Automobilist = God?
kan eigenlijk bij de mannen ook gepost worden, maar aangezien ik een vrouw ben dacht ik het hier maar even neer te zetten.
Ik pendel sinds kort met de fiets omdat het zo'n mooi weer is en ook omdat de platen van m'n wagen werden gestolen.
Had nog geen problemen meegemaakt met automobilisten maar vandaag was er eentje die het toch maar eens ging proberen.
Komt er eentje uit een zijstraat gereden (ik had voorrang), komt traag tot stilstand en dus ik rijd gerustgesteld door (tegen ongeveer 29 km/u). Hij kijkt naar mij en wat doet ie dan? Rijdt toch maar heel traag de baan op!
Kon niet remmen zoals ik moest, want dan had mn achterwiel gewoon onder me weggeschoven.
Ben links langs de jeep geschoten, even opgetrokken en op zn raampje gaan kloppen terwijl ik reed. Middelvinger opgestoken in zn gezicht.
Daarna ben ik ervoor gaan rijden en hem teken gedaan dattie getikt was.
Ik was ziedend. Waarschijnlijk ook de adrenaline....
Doen ze het om ons uit te dagen? Of dachtie echt dat ik trager reed? Misschien denkt ie dat een vrouw meestal niet harder gaat dan 10km/u? Heb nu spijt dat ik hem niet heb doen stoppen om het hem te vragen.
Grmbl.
Ik pendel sinds kort met de fiets omdat het zo'n mooi weer is en ook omdat de platen van m'n wagen werden gestolen.
Had nog geen problemen meegemaakt met automobilisten maar vandaag was er eentje die het toch maar eens ging proberen.
Komt er eentje uit een zijstraat gereden (ik had voorrang), komt traag tot stilstand en dus ik rijd gerustgesteld door (tegen ongeveer 29 km/u). Hij kijkt naar mij en wat doet ie dan? Rijdt toch maar heel traag de baan op!
Kon niet remmen zoals ik moest, want dan had mn achterwiel gewoon onder me weggeschoven.
Ben links langs de jeep geschoten, even opgetrokken en op zn raampje gaan kloppen terwijl ik reed. Middelvinger opgestoken in zn gezicht.
Daarna ben ik ervoor gaan rijden en hem teken gedaan dattie getikt was.
Ik was ziedend. Waarschijnlijk ook de adrenaline....
Doen ze het om ons uit te dagen? Of dachtie echt dat ik trager reed? Misschien denkt ie dat een vrouw meestal niet harder gaat dan 10km/u? Heb nu spijt dat ik hem niet heb doen stoppen om het hem te vragen.
Grmbl.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Niet alleen automobilisten vertonen asociaal gedrag maar ook andere weggebruikers, waaronder dus ook fietsers. Het is een afspiegeling van de maatschappij.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Best niet stoppen, niet tikken. Dat maakt het meestal alleen maar erger.
Wat ik vaak doe is doen alsof ik de automobilist niet gezien heb. Dan denken ze meestal gelijk: oppassen! Dus anticiperen dat je tot volledige stilstand kan komen, maar tegelijk wel doen alsof je nooit van zijn leven die auto ziet, en dus al zeker niet meer in staat bent om op tijd te remmen.
Samengevat: altijd anticiperen, nooit ervan uitgaan dat de ander (in deze automobilist) wel zal remmen omdat hij voorrang moet verlenen.
Wat ik vaak doe is doen alsof ik de automobilist niet gezien heb. Dan denken ze meestal gelijk: oppassen! Dus anticiperen dat je tot volledige stilstand kan komen, maar tegelijk wel doen alsof je nooit van zijn leven die auto ziet, en dus al zeker niet meer in staat bent om op tijd te remmen.
Samengevat: altijd anticiperen, nooit ervan uitgaan dat de ander (in deze automobilist) wel zal remmen omdat hij voorrang moet verlenen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
[quote="de zwarten"]Samengevat: altijd anticiperen, nooit ervan uitgaan dat de ander (in deze automobilist) wel zal remmen omdat hij voorrang moet verlenen.[/quote]
Eigenlijk heb je overschot van gelijk. Ik heb me zo opgeboeid, kan nooit gezond geweest zijn. En als je stopt maak je je nog eens zo druk!
Heb er dus wel een les uit geleerd. Hopelijk maak ik het niet zo dikwijls mee mee, maar als het toch weer zover is, dan zal ik het wel toepassen.
Al is het maar voor mn eigen veiligheid.
Trouwens een klein bijvraagje: na hoeveel tijd ongeveer zie je dat je snelheid omhoog gaat? Ik rijd nu elke week ongeveer een 100km met een gemiddelde snelheid van 23km/u (ben pas begonnen - met een Trek 7.2 WSD, geen racefiets dus). Voelt alsof ik een beetje blijf steken.
Eigenlijk heb je overschot van gelijk. Ik heb me zo opgeboeid, kan nooit gezond geweest zijn. En als je stopt maak je je nog eens zo druk!
Heb er dus wel een les uit geleerd. Hopelijk maak ik het niet zo dikwijls mee mee, maar als het toch weer zover is, dan zal ik het wel toepassen.
Al is het maar voor mn eigen veiligheid.
Trouwens een klein bijvraagje: na hoeveel tijd ongeveer zie je dat je snelheid omhoog gaat? Ik rijd nu elke week ongeveer een 100km met een gemiddelde snelheid van 23km/u (ben pas begonnen - met een Trek 7.2 WSD, geen racefiets dus). Voelt alsof ik een beetje blijf steken.
[quote="de zwarten"]
Wat ik vaak doe is doen alsof ik de automobilist niet gezien heb. Dan denken ze meestal gelijk: oppassen! Dus anticiperen dat je tot volledige stilstand kan komen, maar tegelijk wel doen alsof je nooit van zijn leven die auto ziet, en dus al zeker niet meer in staat bent om op tijd te remmen.
Samengevat: altijd anticiperen, nooit ervan uitgaan dat de ander (in deze automobilist) wel zal remmen omdat hij voorrang moet verlenen.[/quote]
Zo doe ik het ook...geen risico nemen...zeker als het woonwerkverkeer is...
Wat ik vaak doe is doen alsof ik de automobilist niet gezien heb. Dan denken ze meestal gelijk: oppassen! Dus anticiperen dat je tot volledige stilstand kan komen, maar tegelijk wel doen alsof je nooit van zijn leven die auto ziet, en dus al zeker niet meer in staat bent om op tijd te remmen.
Samengevat: altijd anticiperen, nooit ervan uitgaan dat de ander (in deze automobilist) wel zal remmen omdat hij voorrang moet verlenen.[/quote]
Zo doe ik het ook...geen risico nemen...zeker als het woonwerkverkeer is...
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Helaas als ik het zo lees dan ben je net als die automobilist: asociaal!
Ik begrijp de emotie. Maar realiseer de gevolgen van jouw, op zich begrijpelijke, reactie. De volgende keer doet ie het weer of nog erger. Met jouw opgestoken middelvinger bevestig je hem de asociale kant van een deel van de fietsers.
Ook al rij ik zelf zakelijk toch ook wel een 40K in de auto, het zijn in het verkeer ook niet mijn vrindjes (maar vele wielrenners/toerfietsers ook niet!). Het gebrek aan verkeersinzicht (inschatting van snelheid van wielrenners) mankeert er vaak aan.
Zoals De Zwaren al schrijft: anticiperen!
En de volgende keer even de adrenaline negeren. Hij deed zijn raampje open. Als je rustig met hem was gaan praten hadden jullie wellicht begrip voor elkaar kunnen opbrengen en had je de fietsers vanuit een ander perspectief belicht. Vloeken kan je later nog wel in je eentje doen Of gewoon nog een extra rondje fietsen om de agressie kwijt te raken
Ik begrijp de emotie. Maar realiseer de gevolgen van jouw, op zich begrijpelijke, reactie. De volgende keer doet ie het weer of nog erger. Met jouw opgestoken middelvinger bevestig je hem de asociale kant van een deel van de fietsers.
Ook al rij ik zelf zakelijk toch ook wel een 40K in de auto, het zijn in het verkeer ook niet mijn vrindjes (maar vele wielrenners/toerfietsers ook niet!). Het gebrek aan verkeersinzicht (inschatting van snelheid van wielrenners) mankeert er vaak aan.
Zoals De Zwaren al schrijft: anticiperen!
En de volgende keer even de adrenaline negeren. Hij deed zijn raampje open. Als je rustig met hem was gaan praten hadden jullie wellicht begrip voor elkaar kunnen opbrengen en had je de fietsers vanuit een ander perspectief belicht. Vloeken kan je later nog wel in je eentje doen Of gewoon nog een extra rondje fietsen om de agressie kwijt te raken
[quote="Stillekracht"] Als je rustig met hem was gaan praten hadden jullie wellicht begrip voor elkaar kunnen opbrengen en had je de fietsers vanuit een ander perspectief belicht.[/quote]
Ja en 10 minuten later kun je weer met de volgende wielrenhater in de slag, onbegonnen werk dus.
Gewoon negeren, rustig verder fietsen en zoals Stillekracht zegt in jezelf foeteren.
Ja en 10 minuten later kun je weer met de volgende wielrenhater in de slag, onbegonnen werk dus.
Gewoon negeren, rustig verder fietsen en zoals Stillekracht zegt in jezelf foeteren.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.
Jezelf een compliment geven dat je niet op de bumper bent beland.
Je reactie is begrijpelijk want je bent als fietser tov. de auto altijd de pineut.
Verder ben ik het met de anderen eens en wel zeer goed anticiperen gezien de hectiek van het verkeer tegenwoordig waar ook wij als fietsers deel van uit maken.
Blijf wel fietsen ondanks alles.
Je reactie is begrijpelijk want je bent als fietser tov. de auto altijd de pineut.
Verder ben ik het met de anderen eens en wel zeer goed anticiperen gezien de hectiek van het verkeer tegenwoordig waar ook wij als fietsers deel van uit maken.
Blijf wel fietsen ondanks alles.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Trouwens een klein bijvraagje: na hoeveel tijd ongeveer zie je dat je snelheid omhoog gaat? Ik rijd nu elke week ongeveer een 100km met een gemiddelde snelheid van 23km/u (ben pas begonnen - met een Trek 7.2 WSD, geen racefiets dus). Voelt alsof ik een beetje blijf steken. [/quote]
Probeer 1 keer per week een interval training toe te voegen aan jouw programma. Na een maand of 2 komt er wel vordering. Train je met hartslagmeter?
Zoek trainings motivatie...bv een doel. Een mooie toer of zelfs een beklimming.
En die automobilisten wennen wel hoor, maar verlies ze nooit uit het oog.
veel plezier.
Probeer 1 keer per week een interval training toe te voegen aan jouw programma. Na een maand of 2 komt er wel vordering. Train je met hartslagmeter?
Zoek trainings motivatie...bv een doel. Een mooie toer of zelfs een beklimming.
En die automobilisten wennen wel hoor, maar verlies ze nooit uit het oog.
veel plezier.
Bedankt voor de goede raad.
Motivatie heb ik bij de vleet. Vind het alleen soms moeilijk om een doel te vinden. Zou eens een paar routes moeten plannen online of zo.
Train niet met hartslagmeter, maar bezit er wel eentje. Eens kijken of ik daarmee wat kan.
Motivatie heb ik bij de vleet. Vind het alleen soms moeilijk om een doel te vinden. Zou eens een paar routes moeten plannen online of zo.
Train niet met hartslagmeter, maar bezit er wel eentje. Eens kijken of ik daarmee wat kan.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
[quote="Stillekracht"]En de volgende keer even de adrenaline negeren. Hij deed zijn raampje open. Als je rustig met hem was gaan praten hadden jullie wellicht begrip voor elkaar kunnen opbrengen en had je de fietsers vanuit een ander perspectief belicht. Vloeken kan je later nog wel in je eentje doen Of gewoon nog een extra rondje fietsen om de agressie kwijt te raken [/quote]
Dan heb ik sommige trainingen wel veel gesprekken te voeren... Ik steek meestal ook wel een arm in de lucht als ik bijna van m'n sokken gereden wordt.
Als iemand me afsnijdt omdat ze zoveel haast hebben dan laat ik 't meestal niet om met m'n vlakke hand een klap op de auto te geven. Niet echt verstandig misschien, maar zo schrikken ze zelf ook en dan onthouden ze 't misschien nog een poosje.
Het is gewoon een Nederlands probleem omdat Nederlanders niet al te best auto rijden. Een rijbewijs halen kost in Nederland veruit de meeste moeite en geld, maar toch kunnen ze 't in de buurlanden beter. Op de snelweg links blijven rijden om eigen rechtertje te kunnen spelen. Altijd maar achter de voorganger aan hobbelen ipv andere verkeersdeelnemers gewoon even te laten over steken. Ipv fietser de berm in te rijden kan je zelf ook even de berm in met de auto.
Ik heb in Duitsland nog nooit gedoe gehad met automobilisten, terwijl 't in Nederland toch zeer regelmatig voorkomt.
Dan heb ik sommige trainingen wel veel gesprekken te voeren... Ik steek meestal ook wel een arm in de lucht als ik bijna van m'n sokken gereden wordt.
Als iemand me afsnijdt omdat ze zoveel haast hebben dan laat ik 't meestal niet om met m'n vlakke hand een klap op de auto te geven. Niet echt verstandig misschien, maar zo schrikken ze zelf ook en dan onthouden ze 't misschien nog een poosje.
Het is gewoon een Nederlands probleem omdat Nederlanders niet al te best auto rijden. Een rijbewijs halen kost in Nederland veruit de meeste moeite en geld, maar toch kunnen ze 't in de buurlanden beter. Op de snelweg links blijven rijden om eigen rechtertje te kunnen spelen. Altijd maar achter de voorganger aan hobbelen ipv andere verkeersdeelnemers gewoon even te laten over steken. Ipv fietser de berm in te rijden kan je zelf ook even de berm in met de auto.
Ik heb in Duitsland nog nooit gedoe gehad met automobilisten, terwijl 't in Nederland toch zeer regelmatig voorkomt.