Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

28" ?

rh
Forum-lid

rh 02 sep 2009 15:24

Dag ,

Ik wil gaan beginnen met fietsen. ik heb me inmiddels hier kunnen inlezen op zaken als de afmontering etc.
Echter ik kan niets vinden over de wielmaten die kennelijk kunnen varieren. Je hebt fietsen waar specifiek 28" staat vermeld, bij sommige staat niets en nu hoorde ik dat dat meestal 700-23C (en dat is zo’n 668 mm of 26.3"?) is.

Waarom zou je voor een kleiner wiel kiezen? Of moet ik me als beginner hier niet aan storen?

alvast dank!
Zonder start geen finish.

bibske
Forum-lid

bibske 02 sep 2009 15:50

De standaardmaat voor racefiets wielen/banden is 700 (die 23 geeft de breedte van de band aan), dit wordt ook wel als 28"aangeduid.
Er zijn echter ook racefietsen met kleinere wielen en banden, dan is de maat voor de banden 650 of 26". Het zijn echter uitzonderingen en ze worden vaak gebruikt voor kleine (dames) racefietsen omdat je anders met je voet tegen je wiel kan komen.

Dus dat is tenminste 1 keuze minder, ervan uitgaande dat je geen klein maatje racefiets zoekt.
Ik ga er hier trouwens van uit dat je een racefiets zoekt, bij MTB en trekking fietsen heb je volgens mij wat meer keuze.

rh
Forum-lid

rh 02 sep 2009 22:04

Top, ik zoek idd een racefiets. Had ik er wel bij kunnen zetten, sorry. Maar enorm dank voor je uitleg nu is het idd een keuze minder. Dat scheelt weer.
Ennuh, ik ben 1.93, geen klein maatje dus . . .
Zonder start geen finish.

Plaats reactie