De racefiets of racehybride naar portugal
Ik ben sinds vandaag nieuw op dit forum en zit met het volgende dillema:
Ik heb al jaren een racefiets waarmee ik in het seizoen (mrt - okt) op de weg gemiddeld wekelijks ca. 150 tot 175 km afleg. (met een club, maar vooral solo).
Volgend jaar ga ik (samen met een kennis) een tocht van 2600 km. naar Portugal maken in ongeveer 4 of 5 weken (gem. ca. 90 km per dag). Er gaat een camper mee, dus buiten eten en drinken voor onderweg en een regenjasje hoeft er geen extra bagage mee. Nu ben ik toevallig ook aan een nieuwe fiets toe. Ik heb nu een Gazelle Giro (stalen frame, shimano RX 100) en overweeg de aanschaf van een hybride voor een iets comfortabeler zit en de mogelijkheid om in Spanje en Portuigal ook af en toe een onverharde weg te nemen. Vanwege het klimwerk zal ik "aan de triple moeten" denk ik. De flatbar wil ik vervangen door een vlinderstuur met eventueel een verstelbare stuurpen. Wellicht een zadel op maat erbij. De opties zijn: Koga, roadchamp , Cube SL race, Jan Janssen Acces o.i.d.
Mijn binnenbeenmaat is 79, gewicht ca. 80 kilo, heb nu maat 54, maar bovenbuis is aan de lange kant , dus zeer korte stuurpen gemonteerd.
Wie o, wie heeft ervaring en of tips?
Mega
Ik heb al jaren een racefiets waarmee ik in het seizoen (mrt - okt) op de weg gemiddeld wekelijks ca. 150 tot 175 km afleg. (met een club, maar vooral solo).
Volgend jaar ga ik (samen met een kennis) een tocht van 2600 km. naar Portugal maken in ongeveer 4 of 5 weken (gem. ca. 90 km per dag). Er gaat een camper mee, dus buiten eten en drinken voor onderweg en een regenjasje hoeft er geen extra bagage mee. Nu ben ik toevallig ook aan een nieuwe fiets toe. Ik heb nu een Gazelle Giro (stalen frame, shimano RX 100) en overweeg de aanschaf van een hybride voor een iets comfortabeler zit en de mogelijkheid om in Spanje en Portuigal ook af en toe een onverharde weg te nemen. Vanwege het klimwerk zal ik "aan de triple moeten" denk ik. De flatbar wil ik vervangen door een vlinderstuur met eventueel een verstelbare stuurpen. Wellicht een zadel op maat erbij. De opties zijn: Koga, roadchamp , Cube SL race, Jan Janssen Acces o.i.d.
Mijn binnenbeenmaat is 79, gewicht ca. 80 kilo, heb nu maat 54, maar bovenbuis is aan de lange kant , dus zeer korte stuurpen gemonteerd.
Wie o, wie heeft ervaring en of tips?
Mega
Mega
Hoi Mega,
Ik zat met dezelfde vraag wat betreft welke fiets meenemen naar het buitenland.
Ik ga fietsen in Zuid-Oost Azië en neem m'n racefiets mee. Gisteren nieuwe banden erop gezet...iets breder (700 x 24c) en anti-lek. Dan maar niet offroad...als je dat zo graag wilt kan je beter ter plaatsen een mtb huren, want een zwaardere fiets betekent alleen maar meer weerstand op de (verharde) weg. De camper gaat mee, dus je kan je 'licht' verplaatsen...en zeker met het klimwerk zul je dankbaar zijn als je op een lichte racefiets zit...
Dit heb ik even geleend van een wereldfietser:
Het is totale onzin dat je voor school een schoolfiets, voor boodschappen een boodschappenfiets, voor vakantie een vakantiefiets ..... ga zo maar door - nodig hebt. En een 'fietsenspecialist' zal dat alleen maar beamen want het zou niet commercieel zijn om dat niet te doen.
Volgens mij is dat ook zo.....je geeft aan dat je aardig wat kilometers maakt. Als je dan toch gaat investeren in een nieuwe fiets waarom geen nieuwe racefiets...Ultegra of gelijkwaardig afgemonteerd, een paar knappe wielen eronder, misschien zelf een carbon voorvork of geheel carbon....afhankelijk van je budget.
Suc6 met de reis.
Ronin.
P.S. Ik zal binnenkort een blog plaatsen...ga zelf 2 maanden naar Zuid-Oost Azië om te fietsen.
Ik zat met dezelfde vraag wat betreft welke fiets meenemen naar het buitenland.
Ik ga fietsen in Zuid-Oost Azië en neem m'n racefiets mee. Gisteren nieuwe banden erop gezet...iets breder (700 x 24c) en anti-lek. Dan maar niet offroad...als je dat zo graag wilt kan je beter ter plaatsen een mtb huren, want een zwaardere fiets betekent alleen maar meer weerstand op de (verharde) weg. De camper gaat mee, dus je kan je 'licht' verplaatsen...en zeker met het klimwerk zul je dankbaar zijn als je op een lichte racefiets zit...
Dit heb ik even geleend van een wereldfietser:
Het is totale onzin dat je voor school een schoolfiets, voor boodschappen een boodschappenfiets, voor vakantie een vakantiefiets ..... ga zo maar door - nodig hebt. En een 'fietsenspecialist' zal dat alleen maar beamen want het zou niet commercieel zijn om dat niet te doen.
Volgens mij is dat ook zo.....je geeft aan dat je aardig wat kilometers maakt. Als je dan toch gaat investeren in een nieuwe fiets waarom geen nieuwe racefiets...Ultegra of gelijkwaardig afgemonteerd, een paar knappe wielen eronder, misschien zelf een carbon voorvork of geheel carbon....afhankelijk van je budget.
Suc6 met de reis.
Ronin.
P.S. Ik zal binnenkort een blog plaatsen...ga zelf 2 maanden naar Zuid-Oost Azië om te fietsen.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Voor lange afstanden is (voor mij) niets comfortabeler dan een racer. Zeker niet als er geen bagage meehoeft. Een hybride = harder trappen om even snel te rijden, en dat vind ik echt een achteruitgang. Maar zit je nu wel comfortabel op de racefiets?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Voor lange reizen zonder bagage is een stalen racefiets met een setje stevige handgespaakte wielen eigenlijk ideaal. Ook zijn iets bredere bandjes (25 of 28mm) met een goede anti-leklaag een aanrader.
Die verstelbare stuurpen en dat vlinderstuur moet je maar snel uit je hoofd zetten. Een dergelijke stuurpen is altijd een stuk minder stijf waardoor het gewoon minder prettig stuurt en daarnaast ga je je houding toch niet meer aanpassen als je eenmaal de juiste houding voor jezelf hebt gevonden. En verder rijden alleen bejaarden met een vlinderstuur, niet doen dus...
Die verstelbare stuurpen en dat vlinderstuur moet je maar snel uit je hoofd zetten. Een dergelijke stuurpen is altijd een stuk minder stijf waardoor het gewoon minder prettig stuurt en daarnaast ga je je houding toch niet meer aanpassen als je eenmaal de juiste houding voor jezelf hebt gevonden. En verder rijden alleen bejaarden met een vlinderstuur, niet doen dus...
-
- Forum-lid
- Berichten: 746
- Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49
Een punt om niet te veronachtzamen. Ofschoon de doorgaande wegen qua wegdek goed zijn (racer will do/zie Vuelta), wordt in dat soort contreien door de automobilisten met gevaar voor eigen leven gereden. Anders geformuleerd, de rijstijl is daar nog erg primitief. De dodelijke verkeersongevallen in het weekend zijn dan ook niet van de lucht.GastheerG schreef: Portugal heb ik geen ervaring maar ik heb wel eens begrepen dat het niet meevalt als fietser vanwege het gevaarlijke autoverkeer. Ik zou dat toch eens uitzoeken en kijken welke (soorten) wegen je links moet laten liggen.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit
klimgeit
Tot dusver bedankt voor alle tips.
Omdat we "licht" gaan fietsen, mag het eventueel ook een "gewone" racefiets met stevige wielen zijn. Is een cyclecrossfiets wellicht een optie? Of voor Spanje en Portugal bredere banden met profiel meenemen? Verder wil Ik dus graag iets rechterop zitten dan op mijn huidige (race-) fiets en kunnen wisselen van handpositie en misschien dat ik er in de toekomst ook ritjes met bagage mee wil gaan maken, vandaar mijn focus op de racehybrides.
Ga binnenkort toch maar eens op tournee langs fietszaken in de buurt (Zuid-west Drenthe, dus een beetje dun gezaaid) om eens wat uit te proberen
Als er nog aanvullende tips zijn, verneem ik dat graag, ben vooral benieuwd naar eravringen van mensen die in Spanje en Portugal hebben gefietst
Een opvallend hesje, vlag, achteruitkijkspiegel had ik i.v.m. de veiligheid al in gedachten. Een goede kennis woont af en toe in Portugal en die heeft mij al eens gewaarschuwd voor het rijgedrag van de Portugezen.
Omdat we "licht" gaan fietsen, mag het eventueel ook een "gewone" racefiets met stevige wielen zijn. Is een cyclecrossfiets wellicht een optie? Of voor Spanje en Portugal bredere banden met profiel meenemen? Verder wil Ik dus graag iets rechterop zitten dan op mijn huidige (race-) fiets en kunnen wisselen van handpositie en misschien dat ik er in de toekomst ook ritjes met bagage mee wil gaan maken, vandaar mijn focus op de racehybrides.
Ga binnenkort toch maar eens op tournee langs fietszaken in de buurt (Zuid-west Drenthe, dus een beetje dun gezaaid) om eens wat uit te proberen
Als er nog aanvullende tips zijn, verneem ik dat graag, ben vooral benieuwd naar eravringen van mensen die in Spanje en Portugal hebben gefietst
Een opvallend hesje, vlag, achteruitkijkspiegel had ik i.v.m. de veiligheid al in gedachten. Een goede kennis woont af en toe in Portugal en die heeft mij al eens gewaarschuwd voor het rijgedrag van de Portugezen.
Mega
-
- Forum-lid
- Berichten: 746
- Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49
Mega schreef: rijgedrag van de Portugezen.
(Ben van mening dat dit item in het fietscafé thuis hoort en ik zou je willen voorstellen de relevante vragen daar te posten)
M.i. is dit in het Baskenland nog een graad erger. Lees de locale kranten op het internet.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit
klimgeit
[img=http://www.re-cycle.nl/images/merken/St ... urismo.jpg]
Iets als bovenstaande fiets (Stevens Gran Turismo) zou ik gebruiken. Haal de drager er af en je hebt een relatief snelle, degelijke en comfortabele reisfiets. Na de vakantie goed te gebruiken als dagelijkse fiets en met lowriders ook een volwaardige vakantiefiets. Belangrijk is dat je iets dikkere banden kunt monteren voor wat meer comfort. Ook zou ik een trippel willen hebben. Als je een racebocht gewend bent zou ik daar zeker niet van af stappen. Een vlinderstuur brengt, als je op het verharde blijft, meer nadelen dan voordelen. Misschien iets minder diep afstellen dan je gewend bent.
Surley LHT is ook een mogelijkheid en kun je af (laten) monteren naar wens.
[img=http://recklesscognition.files.wordpres ... mplete.jpg]
Mooi!
Maar die wegen worden tijdens de Vuelta e.d. afgezet. Als vakantiefietser zoek je die niet op en pak je de kleinere wegen. Deze zijn over het algemeen meer geërodeerd en heb je behoefte aan degelijke comfortabele banden... Een dergelijke tocht zou ik niet op racebandjes doen....
Een winkel waar je zou kunnen kijken is Cycletrend in Groningen. Ook zou je contact op kunnen nemen met M-geneering in Kiel Windeweer. Kun je je fiets op maat laten maken.
Een actief forum waar je goed met je vraag terecht kunt en veel info kunt vinden is van de http://www.wereldfietser.nl.
linkje met intressant draadje
Veel voorpret gewenst en een goede reis. Ik moet zelf altijd mijn zooi meeslepen en dat kost bergop wel het nodige.
Iets als bovenstaande fiets (Stevens Gran Turismo) zou ik gebruiken. Haal de drager er af en je hebt een relatief snelle, degelijke en comfortabele reisfiets. Na de vakantie goed te gebruiken als dagelijkse fiets en met lowriders ook een volwaardige vakantiefiets. Belangrijk is dat je iets dikkere banden kunt monteren voor wat meer comfort. Ook zou ik een trippel willen hebben. Als je een racebocht gewend bent zou ik daar zeker niet van af stappen. Een vlinderstuur brengt, als je op het verharde blijft, meer nadelen dan voordelen. Misschien iets minder diep afstellen dan je gewend bent.
Surley LHT is ook een mogelijkheid en kun je af (laten) monteren naar wens.
[img=http://recklesscognition.files.wordpres ... mplete.jpg]
Mooi!
de boef van parma schreef: Een punt om niet te veronachtzamen. Ofschoon de doorgaande wegen qua wegdek goed zijn (racer will do/zie Vuelta), ...
Maar die wegen worden tijdens de Vuelta e.d. afgezet. Als vakantiefietser zoek je die niet op en pak je de kleinere wegen. Deze zijn over het algemeen meer geërodeerd en heb je behoefte aan degelijke comfortabele banden... Een dergelijke tocht zou ik niet op racebandjes doen....
Een winkel waar je zou kunnen kijken is Cycletrend in Groningen. Ook zou je contact op kunnen nemen met M-geneering in Kiel Windeweer. Kun je je fiets op maat laten maken.
Een actief forum waar je goed met je vraag terecht kunt en veel info kunt vinden is van de http://www.wereldfietser.nl.
linkje met intressant draadje
Veel voorpret gewenst en een goede reis. Ik moet zelf altijd mijn zooi meeslepen en dat kost bergop wel het nodige.
Groet,
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik vind bovenstaande fietsen nogal overdreven voor west en zuid Europa, overal is prima te fietsen met een racefiets. Pas als je naar oost-Europa gaat kom je echt slechte wegen en onverharde wegen tegen. Ik zou zelf lekker op de racefiets gaan, bagagedrager en bijv spatborden heb je toch echt niet nodig.
De TS heeft het erover dat hij ook overweegt om af en toe een onverhard pad te nemen. Zelf heb ik in Spanje verschillende colletjes gefietst waarbij het laatste stuk vaak meer gravel is dan asfalt.
De drager zou ik misschien verwijderen, (alhoewel een beetje proviand en een EHBO-setje wel plezierig is en het fijn is om je rug vrij te houden) . En ook een spatbordje kan toch best wel fijn zijn en dat is het gewicht niet.
En natuurlijk speelt voorkeur van route ook mee. Ik zoek op vakantie meestal de witte weggetjes op, geen last van snel- en vrachtverkeer, hooguit overstekende koeien. Op dat soort agrarische weggetjes zijn 32 mm bandjes wel fijn. Het kost wat snelheid (hoeft niet veel te zijn) maar je krijgt er veel comfort voor terug, zeker als je een paar week meerdere uren in het zadel zit. Het wordt geen wedstrijd maar een pelgrimage.
Maar goed, het is de vraag wat je belangrijk vind, maar een Surley LHT is in mijn ogen niet overdreven voor een dergelijke rit maar juist een mooi compromis.
De drager zou ik misschien verwijderen, (alhoewel een beetje proviand en een EHBO-setje wel plezierig is en het fijn is om je rug vrij te houden) . En ook een spatbordje kan toch best wel fijn zijn en dat is het gewicht niet.
En natuurlijk speelt voorkeur van route ook mee. Ik zoek op vakantie meestal de witte weggetjes op, geen last van snel- en vrachtverkeer, hooguit overstekende koeien. Op dat soort agrarische weggetjes zijn 32 mm bandjes wel fijn. Het kost wat snelheid (hoeft niet veel te zijn) maar je krijgt er veel comfort voor terug, zeker als je een paar week meerdere uren in het zadel zit. Het wordt geen wedstrijd maar een pelgrimage.
Maar goed, het is de vraag wat je belangrijk vind, maar een Surley LHT is in mijn ogen niet overdreven voor een dergelijke rit maar juist een mooi compromis.
Groet,
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Beste Mega, wat een leuke onderneming. Ik zou lekker voor de Racer gaan. Mits goed op maat, fietst een racer toch super lekker over langere afstanden. Zadel goed inrijden (tenmiste, dat is dan voor mij belangrijk) en knallen. Daarnaast is een racer wel zo prettig in de bergen, d'r op en d'r af. En om nu voor 5 km offroad een trekking fiets te nemen....mwoaa?