Kilometerteller, wat is de omtrek ook al weer?
Hoi,
Ik heb een hele simpele vraag maar ik kon er even niet opkomen.
M'n kilometerteller had de batterij weer eens leeg.
Ik ben alleen vergeten welke omtrek ik moet instellen bij een racefiets met gewone racevelgen en banden.
Het zat volgens mij ergens rond de 2100C alleen ben ik er niet meer zeker van.
Ik heb een hele simpele vraag maar ik kon er even niet opkomen.
M'n kilometerteller had de batterij weer eens leeg.
Ik ben alleen vergeten welke omtrek ik moet instellen bij een racefiets met gewone racevelgen en banden.
Het zat volgens mij ergens rond de 2100C alleen ben ik er niet meer zeker van.
Ben je beginner?: Een goede FM maakt je wielerfan
-
- Forum-lid
Even nameten op de grond kan natuurlijk ook altijd.
...maar dat is ook onnauwkeurig, dus 2096 is het handigst. Bovendien is een eventueel verschil te verwaarlozen, toch?
Of, ff van de favo site van Scepticus geplukt:
http://sheldonbrown.com/cyclecomputer-calibration.html
Of, ff van de favo site van Scepticus geplukt:
http://sheldonbrown.com/cyclecomputer-calibration.html
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
2096 is redelijk nauwkeurig als je 23 mm banden hebt. Anders klopt het natuurlijk niet.
-
- Forum-lid HC
Het ligt eraan hoe hard je gemiddeld wilt rijden en of je je wil verbeteren: hoe hoger het getal dat je invoert hoe harder je rijdt. Als bijvoorbeeld 3000 invult dan gaat je gemiddelde snelheid zo van 30 naar 45, dat kun je met trainen niet halen.
Blijft toch altijd weer een lastige.
Heb dit weekend de tourtocht Ronde van Midden Nederland gereden. Zou 155km zijn, mijn teller (CS600x) gaf 147 km aan bij een ingevoerde omtrek van 2100. Toch een groot verschil. Wielen en banden zijn Fulcrum Racing 3 met Miche Pro2 @ 8 bar.
Had deze keer de GPS (op de HTC) niet aan staan om de route te tracken (GPSvp), maar zou dit toch weer eens moeten doen om de teller te ijken...
Zijn er anderen die de RMN hebben gereden en minder kms hebben geregistreerd? Ik weet dat uiteindelijke routes nog wel eens afwijken, maar ze dienen toch binnen een marge van de NTFU te vallen?
Formeel heeft een 700x23 band een buitendiameter van 700mm toch? Bij 2*pi*r zou dit dus 700xpi is 2199 mm moeten zijn zonder belasting. Waar komt dan toch die eeuwige 2096 vandaan?
Volgens 2096/pi zou de diameter 667 mm zijn, een verschil van 33 mm. M.a.w. bij 2096 ga je ervan uit dat je de band 1,7 cm indrukt door belasting? Lijkt me nogal veel....
Dit is natuurlijk slechts theoretisch geneuzel, uiteindelijk: meten is weten, zeg ik maar......
Maar weer eens een lange rit loggen op de GPS dan maar.
Heb dit weekend de tourtocht Ronde van Midden Nederland gereden. Zou 155km zijn, mijn teller (CS600x) gaf 147 km aan bij een ingevoerde omtrek van 2100. Toch een groot verschil. Wielen en banden zijn Fulcrum Racing 3 met Miche Pro2 @ 8 bar.
Had deze keer de GPS (op de HTC) niet aan staan om de route te tracken (GPSvp), maar zou dit toch weer eens moeten doen om de teller te ijken...
Zijn er anderen die de RMN hebben gereden en minder kms hebben geregistreerd? Ik weet dat uiteindelijke routes nog wel eens afwijken, maar ze dienen toch binnen een marge van de NTFU te vallen?
Formeel heeft een 700x23 band een buitendiameter van 700mm toch? Bij 2*pi*r zou dit dus 700xpi is 2199 mm moeten zijn zonder belasting. Waar komt dan toch die eeuwige 2096 vandaan?
Volgens 2096/pi zou de diameter 667 mm zijn, een verschil van 33 mm. M.a.w. bij 2096 ga je ervan uit dat je de band 1,7 cm indrukt door belasting? Lijkt me nogal veel....
Dit is natuurlijk slechts theoretisch geneuzel, uiteindelijk: meten is weten, zeg ik maar......
Maar weer eens een lange rit loggen op de GPS dan maar.
"Grandma was slow, but she was old!"
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Ik kan het mishebben want ik heb nu geen verpakking van conti's bij me liggen, maar is de wielomtrek daar niet 2122 mm opgegeven?
Om misverstanden te vermijden over gemiddeldes gebruik ik ook de 2096mm-waarde of laat ik de gps de omtrek berekenen en dat scheelt nooit niet veel met die waarde.
Om misverstanden te vermijden over gemiddeldes gebruik ik ook de 2096mm-waarde of laat ik de gps de omtrek berekenen en dat scheelt nooit niet veel met die waarde.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
2096 komt van 622 (velg-diameter op de hoogte van de draad van de band) met hierbij opgeteld 2 x de hoogte van een 23mm band (die kennelijk zo hoog is als ie breed is):
668mm x pi = 2096
668mm x pi = 2096
"Grandma was slow, but she was old!"