Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Compact of Triple

jelmerm
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 sep 2006 13:56

jelmerm 22 sep 2009 20:25

spook schreef:Ok, shoot me for not using the zoekmachine, maar heeft iemand een overzichtje paraat van de overlappingen en verschillen tussen een compact en een tripple (en evt. een dubbel)?

Ik moet het ooit ergens gezien hebben, maar waar...?


Euh http://www.fiets.nl -> techniek & fysiek -> verzettentabel?

scorcher
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 aug 2006 01:39

scorcher 22 sep 2009 20:31

spook schreef:Ok, shoot me for not using the zoekmachine, maar heeft iemand een overzichtje paraat van de overlappingen en verschillen tussen een compact en een tripple (en evt. een dubbel)?

Ik moet het ooit ergens gezien hebben, maar waar...?


http://www.j-berkemeier.de/Ritzelrechner.html

Wel even zelf aantal tandjes invoeren en dan krijg je een mooie grafiek.

4marmotjes
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 aug 2009 00:14

4marmotjes 16 okt 2009 23:56

Met een compact en een trapfrequentie van van 95 rpm. kom je op de onderstaande snelheden met de volgende, in mijn ogen ideale, pion samenstelling. Voldoende bereik en nergens grote stappen. Dit lukt niet met de standaard sets. Wel even bestellen bij Marchisio dus. Hier heb ik nog geen ervaring mee, maar elders op dit forum is men over het algemeen enthousiast.
11 speed:
50 12 50,35
50 13 46,48
50 14 43,16
50 15 40,28
50 16 37,76
50 17 35,54
50 18 33,57
50 20 30,21
50 23 26,27
50 26 23,24
50 30 20,14
34 12 34,24
34 13 31,60
34 14 29,35
34 15 27,39
34 16 25,68
34 17 24,17
34 18 22,83
34 20 20,54
34 23 17,86
34 26 15,80
34 30 13,70

10 speed:
50 12 50,35
50 13 46,48
50 14 43,16
50 15 40,28
50 16 37,76
50 17 35,54
50 18 33,57
50 21 28,77
50 24 25,18
50 28 21,58
34 12 34,24
34 13 31,60
34 14 29,35
34 15 27,39
34 16 25,68
34 17 24,17
34 18 22,83
34 21 19,56
34 24 17,12
34 28 14,67

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 okt 2009 00:15

Allemaal leuk en aardig in theorie, maar in de praktijk is een stap van 26 naar 30 gewoon absurd groot. Velen vinden (incl mij) de stap van 23-26 of 26-29 al te groot, moet er niet aan denken dat de stap nog veel groter is. Daarnaast mis je ook nog de 18 die je met een triple allicht wel gewoon mee had kunnen nemen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 17 okt 2009 00:24

Ik zie ook een cassette met flinke gaten en nog steeds veel schakelwerk aan de voorkant bij gangbare snelheden. In deze discussie komen volgens mij niet veel nieuwe argumenten meer :) 11 speed is eigenlijk het meest recente argument.

davymegane
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 feb 2008 21:07

davymegane 19 okt 2009 12:24

Neem toch gewoon een tripel.
Als je geen wedstrijdrijder bent dan maakt het gewicht niet uit.
En als je na een zware toertocht nog leuke kuitenbijter op moet dan zal je tevreden zijn met je tripel.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2730
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 19 okt 2009 12:51

Ik word er wel een beetje moe van :)

Waarom vragen mensen of ze een triple of compact moeten nemen als ze er eigenlijk al uit zijn dat ze compact willen? Mijn advies: neem een beslissing, emotioneel of rationeel, en ga geen gelegenheidsagumentjes verzinnen of zoeken.

Het maakt mij echt geen moer uit waar een ander mee rijdt. Het is een vrij land en iedereen maakt zijn of haar eigen keuzes, mooi toch?
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

100cols
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jan 2009 14:56

100cols 09 jan 2010 12:37

Ik heb op mijn nieuwe fiets een Chorus compact crank besteld. En dacht daar een 39 binnenblad op te zetten, wat in dit topic ook veel aangeraden wordt. Maar nou heb ik nog eens zitten rekenen. En ik vraag me nu af of het plaatsen van een 39 veel toegevoegde waarde heeft.

Kijk even mee:

34 ------ 50
12 ----- 4,17
13 ----- 3,85
14 ----- 3,57
15 2,27 3,33
16 2,13 3,13
17 2,00 2,94
19 1,79 2,63
21 1,62 2,38
23 1,48
25 1,36
27 1,26

Als je drie tandwielen aan beide zijden onbenut laat, dan heb je met een 50-34 gewoon 16 bruikbare en elkaar mooi opvolgende verzetten.

Monteer je een 39 dan krijg je dit:

39------ 50
12 ----- 4,17
13 ----- 3,85
14 ----- 3,57
15 ----- 3,33
16 2,44 3,13
17 2,29 2,94
19 2,05 2,63
21 1,86
23 1,70
25 1,56
27 1,44

Nu heb je 14 bruikbare verzetten, door het grotere binneblad ontstaat overlap. Het gevolg daarvan is dat je je ketting 1 tandje minder schuin hoeft te zetten, zowel vanaf het binnen- als het buitenblad. Verder mis je met een 39 de twee verzetten lichter, die je met een 34 wel hebt.

Voor het vlakke ik met 39-53 prima uit de voeten kunnen, maar aangezien ik graag klim kies ik voor een compact. De eerste alpenbeklimming zal nog wel gaan op een 39, maar voor de derde heb ik dan toch wel graag de 34 mee. Een compact met 39-50 lijkt een aardige tussenvorm voor NL, maar is dat volgens mij dus niet echt. Of is de kettinglijn met 50*21 of 34*15 toch te scheef?
In de praktijk zal het erop neerkomen dat ik hier altijd op de 50 rijd, maar met een 39-50 zal het daar ook bijna altijd op neerkomen, want dat scheelt maar één verzetje. En die 50*21 gebruik ik alleen bij flinke tegenwind als ik alleen fiets.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jan 2010 12:52

Je kan gewoon op de 14 of de 15 rijden. Dit soort rijtjes lijken op papier mooi. Maar in de praktijk ben je constant aan 't schakelen bij bepaalde snelheden tussen binnen en buitenblad.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 09 jan 2010 14:39

Amclassic-fan schreef:Je kan gewoon op de 14 of de 15 rijden. Dit soort rijtjes lijken op papier mooi. Maar in de praktijk ben je constant aan 't schakelen bij bepaalde snelheden tussen binnen en buitenblad.

+1

Zulke rijtjes vertekenen erg. Dat een brede range aan verzetten beschikbaar is betekent niet dat het fijn rijdt. Continu van 34 naar 50 en v.v. schakelen is vervelend, zeker als dan achter ook nog 5 tandjes op moet schuiven.
Met de keuze voor een compact an sich is natuurlijk niets mis, feitelijk biedt het enkel voordelen t.o.v. een dubbel. Maar voor NL zal de conclusie vrijwel onvermijdelijk luiden dat een 38 of 39 binnenblad prettiger rijdt wat sleutelen nodig maakt. Je kunt het altijd achteraf nog doen, eerst gewoon gaan ondervinden hoe de 50-34 bevalt. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat je alles op de 50 wilt rijden..

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 09 jan 2010 14:46

LVGH schreef: feitelijk biedt het enkel voordelen t.o.v. een dubbel.


Hier ben ik het totaal niet mee eens. Hier in NL is een compact echt waardeloos (voor mij dan) De 34 is natuurlijk een belachelijke vertanding, waar in de polder kan je daar nu meer rijden? En een sprintjes win je ook niet met een 50 buitenblad. Daar komt nog eens bij dat de ketting ongeloofelijk scheef staat in de meeste gevallen.

De oplossing is: Een dubbel wanneer je normaal in Nederland rijd en een compact voor in de bergen/limburg

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 09 jan 2010 14:52

japie carbon schreef:
LVGH schreef: feitelijk biedt het enkel voordelen t.o.v. een dubbel.




De oplossing is: Een dubbel wanneer je normaal in Nederland rijd en een compact voor in de bergen/limburg



Hoi,

Juist ja een compact dus.............................
Waar je alle tandbladen op kan gebruiken dus zo'n beetje van 32 naar 42 voor de binnenkant en pakweg 48 tot 53 aan de buitenkant lekker makkelijk toch :D

Grtz,
Morel

Plaats reactie