Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wat voor oordopjes tijdens het fietsen?

remcojan
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 okt 2006 21:03

remcojan 23 aug 2009 23:22

Robbebopper schreef:Ik weet niet hoe het met jouw zit, maar ik gebruik mijn oren om op te letten in het verkeer. Ik kan je vraag niet beantwoorden, maar ik heb wel zo m'n bedenkingen bij de groeiende groep fietsers die zo nodig muziek wil horen tijdens het trainen. Mijn vraag aan hen, en dus ook aan jou, is dan: Is fietsen alleen te vervelend voor jullie?


Bij een normaal luistervolume hoor je ook het verkeer nog, dus dat is het probleem niet. Tijdens wandeltochten luister ik gewoon naar de radio, en ik mis niks van mijn omgeving. Ik hoef ten slotte niet doof te worden zoals velen die je tegen komt. Op de racefiets is het windgeruis het probleem, niet dat ik het verkeer niet meer hoor.

In een auto, zelfs met de radio uit, hoor je overigens nog altijd veel minder van het overige verkeer....

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 23 aug 2009 23:24

Koop jezelf een paar Shure SE420. Alhoewel de eerder genoemde Creatives ook al heel goed geluid geven. Ik fiets overigens ook zonder doppen en kan me wel ergeren aan wielrenners die me niet horen aankomen van achteren. Ik heb nota bene xentis wielen en zelfs een bel.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 23 aug 2009 23:25

Maar ja Remcojan, dan heb je ook een aantal spiegels aan boord, een een slordige duizend kilo blik om je heen. Dat is toch wel iets minder kwetsbaar.

En dan nog even over de term "moraalridders", dat is nou echt een woord voor mensen die geen argumenten meer weten om de mening van een ander te weerleggen.

sirbas
Forum-lid
Berichten: 452
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:21

sirbas 23 aug 2009 23:25

Fiets graag op een deuntje, maar had het probleem dat de meeste doppen (zelfs in-ears) er toch uithobbelen waardoor je continue zit te frotten terwijl je rijdt.
Nu de oplossing gevonden in Shure E3Cs met de witte triple flanges, deze zitten zo goed dat ik eindelijk zonder klooien op het verkeer kan letten...!!!

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 24 aug 2009 15:25

Robbebopper schreef:En dan nog even over de term "moraalridders", dat is nou echt een woord voor mensen die geen argumenten meer weten om de mening van een ander te weerleggen.


Hear, hear!
t.a.f.k.a.e.h.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 24 aug 2009 15:52

Ik rijd mijn woonwerk met de standaard oordopjes op m'n HTC. Daardoor is het verkeer nog steeds goed te horen, zeker als ik het niet te hard staat. Als ik door bebouwing fiets zet ik hem meestal uit. Om eerder genoemde redenen.

De 'moraalridder'-discussie lijkt me een zeer valide discussie. Je moet je als muziekluisteraar wel heel goed afvragen of het risico dat je neemt aanvaardbaar is. Ik zou dus op zoek gaan naar oordopjes die veel achtergrond geluid doorlaten. Uit ervaring weet ik dat sommige medeweggebruikers weinig meegeven als je ze raakt.

watikjebrom
Forum-lid
Berichten: 753
Lid geworden op: 11 mar 2008 12:47

watikjebrom 24 aug 2009 16:34

Even los van de 'moraal-ridder'-gedachte even een antwoord op de daadwerkelijke vraag van TS-er. Ik gebruik al enige tijd dopjes van Sennheiser: Sennheiser OMX. Ideale dingen. Vallen niet uit en laten meer dan genoeg omgevingsgeluid door. Je moet dan wel even een verloopje aanschaffen van SE-connector naar regulier 3,5mm. Ik zou absoluut nooit voor in-ears gaan. Heb het wel eens geprobeerd maar hoorde helemaal niets meer om me heen, ook al stonden ze zacht.
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 aug 2009 16:48

Ik snap 't probleem van niets kunnen horen niet echt. Ik ga echt niet achterom kijken bij iedere auto die me van achteren nadert om te zien of die wel uitwijkt. Als ik gewoon netjes aan de rechterkant van de weg rij zou ik niet weten wat ik mis als ik achterop komend verkeer pas laat hoor. Voor 't verkeer van voor of opzij heb ik m'n ogen.

Allicht dat er wel een behoorlijk verschil is tussen de randstad en 't oosten van 't land (en al helemaal met Duitsland).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 24 aug 2009 17:00

Tsja, hier in het noorden van het land sterft het van de routes waar je echt weinig last van verkeer hebt, ik ben het dan ook met AMclassic-fan eens dat je dit met ogen op zou moeten kunnen vangen. Ik ben dan ook meestal iets meer met m'n omgeving bezig wanneer ik met muziek rij en op drukke punten gooi ik 1 of beide dopjes uit. Die windruis heb ik ook zonder dopjes wel, ik versta ook bijna nooit iets van de persoon die naast me rijd als ik m'n hoofd niet iets bijdraai.

Fietsen alleen is op zich niet vervelend, ik vind muziek erbij wel lekker, ik heb zelfs muziek op basis van cadans/bpm in aparte playlists zitten

Gebruikersavatar
stampertje
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:38
Locatie: Madrid

Gebruikersavatar stampertje 24 aug 2009 17:15

Ik gebruik de Sennheiser CX-300. Hiermee hoef ik is het windgeruis een heel stuk lager dan met m'n originele ipod koptelefoon.

utflecht
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 04 jan 2005 21:44

utflecht 24 aug 2009 22:20

Kan iemand mij uitleggen waarom je nou eigenlijk naar muziek moet luisteren tijdens het fietsen....?
In de sportschool. op de trainer, ok, dat is saai...kan ik me wel voorstellen maar buiten....je verdringt toch een deel van de.tja...hoe moet je dat noemen...de fietsbeleving ofzo..?
Je gaat toch ook geen fillempie kijken onderweg..;-)

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 24 aug 2009 23:10

nou ben ik niet zo'n voorstander van oordopjes tijdens het fietsen,
maar de volgende heb ik zelf;
philips shs 420. en die blijven goed zitten tijdens het sporten.
sorry weet even niet hoe een foto te plaatsen, maar typ het typenummer maar eens in op google en dan zie jet het wel. leuk systeempje.....
.................

Plaats reactie