Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Valpartijen

ilcobra
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 okt 2010 14:32

ilcobra 25 apr 2011 22:23

Herkenbaar. Je hebt tegenwoordig veel mensen op de stadsfiets die het voor elkaar krijgen om met zn tweeen een 2 baans autoweg of fietspad te bezetten. Ook heb je vaak van die koppige oude mensen waar je net langs kunt fietsen. Voor de zekerheid bel je maar, want gaat de persoon een beetje naar links als je passeert dan heb je een probleem. Geen reactie. Je belt nog een keer. Weer geen reactie. De persoon blijft dezelfde lijn fietsen zonder op of om te kijken. Op hoop van zegen er maar langs dan.

markos
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jan 2011 21:10

markos 30 apr 2011 23:29

Het had niet veel gescheeld of ik had weer op de grond gelegen...
Een maat en ik fietsten op een fietspad en voor ons reden twee MTB'ers die het blijkbaar normaal vonden om het hele fietspad in beslag te nemen. We zagen dat we er niet langs konden en dus besloten we snelheid te minderen. Toen we dichterbij waren, riep ik: "Pardon!". En nee, ik heb geen bel want ik ben een wielrenner, maar een niet al te onvriendelijk "pardon" moet toch kunnen dacht ik. De meneer die links reed draaide zijn hoofd linksom en maakte daardoor met z'n fiets een zwiep naar links. Niets aan de hand, want wij bleven netjes achter meneer rijden. Maar meneer weigerde om te schuiven en vond dat wij maar niet zo asociaal moesten doen. We moesten mensen niet zo opdringen en eens fatsoensnormen leren. Uiteindelijk schoof meneer toch wat naar rechts waardoor mijn maat en ik er net langs konden. Maar toen ik ging passeren, haalde meneer uit en probeerde hij mij met fiets ten val te brengen... Gelukkig kon ik nog net m'n evenwicht terugvinden, maar het had niet veel gescheeld of ik had voluit op mijn zijkant gelegen op het asfalt. Het wordt toch steeds gekker in dit land...

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 02 mei 2011 16:34

Vorige week bij de finish van de Ronde van Aalten met dik 40 over de kop. Had geluk dat ik in een reflex naar de berm stuurde waardoor ik op mn hoofd in de berm landde. Afgezien van een pijnlijke nek had ik helemaal niks. Bij mn fiets stond alleen de shifter scheef. Kon ik gelukkig weer simpel rechtzetten. Nog gauw op de fiets geklommen en als 49ste gefinished. Een paar anderen lagen er beroerder bij..(teamgenoot van Mark?)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 mei 2011 17:14

Ja was een ploeggenootje van mij. Ik had net daarvoor besloten dat ik de sprint liet lopen en een gaatje laten vallen. De hele wedstrijd was er al zo weinig respect voor elkaar en in de sprint kwam dat tot uiting in die valpartij. Ploeggenoot moest nog naar de huisartsen post om z'n elleboog te laten hechten, voor de rest vooral veel behang kwijt. Toch een beetje jammer nadat we 1 en 2 in de thuis wedstrijd waren geworden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 02 mei 2011 17:40

Vond het tijdens de wedstrijd nog wel meevallen, heb zowel meer voorin als in het midden van het peloton gereden. Ik dacht juist bij de sprint van ik ga nog even kijken of ik bij de eerste 20-25 kan rijden. Achteraf gezien beter niet kunnen doen. Net als zoveel valpartijen was dit helaas ook weer een totaal onnodige valpartij (teveel getrek en geduw), zeker omdat het om ik geloof max nog niet eens de 10e plek ging.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 mei 2011 17:45

Er werd gesprint voor plek 17...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

metor
Forum-lid
Berichten: 375
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 02 mei 2011 17:46

Gisteren de eerste duikeling van het seizoen. Zenuwachtig begin in de Ronde van Brabant vanwege de wind. Iedereen wil dan uiteraard voorin zitten, ik ook :)

Uiteindelijk weinig schade want viel precies in de beplante middenberm. Behalve kapot voorwiel geen overige schade aan materiaal of eigen fysiek.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 02 mei 2011 17:51

Even puur uit nieuwsgierigheid van iemand die geen wedstrijden fietst. Wat is de geweldige beloning voor een plekje bij de eerste 20 dat je daarvoor uberhaupt enige vorm van risico zou willen nemen?

Als je kan winnen kan ik me er wel wat bij voorstellen maar met zo'n positie kom je volgens mij niet eens in het plaatselijke krantje. Of je moet erg spectaculair vallen natuurlijk...;)

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 02 mei 2011 17:58

Je zou het zeggen he...
Maar als je niet strak op het wiel zit, dan neemt iemand anders hem wel. Er zijn er genoeg die gewoon standaard laten lopen in de eindsprint. Er zijn er ook genoeg die er alles aan doen om maar 20e te kunnen worden.
Het probleem bij (vooral Amateur) koersen is dat het tempo doorgaans in de finale zover terugzakt, dat alles in elkaar schuift. Het behouden van je positie is dan een stuk lastiger en dus gebeuren er sneller ongelukjes.

Ikzelf heb het voordeel dat ik nooit hoef te dringen voor de eerste 10 plekken omdat ik van plaats 20 de sprint ook nog kan winnen (is wel parcoursafhankelijk natuurlijk :P)

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 02 mei 2011 18:07

[quote="Arepol"]Ikzelf heb het voordeel dat ik nooit hoef te dringen voor de eerste 10 plekken omdat ik van plaats 20 de sprint ook nog kan winnen (is wel parcoursafhankelijk natuurlijk :P)[/quote]

Dat zou voor mij ook niet uitmaken. Of ik nu voorin of achterin zit. Een sprint win ik toch niet. ;)

Maar ik snap werkelijk niet waarom iemand veel risico wil nemen voor een, met alle respect, kansloze klassering in een nietszeggend wedstrijdje. Met risico nemen is op zich niets mis maar daar moet wel iets tegenover staan.

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 02 mei 2011 18:11

Naast het mooie bedrag van een paar euro zijn er natuurlijk ook nog heuze wielerlandpunten te vergaren.

Nee, wedstrijdelement is wedstrijdelement en wil je zo hoog mogelijk eindigen. Of dat nu eerste is of vijftiende. Top 20 is vaak gewoon een prima klassering.

Overigens zie ik er dan weer de lol niet van in om in een retropak op een stalen fiets over kasseitjes te dokkeren

jorrit85
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 nov 2009 15:24

jorrit85 02 mei 2011 18:17

[quote="metor"]Gisteren de eerste duikeling van het seizoen. Zenuwachtig begin in de Ronde van Brabant vanwege de wind. Iedereen wil dan uiteraard voorin zitten, ik ook :)

Uiteindelijk weinig schade want viel precies in de beplante middenberm. Behalve kapot voorwiel geen overige schade aan materiaal of eigen fysiek. [/quote]

Toch niet al voor die dichte spoorwegovergang nog in de neutralisatie? Goed om te horen dat je zelf niet geblesseerd bent, zonde van je koers en voorwiel. Hopelijk volgende week meer succes. Was inderdaad een enorm nerveuze koers ook na 40 km nog een forse valpartij, bij een wegversmalling.

Plaats reactie