Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Campagnolo Bora Ultra Two

pparis
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 nov 2006 16:53

pparis 17 aug 2009 13:06

Heb sinds een maand de nieuwe Bora's. Hiervoor 3 jaar vlekkeloos met Bora G3 gereden.

De nieuwe Bora's hebben zowel in het voorwiel als in het achterwiel twee grijze spaken. Zover ik weet dienen deze spaken als balansspaken of zou het voor de mooi zijn?

In ieder geval is in het voorwiel 1 van deze balansspaken geknapt boven aan de velg. Inmiddels is het wiel gemaakt bij de importeur in Terneuzen. Overigens perfect geregeld. Ze hebben de grijze spaken alleen vervangen door twee zwarte!!!

Heeft iemand deze ervaring ook al gehad en zou het voorziel nu minder zijn?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 17 aug 2009 13:19

Hoi,

Je bent reeds de derde of vierde waarvan ik weet heb waar zo'n spaak bij afbreekt.

Het probleem is dat die speciale spaken van de U2 niet los te krijgen zijn.
Bovendien is het referentie nummer voor de kit met reservespaken om een of andere duistere reden identiek aan dat van de Ultra.

Behoudens de kleur is er trouwens geen verschil en die spaken dienen inderdaad om de dynamische balans van de wielen te verbeteren.

Als de importeur zijn job correct heeft gedaan, en daar twijfel ik niet aan, dan is je wiel technisch gezien terug perfect in orde.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

pparis
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 nov 2006 16:53

pparis 17 aug 2009 13:26

Op zich jammer, voor het oog vind ik twee grijze spaken wel fraai! Wellicht overspuiten?

Overigens zijn deze spaken wel iets dikker dan de zwarte!

Bedankt voor je respons!

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 17 aug 2009 14:33

Hoi,

Geen idee dat ze dikker zijn dan de ronde spaken van de Ultras.
Enkele maanden geleden heb ik een kennis in Frankrijk uit de nood geholpen met een kit reservespaken van mijn Ultras en die heeft de spaken blank geschuurd met wat staalwol.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 17 aug 2009 14:46

fdegrove schreef:Hoi,

Je bent reeds de derde of vierde waarvan ik weet heb waar zo'n spaak bij afbreekt.

Het probleem is dat die speciale spaken van de U2 niet los te krijgen zijn.
Bovendien is het referentie nummer voor de kit met reservespaken om een of andere duistere reden identiek aan dat van de Ultra.

Behoudens de kleur is er trouwens geen verschil en die spaken dienen inderdaad om de dynamische balans van de wielen te verbeteren.

Als de importeur zijn job correct heeft gedaan, en daar twijfel ik niet aan, dan is je wiel technisch gezien terug perfect in orde.
TS mag hopen dat het wiel beter is dan daarvoor! Zo perfect in orde was dat blijkbaar niet. ;)

Heb jij zoveel kennissen die met Bora's rijden of knappen er toch wel meer dan eigenlijk zou mogen? En dan in dit geval ook nog het voorwiel.

@TS: Zonder verdere aanleiding geknapt of...?

pparis
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 nov 2006 16:53

pparis 17 aug 2009 17:15

Geen aanleiding. Kwas 500 meter van huis nog rustig aan het fietsen en "knap"!

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 18 aug 2009 03:28

Hoi,

litespeed schreef:
fdegrove schreef:Hoi,

Je bent reeds de derde of vierde waarvan ik weet heb waar zo'n spaak bij afbreekt.

Het probleem is dat die speciale spaken van de U2 niet los te krijgen zijn.
Bovendien is het referentie nummer voor de kit met reservespaken om een of andere duistere reden identiek aan dat van de Ultra.

Behoudens de kleur is er trouwens geen verschil en die spaken dienen inderdaad om de dynamische balans van de wielen te verbeteren.

Als de importeur zijn job correct heeft gedaan, en daar twijfel ik niet aan, dan is je wiel technisch gezien terug perfect in orde.
TS mag hopen dat het wiel beter is dan daarvoor! Zo perfect in orde was dat blijkbaar niet. ;)

Heb jij zoveel kennissen die met Bora's rijden of knappen er toch wel meer dan eigenlijk zou mogen? En dan in dit geval ook nog het voorwiel.

@TS: Zonder verdere aanleiding geknapt of...?


Waar heb jij leren lezen?

Ik heb zoveel kennissen die met U2 rijden en laat het het telkens weer het voorwiel zijn waar die speciale spaak afbreekt net bij de kop.
Jawel, zonder aanwijsbare reden.

Nog wat, wijsneus?

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 18 aug 2009 09:08

fdegrove schreef:Waar heb jij leren lezen?
:D Dit antwoord doet vermoeden dat ik naar de bekende weg vroeg en dat je alles reeds beschreven had.

Toch krijg ik de indruk dat ik na je laatste antwoord pas (zeker) weet, dat:
- het telkens het voorwiel betrof;
- de spaak telkens zonder aanleiding knapte (dus niet een putdeksel o.i.d.);
- dat er niet nog 10 kennissen zonder problemen op deze wielen rijden.

Dat vind ik dus interessant om te weten en ik denk andere mensen ook. Zeker als je op het punt staat deze wielen te kopen.

Dus bedankt voor je verdere, enthousiaste uiteenzetting. Afbeelding

charite
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 15 mei 2006 16:02

charite 18 aug 2009 11:36

Olla,

Ik rij nu 14 dagen met de nieuwe uitvoering (nadat de vorige waren gestolen), en ik moet je zeggen........ gevoelsmatig heb ik ook het idee dat deze minder zijn dan de vorige. Ik ben er nog niet uit wat het is, maar als je als voorbeeld de bekende ratel van de body neemt, dan klink de (ratel) niet gelijkmatig en dat lijkt met vreemd bij iets wat rond is. Daarbij veranderd ook de toonhoogte op het moment dat de verchroomde spaak naar beneden wijst. Ik zal vanavond eens kijken tijdens het Benthuizer rondje wat het nu precies is.

Voor de duidelijkheid, ik kan nog geen feiten opsommen, maar gevoelsmatig denk ik, mhhhh er is iets....


groet,

Peter

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 aug 2009 12:33

Het verschil in ratel zal wel komen doordat er nog een beetje vet op een aantal plaatsen zit. Over een paar honderd km is het waarschijnlijk een constant geluid.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pparis
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 nov 2006 16:53

pparis 18 aug 2009 14:17

Hi Peter,

Mijn nieuwe wielen ratelde in het begin ook meer dan mijn oude versie. Bleek dat er net iets te veel speling op de wielen zat. De speling kun je makkelijk aanpassen achter het afdek plaatje bij de naaf. Wellicht heb je er iets aan!

Groet,

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 18 aug 2009 14:54

Volgens mij verwacht charite eigenlijk juist dat zijn wiel meer gaat ratelen. De welbekende campa-ratel. Bij nieuwe wielen wil deze in het begin wel eens achterwege blijven tgv een substantiële hoeveelheid vet die bij nieuwe campa-wielen dikwijls aanwezig is.....(zoals Amclassic-fan al aangaf)
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie