Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Dames modellen 2010

jmdegroot
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jun 2009 12:27

jmdegroot 13 jul 2010 20:50

http://rex-cykler.dk/images/madone52wsd ... esapph.jpg

Ik ben best blij met dit damesmodel (wel met een zwart zadel)

kizz88
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2010 22:30

kizz88 10 sep 2010 13:18


kharma
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2010 12:05

kharma 17 sep 2010 12:33

Net een interessant filmpje ontdekt van Gerard Vroomen (Cervélo) en zijn uitleg lijkt me wel logisch. Bikes for Women- Cervélo

Hij beweert dat er geen verschil is in dimensies tussen een vrouwenlichaam en dat van een man, alleen tussen die van een klein persoon en een groot persoon. Daarom dat zij geen speciale 'vrouwenframes' ontwikkelen. Wat ze wel voorzien is een "women's component pack" met o.a. een aangepast zadel omdat daar wel verschillen zijn.

1 klein probleem. Cervéloframes starten pas bij 48, wat al net iets te groot is voor mij als 'kleinere persoon' ;-).

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 sep 2010 14:25

Kleiner dan de 48 krijg je een frame met 28 inch wielen toch niet. Maar goed dat filmpje is gewoon marketing kul van Cervelo, ze besparen een hoop geld om niet ook nog 4 maten te hebben met een langere balhoofdbuis.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 17 sep 2010 14:29

Het is niet besparen wat ze doen, maar inkomsten die ze mislopen op een andere manier toch binnen proberen te slepen.

Mits het inderdaad kul is.

FacebookS3RSSite

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 sep 2010 23:30

[quote="Kharma"]Net een interessant filmpje ontdekt van Gerard Vroomen (Cervélo) en zijn uitleg lijkt me wel logisch. Bikes for Women- Cervélo

Hij beweert dat er geen verschil is in dimensies tussen een vrouwenlichaam en dat van een man, alleen tussen die van een klein persoon en een groot persoon. Daarom dat zij geen speciale 'vrouwenframes' ontwikkelen. Wat ze wel voorzien is een "women's component pack" met o.a. een aangepast zadel omdat daar wel verschillen zijn.

1 klein probleem. Cervéloframes starten pas bij 48, wat al net iets te groot is voor mij als 'kleinere persoon' ;-).[/quote]

Fiets magazine zelf heeft aantal jaar geleden in een reeks artikelen met cijfermateriaal hetzelfde aangetoond, maar dat is iedereen weer vergeten. De crux zit hem niet in verschillen in afmetingen van ledematen (die zijn er wel, maar mms, geen cms) maar in de wijze van zitten. Vrouwen kantelen hun bekken naar achteren en hebben daardoor behoefte aan een kortere bovenbuis/stuurpen/stuur combinatie.
Je kunt niet onbeperkt een frame kleiner maken, met hetzelfde formaat wielen. Alles moet met elkaar in de juiste verhouding staan: formaat lichaam, wielen en frame. Bij 1m55 en kleiner moet je toch denken aan 571mm wielen (franse aanduiding: 650C), oftewel Orbea Dama maat 46.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 17 sep 2010 23:39

dus kunne wij vrouwen dan niet gewoon niet ons bekken kantelen?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 sep 2010 23:50

Ik heb alleen de waarneembare feiten weergegeven. Op deze correcte vraag wil ik mijn hulptroepen inroepen. :-)
Orthopeden, osteopaten en.... misschien is er wel een historische cultuur-gebonden verklaring (het moederschap enz): vooruit, laat ook de anthropologen spreken!

zannata64
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:45

zannata64 23 sep 2010 09:09

Hallo dames ,

de trek modellen zijn ook niet uit te sluiten ,heb een paar weken geleden een trek voor mijn beginnend jonge dochter gekocht maat 46 dat toch niet bij alle merken te vinden is deze kleine maten .

groetjes en succes

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 sep 2010 19:11

[quote="zannata64"]Hallo dames ,

de trek modellen zijn ook niet uit te sluiten ,heb een paar weken geleden een trek voor mijn beginnend jonge dochter gekocht maat 46 dat toch niet bij alle merken te vinden is deze kleine maten .
[/quote]

Maat 46 zegt zo weinig, alleen weet je dan hoe lang de zitbuis is van hart trapas tot einde zitbuis. Met het algemene gebruik van sloping-aflopende- bovenbuizen heeft de klassieke framemaat zijn betekenis verloren. Wezenlijk zijn wel de horizontale bovenbuislengte en die is bij Trek inderdaad heel kort, maar hoe is dat bereikt: door een heel slappe stuurhoek van 70 graden en soms zelfs 69 graden (ipv 71,5-72 graden) samen met een heel steile zithoek van 75,5 graden. Dat is zo steil dat je je zadel heel ver naar achteren moet zetten om ver genoeg achter het bracket te zitten. Dan is de winst van een korte bovenlengte weer verdwenen en zit je nog met een traag sturende voorkant. Dit is pas een schijnvertoning, gedaan om tig framematen aan te kunnen bieden. Nee, dan het door AMclassicfan verguisde Cervelo: alle frames van klein tot groot hebben de ideale zithoek van 73 graden. Trek heeft dat pas bij framemaat 58cm, dat is meteen de grootste WSD maat!
Twee dingen moet ik Trek nageven, ze maken frames waar ook kleine meisjes en vrouwen ruim over de bovenbuis heen kunnen staan en uiteraard hun levenslange garantie.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 23 sep 2010 19:18

Ik heb gewoon een herenmodel, maat 50 (bovenbuis is ietsje sloping, niet heel erg veel) en daar een kortere stuurpen op. Zit prima.

Plaats reactie