daarna lekker rijden met een 605 of 705. En de prijs van CN, ik heb zo'n vermoeden dat een groot percentage van de forumleden die niet betaald heeft.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

huubcs
Forum-lid

huubcs 10 sep 2009 14:23

Amclassic-fan schreef: Dus wat mij betreft, vooraf kaart lezen en daarna lekker rijden met een 605 of 705.

Mega schreef: Op dit moment heb ik een Garmin E-trex, Vista in gebruik, maar ik ben er nog niet enthousiast over. Het scherm is erg klein en de bediening tijdens het fietsen (racefiets) lastig. Nu kan het ook zijn dat ik de verkeerde kaarten gebruik (TOPO NL, eigenlijk meer geschikt voor wandelen en a.t.b.).

De tips van rihem1 en newD volgen en je toch de Vista eigen maken want die is daar prima voor geschikt.

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 10 sep 2009 16:50

Wanneer je de route vooraf kunt en wilt plannen en je hebt een pda/windows mobile telefoon voorzien van GPS, is run.gps ook een oplossing.

Je kunt via een internet applicatie de route voorbereiden en naar je pda downloaden. Je krijgt dan instructies zoals Tom Tom.

Werkt goed!

sirbas
Forum-lid

sirbas 11 sep 2009 11:44

Vind navigatie op de fiets niet zo nodig. Wat ik wel heel prettig vind werken en wat ik nu al enkele jaren m.n. in het buitenland doe, is gebruik maken van gpsVP op een Windows Mobile phone met GPS (werkt ook met losse GPS dongle). Je kunt het programma van tevoren laden met Google maps van het gebied waar je gaat rijden. gpsVP trackt je route en onderweg kies je gewoon je zelf je route. Je weet in ieder geval altijd waar je bent omdat je alle kaarten bij je hebt. Voordeel boven Google Maps applicatie is het tracken maar vooral dat alle kaartmateriaal gecached wordt en maar éénmaal gedownload hoeft te worden. gpsVP logt ook je afstand snelheid etc en is bovendien freeware!

Plaats reactie