Het is vooral belangrijk om doelen te stellen, wil je zo snel mogelijk 40 gemiddeld rijden over een stuk van 40 km of wil je leuk in de toertochten meedoen.
Is het eerste het geval dan zal dat je nooit lukken met alleen of veel duur 1 trainingen.
Na je doelen te hebben gesteld ik neem als voorbeeld een tijdrit van 40 km. Zou de meeste inspanning moeten zitten in het verhogen
1 vermogen / VO2max
2 Conditie
Duur 2 en duur 3 trainingen zijn altijd goed voor beide. Met name duur 2 is perfect.
Interval training is de meest efficiënte training om het vermogen op te bouwen.
Wat ik zou doen wanneer ik 3 keer in de week zou trainen. Is 2 korte intensieve interval trainingen tot max 6 min.
Voorbeelden:
1: 2x (20x(15sec, 15sec) 95%, 50%) met met 5 min rustig rijden tussen de serie van 20.
2: 4x(4min, 2min) laag zone 4, zone 2.
probeer aan het eind van de interval van 4 min laag in zone 4 te zijn dus niet eerst sprinten, maar houd een constante spanning / kracht op de benen.
De laatste training zou ik ook een intervaltraining doen alleen stukken rustiger.
voorbeeld: 2x(30min, 10min) zone 2, zone 3(laag) met 5 min rustig rijden tussen de intervallen
Daarnaast zou je eventueel een duur 1 training kunnen doen als herstel training.
Is je doel een lange afstand rijden dan wordt het interessanter om vaker een duur 1 trainingen te doen. Maar zelfs dan zou ik als ik jou was niet te lui worden want ook bij langere koersen is het interessanter om meer vermogen te kunnen trappen, dan een laag vermogen die je langer kan volhouden.
Uiteindelijk ben je gewoon sneller ook over een langere afstand wanneer je 30min 300 watt kan trappen dan dan 30 min 200 watt al zou je nog zo een goede conditie hebben. Succes en vooral veel training plezier:D
kwaliteitstraining vs . stoempen
- erikvdmaat
- Forum-lid
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 28 jun 2004 15:55
- Contact
Sinds juni fiets ik weer en heb het mijn collega ook gehad over efficiënt trainen. Achtergrond: hij is amateur geweest bij de Amstel Ploeg.
Van belang is om als beginnend fietser (of vroeg in het seizoen) te werken aan je duurvermogen. Dus uren maken. Door een goed duurvermogen zal je sneller herstellen en minder last van blessures hebben.
Later kan je interval oefeningen gaan toepassen, zoals kracht, sprinten, snelheid, etc. Van belang hierbij is de herstelperiode. Pak je (actieve) rust. En met actief bedoel ik: rustig fietsen. Je moet herstellen.
Zijn (mijn collega dus) trainingsschema destijds was: maandag actieve rust, dinsdag duurtraining (120km), woensdag intervaltraining (2 uur), donderdag snelheidstraining (bij de club), vrijdag actieve rust, zaterdag ochtend wedstrijd, zaterdagmiddag actieve rust, zondag wedstrijd.
Na elke training ook dan nog even een half op de rollenbank.
Een drukke week dus. Van belang is om goed je rust te pakken. Mijn training probeer ik aan de hand van bovenstaande te volgen.
Van belang is om als beginnend fietser (of vroeg in het seizoen) te werken aan je duurvermogen. Dus uren maken. Door een goed duurvermogen zal je sneller herstellen en minder last van blessures hebben.
Later kan je interval oefeningen gaan toepassen, zoals kracht, sprinten, snelheid, etc. Van belang hierbij is de herstelperiode. Pak je (actieve) rust. En met actief bedoel ik: rustig fietsen. Je moet herstellen.
Zijn (mijn collega dus) trainingsschema destijds was: maandag actieve rust, dinsdag duurtraining (120km), woensdag intervaltraining (2 uur), donderdag snelheidstraining (bij de club), vrijdag actieve rust, zaterdag ochtend wedstrijd, zaterdagmiddag actieve rust, zondag wedstrijd.
Na elke training ook dan nog even een half op de rollenbank.
Een drukke week dus. Van belang is om goed je rust te pakken. Mijn training probeer ik aan de hand van bovenstaande te volgen.
Ook ik fiets: http://www.erikvandermaat.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Vandaag een D2 duurtraining van 65km. 1ste deel was heerlijk. Hele stukken waar de teller tussen de 47-48 km/uur stond (wind mee). 2de deel was 30 km vol met de wind op kop door de open polder. Een paar keer nam de wind zoveel toe dat ik niet harder ging dan 22km/uur (bleef wel netjes in m'n zone).
Voor volgende week staan er naast en duurtraining ook 2 of 3 interval trainingen gepland. Ik zal eens kijken of de intervallen van DeSlok me bevallen.
Over het algemen ben ik wel tevreden ver de nieuw ingeslagen weg qua trainingen. Vandaag bijvoorbeeld heb ik heerlijk genoten van het lekker wee en het mooie uitzicht op de afgedamde maas. De intervaltrainingen houden het afwisselend.
Voor volgende week staan er naast en duurtraining ook 2 of 3 interval trainingen gepland. Ik zal eens kijken of de intervallen van DeSlok me bevallen.
Over het algemen ben ik wel tevreden ver de nieuw ingeslagen weg qua trainingen. Vandaag bijvoorbeeld heb ik heerlijk genoten van het lekker wee en het mooie uitzicht op de afgedamde maas. De intervaltrainingen houden het afwisselend.
http://downtheroad.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;