Tips voor nieuwe ATB
Natuurlijk is dit onderwerp al meer keer aan de orde geweest.
Maar is vaak persoonlijk, vandaar nog een keer.
Ik ben misschien van plan binnenkort een nieuwe ATB (hardtail) te kopen.
Links en rechts al wat gekeken en gelezen natuurlijk.
Zoek in ieder geval wel een steviger model ATB.
Technische aangelegenheden qua onderdelen op een fiets heeft mij nooit niet zo getrokken.
Ben meer het type van: fietsen en mocht er iets kapot gaan, dan maar weer laten maken.
Ongetwijfeld zijn er meer van dit soort mensen, maar ik durf het gewoon eerlijk te zeggen
Mijn atb gebruik ik veelal om de toertochten in de winter te fietsen.
Meestal de langste afstand en van wat vuiligheid ben ik ook niet vies van.
Ook zitten hier wat heuvelachtige tochten bij (Vlodrop, Gennep, Veluwe bijv.).
Zit meestal in de middemoot van het (slag)veld. Ben 1,86 m lang en weeg 87 km.
Wil ongeveer € 1000 tot € 1200 uitgeven.
De vragen:
Schijfremmen of velgremmen?
Welke (totaal) groep erop, scheelt bijv. XT echt zoveel met een groep eronder?
Goede ervaringen met bepaalde merken?
Maar is vaak persoonlijk, vandaar nog een keer.
Ik ben misschien van plan binnenkort een nieuwe ATB (hardtail) te kopen.
Links en rechts al wat gekeken en gelezen natuurlijk.
Zoek in ieder geval wel een steviger model ATB.
Technische aangelegenheden qua onderdelen op een fiets heeft mij nooit niet zo getrokken.
Ben meer het type van: fietsen en mocht er iets kapot gaan, dan maar weer laten maken.
Ongetwijfeld zijn er meer van dit soort mensen, maar ik durf het gewoon eerlijk te zeggen
Mijn atb gebruik ik veelal om de toertochten in de winter te fietsen.
Meestal de langste afstand en van wat vuiligheid ben ik ook niet vies van.
Ook zitten hier wat heuvelachtige tochten bij (Vlodrop, Gennep, Veluwe bijv.).
Zit meestal in de middemoot van het (slag)veld. Ben 1,86 m lang en weeg 87 km.
Wil ongeveer € 1000 tot € 1200 uitgeven.
De vragen:
Schijfremmen of velgremmen?
Welke (totaal) groep erop, scheelt bijv. XT echt zoveel met een groep eronder?
Goede ervaringen met bepaalde merken?
Bikers are not alone
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Goede merken Cube, Canyon, Trek, Merida, Kona. Voor de rest kijk hier eens
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =3&t=29213
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =3&t=29213
What makes the boat go faster?
ciclista schreef:XT gaat wel lang mee, maar gewoon Deore doet het eigenlijk ook heel goed. Goede ervaring met Trek. Ik zou zelf naar een Santos kijken, veel waar voor je geld, niet zo wild qua kleuren.
+1 voor de Santos! Mijn SCC02 bevalt tot nu toe erg goed
SLX werkt tot nu toe goed.
Wil je schijfremmen of HS33 of v-brakes?
Ik heb nu V-Brakes op mijn huidige ATB,
maar schijfremmen schijnt wel zo fijn te zijn volgens mijn fietsmaten,
daarom vraag ik ook advies, dan hoor je wat meer meningen, natuurlijk heeft ieder zijn eigen voorkeuren, maar het is goed leesvoer.
Alvast bedankt voor de tips tot nu toe, laat er gerust meer lezen
maar schijfremmen schijnt wel zo fijn te zijn volgens mijn fietsmaten,
daarom vraag ik ook advies, dan hoor je wat meer meningen, natuurlijk heeft ieder zijn eigen voorkeuren, maar het is goed leesvoer.
Alvast bedankt voor de tips tot nu toe, laat er gerust meer lezen
Bikers are not alone
-
- Forum-lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 25 mei 2009 13:07
Ik rijd zelf een Koga Miyata X-runner scandium,(uit 2005 met schijfremmen(magura Julie)
Heerlijke fiets,en schijfremmen remt veeeel krachtiger en gedoceerder,nadeel vind ik dat vreselijk irritante geluid van het aanslepen(en soms afknijpen)van de remblokjes op de remschijf.
Bovendien als je veel in natte omstandigheden rijd is het raadzaam van tijd tot tot tijd de remleidingen te ontluchten,anders remt ie gewoon niet direct meer,en voelt hij erg sponzig aan.
V-brakes zijn minder krachtig,en slijten je velgen(vooral achter),maar zij kwa onderhoud gewoon goedkoper en onverhoopt sleutelwerk is ook veel makkelijker (onderweg)uit te voeren,dan bij schijfremmen.
Kwestie van prioriteiten (en geld)
Heerlijke fiets,en schijfremmen remt veeeel krachtiger en gedoceerder,nadeel vind ik dat vreselijk irritante geluid van het aanslepen(en soms afknijpen)van de remblokjes op de remschijf.
Bovendien als je veel in natte omstandigheden rijd is het raadzaam van tijd tot tot tijd de remleidingen te ontluchten,anders remt ie gewoon niet direct meer,en voelt hij erg sponzig aan.
V-brakes zijn minder krachtig,en slijten je velgen(vooral achter),maar zij kwa onderhoud gewoon goedkoper en onverhoopt sleutelwerk is ook veel makkelijker (onderweg)uit te voeren,dan bij schijfremmen.
Kwestie van prioriteiten (en geld)
Ga toch fietsen...
Ik heb ze allemaal gereden; Canti's, V-Brakes, HS33, Schrijfremmen.
Schijfremmen: zijn gewoon het beste wat betreft remkracht. Maar persoonlijk werd ik een beetje gek van het aanlopen, gepiep etc. (ok. ik had een vrij goedkope schrijfrem).
HS33: Remt prima, iets minder dan schijfremmen. Geen gezeur met het afstellen. Wel schijn je meer last van modder te hebben die aan de brake-boosters gaat hangen. (Dat moet ik zelf nog ondervinden).
V-Brakes: Remt wel maar toch het minst van de 3. Wel eenvoudig af te stellen etc.
Schijfremmen: zijn gewoon het beste wat betreft remkracht. Maar persoonlijk werd ik een beetje gek van het aanlopen, gepiep etc. (ok. ik had een vrij goedkope schrijfrem).
HS33: Remt prima, iets minder dan schijfremmen. Geen gezeur met het afstellen. Wel schijn je meer last van modder te hebben die aan de brake-boosters gaat hangen. (Dat moet ik zelf nog ondervinden).
V-Brakes: Remt wel maar toch het minst van de 3. Wel eenvoudig af te stellen etc.
-
- Forum-lid
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36
Als je de fiets vooral in de winter wilt gebruiken zou ik HS33 remmen overwegen.
HS 33 remmen doen qua absolute remkracht bijna niet onder voor schijfremmen.
Schijfremmen zijn daarnaast ook extra gevoelig voor zand en modder, je zal niet de eerste zijn die na 1 modderige wintertoertocht zijn schijfremblokken moet vervangen omdat deze helemaal op zijn, kan zo een duur geintje worden....
Nederland, winterperiode, modder en schijfremmen zijn geen goede vrienden!
HS 33 remmen doen qua absolute remkracht bijna niet onder voor schijfremmen.
Schijfremmen zijn daarnaast ook extra gevoelig voor zand en modder, je zal niet de eerste zijn die na 1 modderige wintertoertocht zijn schijfremblokken moet vervangen omdat deze helemaal op zijn, kan zo een duur geintje worden....
Nederland, winterperiode, modder en schijfremmen zijn geen goede vrienden!
Als ik jouw wenslijst doorlees zou ik in ieder geval voor remmen HS33 willen aanraden. Onderhoudsarm, geen gezeur met aanlopen, veel en goed doseerbare remkracht.
Ik rijd zelf met schijven maar word hoornsdol van het continue moeten afstellen en het in het algemeen aanlopen in bochtenwerk.
Ik rijd zelf met schijven maar word hoornsdol van het continue moeten afstellen en het in het algemeen aanlopen in bochtenwerk.
Cube AMS Comp 2010
Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??
Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??
Hey
Schijfremmen fietst inderdaad veel aangenamer vooral in de Ardennen , maar dan moeten ze wel van degelijke kwaliteit zijn en deze zijn heel prijzig !
Als ik dan lees dat je vooral in de winter uw atb wil gebruiken en dit dan meestal toch in modderige omstandigheden gebeurt zou ik u toch geen schijfremmen aanraden omdat deze in zulke omstandigheden zeer vlug versleten zijn .
http://www.specialized.com/be/nl/bc/SBC ... 220&eid=99
Deze specialized stumpjumper met V breaks is een heel goede en lichte fiets met een tamelijk goede afmontage . de cataloogprijs is volgens mij 1299€ maar hier heb je dan wel een van de beste en lichtste aluminium frames voor die er op de markt zijn , zeker in deze prijsklasse .
Deze fiets is al in diverse fietsbladen vergeleken met andere fietsen in zijn prijsklasse en komt er meestal als beste uit .
Grts
Schijfremmen fietst inderdaad veel aangenamer vooral in de Ardennen , maar dan moeten ze wel van degelijke kwaliteit zijn en deze zijn heel prijzig !
Als ik dan lees dat je vooral in de winter uw atb wil gebruiken en dit dan meestal toch in modderige omstandigheden gebeurt zou ik u toch geen schijfremmen aanraden omdat deze in zulke omstandigheden zeer vlug versleten zijn .
http://www.specialized.com/be/nl/bc/SBC ... 220&eid=99
Deze specialized stumpjumper met V breaks is een heel goede en lichte fiets met een tamelijk goede afmontage . de cataloogprijs is volgens mij 1299€ maar hier heb je dan wel een van de beste en lichtste aluminium frames voor die er op de markt zijn , zeker in deze prijsklasse .
Deze fiets is al in diverse fietsbladen vergeleken met andere fietsen in zijn prijsklasse en komt er meestal als beste uit .
Grts
Ik raad je aan een wat minder bekend merk frame aan te schaffen. Zelfde kwaliteit voor minder geld. Wat je daarmee bespaard kun je in de groep en wielen stoppen. Groep SLX is mooi en kwalitatief zeer goed spul. Daarnaast is Sram vanaf X7 ook goed en schakelt soepel. Ik zou dan voor velgremmen gaan, omdat ze een stuk goedkoper zijn en lichter. Ze doen in Nederland echt niet onder voor schijfremmen. Mocht je echt de bergen is gaan is het een ander verhaal. Wielen en banden zijn ook belangrijk en voor het geld dat je bespaard op de velgremmen kun je ook een beter vork aanschaffen.
Red Bull, Haibike, Bulls zijn kwalitatief er goede fietsen een je betaald niet voor het merk!
Red Bull, Haibike, Bulls zijn kwalitatief er goede fietsen een je betaald niet voor het merk!
dennisjansen85