Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Waar blijft het Nederlandse succes.

forza
Forum-lid

forza 14 aug 2009 16:43

+1
eigenwijs is ook wijs...

quarante
Forum-lid

quarante 14 aug 2009 22:10

simic schreef:Tjonge jonge, ik loop m'n nagels er flink af te bijtte hier. Wat gaan zeuren over de mentaliteit van Gesink en Langeveld en dergelijke. Hoe oud zijn die jonges heel? Vooral Gesink heeft prachtige dingen laten zien, in de Amstel goldrace met 2 Nederlanders in de top-3 en Gesink zat helemaal stuk. Mag zo'n jongen dan niet blij zijn met een welverdiende 3e plaats? Er zijn andere landen die 't voor minder doen ;)

Nee dit alles heeft meer te maken met de typische karaktertrek van de gemiddelde Nederlander:''dat het nooit goed genoeg is, en er altijd wel wat te zeuren valt''

Tuurlijk schort er wat aan het Nederlandse wielrennen, maar dat moet je niet aanrekenen aan mensen zoals Gesink en Langeveld. Het ligt mijns inziens aan de animo die er bij de jongeren heerst voor wielrennen, eigelijk een gebrek aan. Op school word je, zoals eerder gezegt, gezien als een doping slikkende homo. Daar moet verandering in komen, want de aanwas is gewoon bár weinig. Bij ons op school, zitten 1500 leerlingen en mijn broer en ik zijn als enige aangeslote een wielerclub(voor zover ik weer) hier zit het probleem.... En niet bij de mentaliteit van sommige wielrenners, want wielrennen is simpel: Als je moe bent kan je minder hard fietsen, en wie het minst vermoeid is, en dus het hardste fiets, is de winnnaar.(oké, simpel gesteld) maar dat is het basis principe van wielrennen!

Hier idem, school van 2600 leerlingen en welgeteld 3 actieve wedstrijdrenners.

(rara..., wat is het probleem?)
:(

eelcoz

eelcoz 14 aug 2009 22:29

Quarante schreef: Hier idem, school van 2600 leerlingen en welgeteld 3 actieve wedstrijdrenners.

(rara..., wat is het probleem?)
:(

Je school:D

tornadok3
Forum-lid

tornadok3 14 aug 2009 23:33

Nee het probeem is da ge naar een Belgische school moet gaan, per klas wel 1/2 mensen die koersen of gwn met de koersfiets touren. In mijn klas alleen al. Ik dan, ne vriend van mij en een vriendin en ga zo maar door...

quarante
Forum-lid

quarante 15 aug 2009 12:25

Dat op 2600 leerlingen (12 t/m 18 jarigen) er maar 3 wielrennen geeft aan hoe impopulair wielrennen is onder jongeren in Nederland, en dan is dit nog Limburg. De aanwas van talent is dus zo klein dat we eigenlijk al lang blij zouden moeten zijn met die paar goede profs die we hebben.
De sport leeft gewoon niet in Nederland, eer iemand aan 'beginnen met wielrennen' denkt zullen eerst sporten als voetbal, tennis, hockey, handbal etc te binnen schieten.

tornadok3
Forum-lid

tornadok3 15 aug 2009 12:27

Zijn er dan in Nederland geen wielerscholen?

quarante
Forum-lid

quarante 15 aug 2009 12:39

Ik denk niet dat dit woord voorkomt in het woordenboek van Nederland. :p
Een wielerschool is eigenlijk teveel van het goede als je het mij vraagt. Natuurlijk is dat fijn tijdens de periode zelf, maar wanneer je niet prof bent geworden (die kans is groot) heb je een school gevolgd die je minder goed heeft klaargestoomd voor een maatschappelijke carriere dan het reguliere onderwijs.
Zelf zou ik nooit naar een wielerschool willen gaan, ik zou trouwens niet eens prof willen worden, maar dat is een ander verhaal. Wielerscholen hebben echt geen nut in Nederland, geen schijn van kans...

tornadok3
Forum-lid

tornadok3 15 aug 2009 12:45

Neenee, een wielerschool is zoiets als een voetbalploeg. Zo heb je bij mij in de buurt de wielerschool van Herentals en dat is gewoon 's avonds, maar daar heb je professionele begeleiding. Die "wielerschool" is opgericht door Rik van Looy, en heeft al talenten zoals Nuyens voortgebracht.

quarante
Forum-lid

quarante 15 aug 2009 12:52

Aha, ik dacht dat je een school bedoelde (zoals in NL het Johan Cruijff College) waar er rekening met je trainingen wordt gehouden en je veel meer ruimte krijgt om te sporten.

Maar wat jij bedoelt is ook een stuk minder in Nederland. Ik zou geen wielerschool zo op kunnen noemen. De begeleiding van jongeren zou sowieso veel beter moeten zijn bij de verschillende clubs. Ik zou ook liever beter begeleid worden, met trainingsschema's en specifieke training onder toezicht van trainer(s). Helaas kun je dit tegenwoordig niet meer eisen aangezien er gewoonweg een tekort aan vrijwilligers is en je dus tevreden moet zijn met de mensen die nog bereid zijn om als trainer of begeleider actief te zijn bij clubs. Zij doen ook gewoon hun best, meer kan niet.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 15 aug 2009 13:02

DC schreef:Net zo oud als bijvoorbeeld: Hinault, fignon, Jan, Lance, Andy Schleck, Alberto Contador waren bij hun eerste grote prestaties (Lance wereldkampioen, de rest rondes). Als het goed is komt het eigenlijk altijd snel. Wieler-kampioenen komen door de voordeur binnen. Uitzonderingen als Pantani, Rasmussen en Riis zijn misschien niet toevallig extreem gedrogeerd (niet dat de rest schoon is).

Het is natuurlijk heel makkelijk om je stelling te onderbouwen door een paar namen te noemen van renners die al jong wonnen. Maar net zo makkelijk kun je dan renners noemen die pas op latere leeftijd top waren: Indurain, Rominger, Riis, Bettini, zo kan je ook nog wel even doorgaan om te bewijzen dat succes pas op latere leeftijd komt. Gesink rijdt momenteel uitslagen waarvoor niemand zich hoeft te schamen en hum nu al afschrijven als een subtopper die het niet helemaal waarmaakt vind ik eigenlijk een heel naar, typisch Nederlands trekje.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 aug 2009 13:26

Ik snap het gezeur om betere trainers ook niet echt, dat is echt niet de reden waarom zoveel jongens afhaken. Dat afhaken komt omdat ze zien dat er meer in de wereld is dan ieder weekend alleen maar fietsen en dat ze in 't verleden door papa al veel te veel gepusht zijn. Als je dan ook nog naar een andere categorie bent over gegaan waardoor je van topper op eens peleton vulling geworden kan worden is het voor velen genoeg geweest.

In België wordt wel meer dan in Nederland gekoerst, maar er zijn echt niet 10x zoveel nieuwelingen en junioren. Met 2-3x zoveel houdt 't echt wel op.

En waarom er niet meer gaan fietsen lijkt me nog al logisch. Er zijn een heleboel sporten waar het je niet meer dan een paar tientjes kost om mee te beginnen, om te gaan wielrennen ben je al snel 1000+ euro kwijt. Als je ouders daar niet aan mee willen betalen is dat bedrag een behoorlijk probleem.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

quarante
Forum-lid

quarante 15 aug 2009 17:01

Wel zeker veel meer wedstrijden en ook mooiere wedstrijden met grotere rondes voor alle categorieën. De afstanden die ik als Nederlandse nieuweling vaak moet afleggen om bij een wedstrijd te komen zijn echt een minpunt. Een uur rijden ben je altijd wel kwijt, vaak nog meer. In België zijn in elke provincie wel ongeveer 2 wedstrijden voor nieuwelingen, elk weekend. Het aantal wedstrijden voor nieuwelingen en junioren in Nederland is een stuk lager waardoor het normaal is dat je bijna elke keer 2 tot 4 uur in de auto zit.

Dit was ooit anders, m'n vader en ooms konden zowat elk weekend op de fiets naar hun koers (in Zuid-Limburg), zowat elk dorp had wel een wielerkoers 1x per jaar. Dat is natuurlijk ideaal, hopelijk komen die tijden ooit terug...

Plaats reactie