Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scheur in Cannondale Frame

piponld
Forum-lid

piponld 10 sep 2009 19:57

Mmmmm misschien naar een Cannondale dealer gaan en vragen of ze een deal met je willen aangaan? Kan me voorstellen dat ze je misschien een ander frame (overjarig of zo) voor een leuke prijs aanbieden en gelijk een Cannondale rijder behouden?
Dat je aangeeft geen Cannondale meer te willen zou ik in de winkel niet zo stellen ;-) Ennuhhhh als je nu wel als eerste eigenaar een nieuw frame koopt....ben je levenslang verzekerd van een perfecte reetfiets !!!

piponld
Forum-lid

piponld 10 sep 2009 20:13

Volgens mij toch echt gewoon levenslang hoor, kzal het vanavond eens navragen.

anaszi2.0
Forum-lid

anaszi2.0 10 sep 2009 20:29

Je kan altijd nog ingaan op hun crash-replacement

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 10 sep 2009 20:49

Elboutero schreef:Het probleem is dat ik niet de eerste eigenaar ben en dat de levenslange garantie van Cannondale dan niet meer geldt. Ik mag dus nu een nieuwe fiets gaan kopen en denk dus dat ik geen Cannondale weer neem. Maar goed, er zijn dus niet meer mensen die een dergelijk probleem een keer hebben gehad met een Cannondale fiets?

Ben je in ieder geval wel de eerste eigenaar, dus als er dan wat is ;)
What makes the boat go faster?

elboutero
Forum-lid

elboutero 10 sep 2009 21:01

Anaszi2.0 schreef:Je kan altijd nog ingaan op hun crash-replacement

Is dat in dit geval wel mogelijk?
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

erik_jan
Forum-lid

erik_jan 11 sep 2009 02:12

Ja hoor, zou gewoon mogelijk moeten zijn. Tegen inlevering van je oude frame moet je een nieuw Cannondale frame kunnen uitzoeken met inruilkorting. Heb zelf een half jaar geleden vanwege een val mijn oude frame ter ziele gedragen en een nieuw frame uitgezocht. Er werd (bij een andere FM omdat die de juiste maat had staan) geen verdere vragen gesteld over 1e eigenaar of niet. Frame ingeleverd en nieuwe meegenomen.

fwr
Forum-lid

fwr 11 sep 2009 12:38

Na een half jaar meelezen heb ik me nu eindelijk maar geregistreerd (wat nog een heel gedoe was ivm. bezette gebruikersnamen).

Toevallig heb ik ongeveer twee maanden geleden in een vergelijkbare situatie gezeten. Had een tweedehands fiets waar een scheur in gekomen was (zeg maar gerust een breuk, want hij was helemaal door).
Omdat ik op dat moment dacht dat er levenslange garantie op het frame zat voor de eerste eigenaar ben ik gaan uitzoeken wat dat nou precies inhield (later bleek ik daar overigens niks aan te hebben omdat de garantietermijn toch maar vijf jaar was).

Garantie is een kwalitatief recht (6:251 lid 1 BW) en dat is een recht dat zodanig verbonden is aan het goed dat het bij vervreemding meegaat met dat goed. Dus dat houdt in dat jij gewoon nog garantie hebt.
Maar zo simpel is het natuurlijk nooit, een vereiste is namelijk dat het recht overdraagbaar is. Het recht is niet overdraagbaar op het moment dat de originele partijen (eerste koper en verkoper) zijn overeengekomen dat het niet overdraagbaar is (3:83 lid 2).

Je zal dus moeten uitzoeken hoe de overeenkomst tussen die originele partijen er precies uitzag, of hopen dat zij dat ook niet meer weten.
Waarbij ik in ieder geval nog meegeef dat het niet voldoende is dat in de Algemene Voorwaarden van de verkoper staat dat de garantie niet overdraagbaar is. Dat is een beding dat voorkomt op de grijze lijst (6:237 onder h) en wordt dus vermoed onredelijk bezwarend te zijn.

Samenvattend geef ik je een goede kans (aangenomen dat ik gelijk heb). Maar het zal wel een hoop gedoe kunnen opleveren.

Overigens ben ik zelf van plan als vervanging van mijn eerdergenoemde fiets een Cannondale aan te schaffen en dit is het eerste bericht van een dergelijke strekking dat ik ben tegenkomen, het maakt me toch weer een klein beetje aan het twijfelen ...

elboutero
Forum-lid

elboutero 19 sep 2009 13:46

Inmiddels staat mijn fiets bij de FM en daar komt als het goed is komende dinsdag iemand langs van Cannondale om het frame te bekijken.

elboutero
Forum-lid

elboutero 24 sep 2009 23:24

Zoals viel te verwachten blijft Cannondale vasthouden aan de levenslange garantie voor de eerste eigenaar. FM kwam met het voorstel een Caad 9 frame voor 600,-.

anaszi2.0
Forum-lid

anaszi2.0 24 sep 2009 23:58

Goeie deal dacht ik!

Plaats reactie