Waar blijft het Nederlandse succes.
Tjonge jonge, ik loop m'n nagels er flink af te bijtte hier. Wat gaan zeuren over de mentaliteit van Gesink en Langeveld en dergelijke. Hoe oud zijn die jonges heel? Vooral Gesink heeft prachtige dingen laten zien, in de Amstel goldrace met 2 Nederlanders in de top-3 en Gesink zat helemaal stuk. Mag zo'n jongen dan niet blij zijn met een welverdiende 3e plaats? Er zijn andere landen die 't voor minder doen
Nee dit alles heeft meer te maken met de typische karaktertrek van de gemiddelde Nederlander:''dat het nooit goed genoeg is, en er altijd wel wat te zeuren valt''
Tuurlijk schort er wat aan het Nederlandse wielrennen, maar dat moet je niet aanrekenen aan mensen zoals Gesink en Langeveld. Het ligt mijns inziens aan de animo die er bij de jongeren heerst voor wielrennen, eigelijk een gebrek aan. Op school word je, zoals eerder gezegt, gezien als een doping slikkende homo. Daar moet verandering in komen, want de aanwas is gewoon bár weinig. Bij ons op school, zitten 1500 leerlingen en mijn broer en ik zijn als enige aangeslote een wielerclub(voor zover ik weer) hier zit het probleem.... En niet bij de mentaliteit van sommige wielrenners, want wielrennen is simpel: Als je moe bent kan je minder hard fietsen, en wie het minst vermoeid is, en dus het hardste fiets, is de winnnaar.(oké, simpel gesteld) maar dat is het basis principe van wielrennen!
Nee dit alles heeft meer te maken met de typische karaktertrek van de gemiddelde Nederlander:''dat het nooit goed genoeg is, en er altijd wel wat te zeuren valt''
Tuurlijk schort er wat aan het Nederlandse wielrennen, maar dat moet je niet aanrekenen aan mensen zoals Gesink en Langeveld. Het ligt mijns inziens aan de animo die er bij de jongeren heerst voor wielrennen, eigelijk een gebrek aan. Op school word je, zoals eerder gezegt, gezien als een doping slikkende homo. Daar moet verandering in komen, want de aanwas is gewoon bár weinig. Bij ons op school, zitten 1500 leerlingen en mijn broer en ik zijn als enige aangeslote een wielerclub(voor zover ik weer) hier zit het probleem.... En niet bij de mentaliteit van sommige wielrenners, want wielrennen is simpel: Als je moe bent kan je minder hard fietsen, en wie het minst vermoeid is, en dus het hardste fiets, is de winnnaar.(oké, simpel gesteld) maar dat is het basis principe van wielrennen!
In België is dat dan toch heel anders hoor, ik zit in een school van 2000 leerlingen, en er zijn denk ik wel eenstuk of 50 die competitie rijden, en nog een 100-tal die gewoon fietsen voor hun plezier. En de mensen die dat doen worden eerder met respect bekeken, omdat ze zoveel moeten trainen. Blijkbaar is er een groot mentaliteitsverschil...
In Belgie is wielrennen gewoon een veel grotere sport dan in Nederland. Dat merk ik aan alles wanneer ik in Belgie ben. In Nederland is het voornamelijk voetbal wat de klok slaat. Tijdens de Tour hoor je mensen ineens over wielrennen en de rest van het jaar hoor je bijna niemand erover.
Is wel waar, maar in Nederland hebben jullie echte topvoetballers en jullie hebben ook het schaatsen... In Belgie heb je het voetbal een beetje maar daarnaast is bijna iedereen wel fan van een veldrijder of wielrenner. Nouja ik vind het wielrennen toch de mooiste sport:d
- daniel1975
- Forum-lid HC
Topvoetballers? Verwende kinderen bedoel je.....
Less is bore
Wil niet de hele post van simic quoten, maar je opmerkingen over Gesink en Langeveld zijn tonen precies aan wat er mis is met hun 'topsportmentaliteit'. Blij zijn met een 3 plaats.
Weten we nog hoe langeveld achterna gezeten werd door zijn eigen ploegmakker?
Hij had zijn fiets door de vooruit van dhr. E. Dekker moeten smijten, voor het oog van de camera. Niks intern oplossen, gesprek met de rennercoach weet ik wat.
Als je de beste wil zijn in een ultracompetative omgeving laat je dit soort dingen niet gebeuren, punt.
Maar hou me te goede, het is waarvoor je kiest. Het is waarvoor je kiest. Neem je genoegen met minder dan de absolute top, wie zijn wij dan om dat te veroordelen? Maar wil je voor het allerbeste gaan, dan moet je denk ik accepteren dat je egoistisch en keihard moet zijn.
Weten we nog hoe langeveld achterna gezeten werd door zijn eigen ploegmakker?
Hij had zijn fiets door de vooruit van dhr. E. Dekker moeten smijten, voor het oog van de camera. Niks intern oplossen, gesprek met de rennercoach weet ik wat.
Als je de beste wil zijn in een ultracompetative omgeving laat je dit soort dingen niet gebeuren, punt.
Maar hou me te goede, het is waarvoor je kiest. Het is waarvoor je kiest. Neem je genoegen met minder dan de absolute top, wie zijn wij dan om dat te veroordelen? Maar wil je voor het allerbeste gaan, dan moet je denk ik accepteren dat je egoistisch en keihard moet zijn.
tornado k3 schreef:Is wel waar, maar in Nederland hebben jullie echte topvoetballers en jullie hebben ook het schaatsen... In Belgie heb je het voetbal een beetje maar daarnaast is bijna iedereen wel fan van een veldrijder of wielrenner. Nouja ik vind het wielrennen toch de mooiste sport:d
Ik ook, by far. Een aantal jaren geleden keek ik nog wel veel voetbal, maar tegenwoordig bijna niets meer. Ik moet ook altijd wel glimlachen als ik voetballers hoor klagen dat ze wel 2 wedstrijden per week moeten spelen. En dan ook nog trainen. Maar goed, dat is weer een andere discussie.
Het blijft natuurlijk zo dat de kans op toptalent kleiner is wanneer de sport minder breed is, zoals in Nederland. Ik heb vaak het idee dat de absolute wil om te winnen net iets groter is bij veel buitenlandse renners, wat te maken zou kunnen hebben met het feit dat topsporters in Nederland vaak ondergewaardeerd worden. Kijk bijvoorbeeld maar eens hoe men in Nederland omgaat met oud-topsporters, hoe snel die afgeserveerd worden als het wat minder gaat (ik klink nu wel erg als Mart Smeets, was niet de bedoeling:)).
-
- Forum-lid
simic schreef:Tjonge jonge, ik loop m'n nagels er flink af te bijtte hier. Wat gaan zeuren over de mentaliteit van Gesink en Langeveld en dergelijke. Hoe oud zijn die jonges heel? Vooral Gesink heeft prachtige dingen laten zien, in de Amstel goldrace met 2 Nederlanders in de top-3 en Gesink zat helemaal stuk. Mag zo'n jongen dan niet blij zijn met een welverdiende 3e plaats? Er zijn andere landen die 't voor minder doen
Hoeveel belangstelling er onder de jeugd voor het wielrennen is, heeft toch niets te maken met de instelling van de huidige profrenners?
Het imago wat rond het profwielrennen heerst is niet opgelegd door het publiek maar door het peloton zelf. Verder wil ik die dopingdiscussie hier niet voeren want daar zijn andere topics voor.
Zelf vind ik ook de mentaliteit bij de huidige generatie ontbreken, een enkele uitzondering daargelaten. Met leeftijd heeft dat helemaal niets te maken want een renner van 18 weet al dat hij eerst het bordje van een ander moet leegeten, van voren moet zitten, niet te vroeg op kop moet komen in de spurt, je in een kopgroep nooit de eerste aanval doet in het zicht van de haven etc, etc.
Natuurlijk weet ook ik dat het vanachter een toetsenbordje makkelijk lullen is. Echter, ik heb dat al vaker aangehaald, als renners zeggen voor LA aan de kant te gaan als die van achteren komt, dan zegt dat iets over instelling!
Dan ben je te nederig imho.
Ook hoor je idd te vaak dat Nederlanders al blij zijn een wedstrijd kleur te hebben gegeven. Dat was bij Boogerd zo maar ook Kroon en anderen hebben dat wat over zich. Natuurlijk kun je als renner en publiek daar vrede mee hebben maar het kan ook anders. Neem een voorbeeld aan Ivanov, Rebellin, Bettini, Sanchez etc. Renners die over het algemeen het fietsen van finales veel slimmer aanpakken dan de gemiddelde andere renner. Beurtje overslaan, kort op kop, wachten tot anderen uitgedemareerd zijn en dan zelf gaan. Te vaak nog zie je dat Nederlanders al blij zijn in een kopgroep te zitten en zich dan ook nog het apelazarus werken. Die Italianen en Spagnolen maar lachen.
Uitzonderingen vind ik zelf bijv. een Lars Boom en Lieuwe Westra.
Daar straalt een winaarsmentaliteit en lefgozerigheid vanaf.
[quote="wasbeer2006"]Kijk toevallig het stukje op de hoofdpagina van Sven Kramer, dat is wel een killer en naar mijn mening heeft ie gelijk, dikke punt.
Wat improviseren, als je dat niet doet, win je nooit wat! Ik vidn gesink echt een talent maar hij moet meer een killer worden, veel minder opkijken en respect hebben voor anderen. "Toch wel mooi dat ik met contador omhoog rijd" nou fijn, ga er voor rijden hebben me meer aan.
quote]
Ehh wat bedoel je precies met het stukje over Sven?? Linkje misschien?
Wat improviseren, als je dat niet doet, win je nooit wat! Ik vidn gesink echt een talent maar hij moet meer een killer worden, veel minder opkijken en respect hebben voor anderen. "Toch wel mooi dat ik met contador omhoog rijd" nou fijn, ga er voor rijden hebben me meer aan.
quote]
Concorde schreef:wasbeer2006 schreef:Kijk toevallig het stukje op de hoofdpagina van Sven Kramer, dat is wel een killer en naar mijn mening heeft ie gelijk, dikke punt.
quote]
Dit stukje:
http://www.fiets.nl/sportnews.asp?NewsId=106517
Ik ben het helemaal eens met Sven Kramer en vind het dan ook geen onzin uitspraak.
Valt je troef in de TdF uit en wordt daarna kopman in de Vuelta, ja dat is improviseren maar geen onbegonnen werk. Dan huur je maar een fysio in die niet in dienst is en die dan met hem mee gaat. Past vast wel in die 15 miljoen. (potje onvoorziene uitgaven bij een polsbreuk heet dat)
Valt je troef in de TdF uit en wordt daarna kopman in de Vuelta, ja dat is improviseren maar geen onbegonnen werk. Dan huur je maar een fysio in die niet in dienst is en die dan met hem mee gaat. Past vast wel in die 15 miljoen. (potje onvoorziene uitgaven bij een polsbreuk heet dat)