Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Compact of Triple

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 19 aug 2009 15:35

ponsteen schreef:Om je tweede vraag te beantwoorden: Ultegra triple is de duurste / beste triple op de markt. SRAM heeft uberhaupt geen triples en Campa heeft alleen aparte triple sets (ombouwsets) die je in de praktijk nauwelijks ziet; ze zitten ook niet op het hoogste niveau qua kwaliteit.


Ik heb een triple van Campagnolo Record, is wel niet het hoogste niveau, maar is best aardig.............:rolleye:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 aug 2009 17:31

Is wel een Record groep van een aantal geleden. De Record triples worden al 3 jaar niet meer gemaakt door Campa, vanaf dit jaar is Shimano ook met de Dura Ace triple gestopt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

geert-jan
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 aug 2008 20:26

geert-jan 19 aug 2009 17:36

Ik rijdt zelf ook met compact (34-50) en daar kom je in mijn omgeving, overijssel, overal wel goed terecht. Achter heb ik 12 - 21 en je kan dus altijd achter nog lichter met een cassette die tot 23, 25 of 27 gaat. Een triple heb je dus niet nodig in Nederland.

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 20 aug 2009 00:53

Een triple heeft een aantal nadelen;
- De q-factor is groter, je benen zitten dus verder uit elkaar
- Je moet meer met het voorblad schakelen, kost meer tijd
- 13 en kleiner gebruik je nooit in Nederland, zelfs in de bergen is het voordeel heel beperkt van 53-12 of 53-11.
- Het kleine blad gebruikt je in Nederland ook nooit

Het bereik is ook niet groter dan een compact met 12-27, in combinatie met 11speed heb je op een compact zelfs een beter bruikbaar bereik dan op een triple.

Vraag ook maar eens aan een fietsenmaker hoeveel mensen hun 13 of kleiner gebruiken.
In combinatie met een 53 is dat bijna niemand.

Met een compact rijd je in Nederland nooit op je kleine blad en de laatste 3 (23-25-27) heb je op het vlakke ook bijna nooit nodig. Dus dat verhaal over scheve kettingloop is dan ook onzin.

Zelfs het blad Fiets was enthousiast over de nieuwe cranks met 2 bladen voor de mountainbike (compact voor de mtb idd), daar gelden op een af andere manier de bezwaren van het blad tegen compact niet meer.

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 20 aug 2009 01:32

jeroennl schreef:Een triple heeft een aantal nadelen;
- De q-factor is groter, je benen zitten dus verder uit elkaar
Is niet persé een nadeel, ligt er maar net aan hoe je gebouwd bent. Bovendien is de q-factor altijd nog lager dan bij een MTB...
- Je moet meer met het voorblad schakelen, kost meer tijd
Die ene seconde extra als je een bergtop overgaat ga je inderdaad wel merken zeg...

Een compact met een 34 binnenblad is gewoon niet handig voor Nederland. De meeste mensen zetten dan ook gewoon een 39 of 42 binnenblad op hun compact en zetten de 34 erop als ze de bergen in gaan.

Er is nog een reden waarom fabrikanten je liever op een compact zien rijden dan een triple: het scheelt een hoop kosten. Bij een triple heb je een nieuwe voor- en achterderailleur nodig, én een shifter die 3 bladen kan schakelen. Bij een compact hoef je alleen een nieuw crankstel te ontwikkelen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 aug 2009 01:53

jeroennl schreef: Het bereik is ook niet groter dan een compact met 12-27, in combinatie met 11speed heb je op een compact zelfs een beter bruikbaar bereik dan op een triple.

Vraag ook maar eens aan een fietsenmaker hoeveel mensen hun 13 of kleiner gebruiken.
In combinatie met een 53 is dat bijna niemand.

Met een compact rijd je in Nederland nooit op je kleine blad en de laatste 3 (23-25-27) heb je op het vlakke ook bijna nooit nodig. Dus dat verhaal over scheve kettingloop is dan ook onzin.

Zelfs het blad Fiets was enthousiast over de nieuwe cranks met 2 bladen voor de mountainbike (compact voor de mtb idd), daar gelden op een af andere manier de bezwaren van het blad tegen compact niet meer.
Om onderaan te beginnen, op de mountainbike kan je met 2 kettingbladen alleen weg komen als je goed kan klimmen. Dus voor iedereen die ook buiten Nederland wil mtb'en is het maar de vraag hoe handig het nu is om een dubbel mtb crankstel te kopen. Maar het feit dat er nu eindelijk eens wat keuze is ook bij de gangbare merken is voor de consument toch op z'n minst fijn te noemen. Ik heb zelf knap lang moeten zoeken om iets betaalbaars te vinden (Extralite, Frm, Tune, enz 't is allemaal afgrijselijk duur).

Als je op de 50 wilt blijven rijden met je compact dan zal je wel boven de 30 km/h moeten blijven rijden anders is 't toch niet echt op souplesse meer. Als je goed wind tegen hebt moet je dus behoorlijk hard fietsen of toch echt terug schakelen naar de 34 (of je ketting kruisen).

Het rond kunnen krijgen van de 13 ligt gewoon aan de power in je benen. Ik heb 53x12 en 51x12 dat krijg ik prima rond in een gemiddeld eindsprintje, maar goed ik ben dan ook niet echt een toerfietser.

Het bereik van een triple is natuurlijk wel gewoon groter dan van een dubbel. Met een Campa triple kun je 30-29 en 53x13 rijden. Of met een mooiere cassette 30-25 en 53x12.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 20 aug 2009 09:05

stef van 't verzetje schreef:Met een triple raak je overal... Onlangs nog gelezen dat een triple het ideale systeem is voor mensen met gezond verstand. Jammer dat ik het artikel niet bijgehouden heb.
Triple oogt misschien minder mooi, maar je hebt er zoveel meer fietsplezier voor in de plaats. Zeker wanneer je regelmatig de bergen intrekt.
Meestal rijd je op je middenblad of je buitenblad, zeker wanneer het allemaal vrij vlak blijft. Dan gebruik je dat kleinste gewoon een tijdje niet. Maar 't is wel erg geruststellend te weten dat je dit altijd achter de hand hebt voor de zware momenten.
Maar wie semi-prof ambities heeft, heeft daar uiteraard geen boodschap aan. 't Is vooral een kwestie van welk type fietser je bent.


Helemaal mee eens .

Ook wordt er door vele mensen alleen gekeken naar wat ze zelf hebben en willen fietsen. Ze schrijven dan "ik kom met een compact in Nederland overal boven". Dat kan , maar niet iedereen is hetzelfde . Ik denk dat vele mensen regelmatig vloeken dat ze niet lichter konden schakelen dan wat ze als lichtste versnelling hebben.

Alles hangt af van wat de wielertoerist wil met het fietsen . Hoeveel wil ie per jaar fietsen , waar wil ie gaan fietsen , etc etc etc .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 20 aug 2009 15:10

who cares schreef:
stef van 't verzetje schreef:Met een triple raak je overal... Onlangs nog gelezen dat een triple het ideale systeem is voor mensen met gezond verstand. Jammer dat ik het artikel niet bijgehouden heb.
Triple oogt misschien minder mooi, maar je hebt er zoveel meer fietsplezier voor in de plaats. Zeker wanneer je regelmatig de bergen intrekt.
Meestal rijd je op je middenblad of je buitenblad, zeker wanneer het allemaal vrij vlak blijft. Dan gebruik je dat kleinste gewoon een tijdje niet. Maar 't is wel erg geruststellend te weten dat je dit altijd achter de hand hebt voor de zware momenten.
Maar wie semi-prof ambities heeft, heeft daar uiteraard geen boodschap aan. 't Is vooral een kwestie van welk type fietser je bent.


Helemaal mee eens .

Ook wordt er door vele mensen alleen gekeken naar wat ze zelf hebben en willen fietsen. Ze schrijven dan "ik kom met een compact in Nederland overal boven". Dat kan , maar niet iedereen is hetzelfde . Ik denk dat vele mensen regelmatig vloeken dat ze niet lichter konden schakelen dan wat ze als lichtste versnelling hebben.

Alles hangt af van wat de wielertoerist wil met het fietsen . Hoeveel wil ie per jaar fietsen , waar wil ie gaan fietsen , etc etc etc .

Precies. Het noemen van de eigen situatie is niet voldoende.. Ik denk dat voor vrijwel elke beginner een triple de verstandigste keuze is, van de beste argumenten tegen een triple heeft de gemiddelde beginner niet eens een idee.. Laat je in elk geval geen onzin aanpraten, in dit topic komt toch weer e.e.a voorbij.
-Met een triple heb je altijd een breder scala aan verzetten tot je beschikking dan met een compact. Je kunt wel een 11-28 cassette gaan monteren op een compact maar dat rijdt niet echt fijn met al die grote overgangen.
-Een 50/34 vinden veel mensen niet prettig. Begrijpelijk, alles op de 50 rijden is onmogelijk tenzij je Sergiy Honchar heet of uitzonderlijk veel talent hebt. En extra schakelen met een triple tov compact? Reken dan gewoon eens uit bij welke snelheid je (globaal, afhankelijk van trapfrequentie en hoe schuin de kettinglijn die je accepteert) moet schakelen tussen de 34 en de 50. Oplossing: binnenbladen wisselen (34/36/39) afhankelijk van de route. Niet heel moeilijk maar ook zeker niet echt iets voor beginners.
-Niemand zou de 13 en 12 gebruiken? Dan ben ik de uitzondering. Die gebruik ik in 95% van mijn ritten. Soms de 39-13, als het even wat harder gaat en ik niet gelijk naar het buitenblad wil schakelen (dan rijd ik al 40 km/u). Sprinten doe ik niet maar de 52-12 gebruik ik in midden Nederland regelmatig in een afdalinkje.
-Binnenblad van een triple kan wel degelijk nuttig zijn in Nederland, zeker als je graag licht trapt. Limburg staat natuurlijk bekend om z'n steile klimmetjes maar ook bij lange tochten in midden-Nederland wil je misschien de beentjes nog wel eens kunnen sparen door rustig op een licht verzet bij een klimmetje naar boven te peddelen. Let er dan voor de gein eens op hoeveel stoere mannen met een dubbel/compact je inhaalt.

janjmagic
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2008 21:22

janjmagic 20 aug 2009 22:34

Let er dan voor de gein eens op hoeveel stoere mannen met een dubbel/compact je inhaalt. [/quote]


Klopt helemaal!:D En ik spreek uit ervaring!
Geen zee te diep, geen berg te hoog.

laumar
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 dec 2008 20:41

laumar 21 aug 2009 02:58

Als je wil goed fietsen, dan kun je met compact gerust op binnenblad "souplesse" fietsen. In toertochten rij ik de eerst 50km nooit op buitenblad met compact. Dit ook op vlakke omlopen. Pas zo gaat conditie, met hoge trapfrekwentie vooruit...
Anderzijds heb ik op m'n oude fiets gewone campa chorus 53/39 met 13/29 en deze combinatie voor vlak en alpen is me toch nog altijd beter dan m'n nieuwe compact.

Succes met Uw keuze.
Pinarello Dogma

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 21 aug 2009 09:42

Wat is dat toch dat 'je het kleine blad in Nederland nooit gebruikt'? Ik lees dat met verbazing, als ik tijdens de AGR of LM fiets, gebruik ik zeker - vooral tegen het eind - het kleine blad wel. En dan hebben we het toch ook over Nederland?

En daar ben ik echt de enige niet in.

En wellicht dat ik op de 39 ook bovenop de Keutenberg zou komen, maar met de 30 draait het allemaal nog heel goed.

Maw, ik ben blij met m'n tripple. Ook in Nederland.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5918
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 21 aug 2009 10:31

spook schreef:Wat is dat toch dat 'je het kleine blad in Nederland nooit gebruikt'? Ik lees dat met verbazing, als ik tijdens de AGR of LM fiets, gebruik ik zeker - vooral tegen het eind - het kleine blad wel. En dan hebben we het toch ook over Nederland?

En daar ben ik echt de enige niet in.

En wellicht dat ik op de 39 ook bovenop de Keutenberg zou komen, maar met de 30 draait het allemaal nog heel goed.

Maw, ik ben blij met m'n tripple. Ook in Nederland.


+1

Plaats reactie