Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Juiste framemaat ???

jacco428
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2009 15:36

jacco428 04 aug 2009 22:06

Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Sinds begin vorige maand heb ik het fietsen weer opgepakt en wil nu een aardige nieuwe racefiets aanschaffen.
Mijn lokale fietsendealer heeft een Trek 1.9t staan waar ik wel zin in heb. de framemaat is 56 (sloping frame - dus 'hollandse maat' is 58 volgens de fietsenmaker.

Nu heb ik via Wrenchscience de volgende maten doorgekregen :

WS Recommended Sizes
Frame Size center-to-center: 54 cm
Frame Size center-to-top: 56 cm
Overall Reach: 67.50 cm
Saddle Height: 73.29 cm
Handlebar Width: 44 cm

Your Measurements
Height: 180.50 cm
Sternum Notch: 147.00 cm
Inseam Length: 83.00 cm
Arm Length: 63.00 cm
Shoulder Width: 43.00 cm
Flexiblity: 9
Weight: 82.50 kilo
Foot Size: 42.00 EURO

Ik kom er alleen niet helemaal uit of dit frame nu ook de juiste maat voor mij is.
Enige hulp hierbij zou ik zeer op prijs stellen.

Hierbij ook nog de geometrie van deze fiets :
http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/road/1_series/19e/

Alvast bedankt !
CINELLI - WE BIKE HARDER

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5608
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 04 aug 2009 22:20

Hangt er een beetje vanaf hoe je op de fiets wil zitten, sportief of wat relaxed.
Zelf ben ik 1.84 met een binnenbeenlengte van 83 cm, ik kijk zelf nooit naar de zitbuishoogte.

Maar naar de lengte van de liggende buis en de balhoofdlengte.
Ik wil namelijk graag wat gestrekt zitten, hiervoor heb ik minimaal een lengte van 57 cm nodig, in combinatie met een 12 cm pen zit ik dan gewoon goed.

Verder wil ik niet te diep zitten, maar ook geen spacertoren dus is de wat langere balhoofdbuis bij een wat groter frame dus ook beter voor mij.

Je moet er overigens wel op letten dat je weer niet een te groot frame kiest, ongeveer 11 cm zadelpen lengte boven het frame moet je wel over houden.

Heb je nu misschien al een racefiets?
Als je hier goed opzit, alles even nameten.

Op zich zou een 56 cm goed kunnen zijn!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

jacco428
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2009 15:36

jacco428 04 aug 2009 22:31

thanx, mijn huidige fiets is 20 jaar oud en nooit goed afgesteld. ik rijdt er prima op, maar dat wil niet zeggen dat het niet beter kan.
Op zich wil ik wel een beetje relaxed rijden.
Bij de fietsenmaker heb ik er even opgezeten, er was nog flink wat zadelpen over (maar dat heb je snel bij een sloped frame volgens mij).

Is het overigens niet zo dat een 56 sloped fame overeenkomt met een 58 gewoon frame ?
CINELLI - WE BIKE HARDER

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 04 aug 2009 22:32

Als je lengte ruim 180 is heb je wel erg korte pootje met een inseam van 83 cm.

Veel gemaakte fout bij inseam meten >>
Als je de inseam meet moet je kracht zetten zodat alle weke delen opzij gedrukt worden. Als je nl op je zadel zit drukt ook een groot gedeelte van je lichaamsgewicht "het weke delen" zakie opzij. Als je dit gemeten hebt zonder kracht uit te voeren kan zo maar zeker 2 á 3 cm schelen. Wat betekent dat het zadel in dit geschetste geval ook 2 á 3 cm hoger zou uitkomen.

Ik denk dat de maat 56 in jouw geval de juiste maat is.

Frames en maten kun je zo niet helemaal vergelijken met elkaar. Zeker vandaag de dag lopen maten nogal eens uiteen. Je moet kijken naar de bovenbuis lengte en het balhoofd hoogte voor een goede indicatie van de juiste maat. De bovebuis meet je dan virtueel horizontaal zodat je verschillende sloping graden en maten zoveel mogelijk elimineerd. (De Trek geeft in de geometrie tabellen de virtuele horizontale bovenbuis maten)

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5608
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 04 aug 2009 22:38

Wat ik al eerder heb gezegd de lengte van de bovenbuis is vaak veel belangrijker dan de uitendelijke frame maat!

56 slope komt in de praktijk vaak overeen met 58.

Meet even de afstand vanaf voorkant zadel tot hart stuur van je huidige fiets, als dat ongeveer overeenkomt, dan kom je hetzelfde te zitten.
Geldt ook voor de afstand bovenkant zadel tot bovenkant of hart stuur.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 04 aug 2009 22:39

Als ik je maten zo eens bekijk zou ik ook 56 cm zeggen. Dan heb ik het over de bovenbuis.

jacco428
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2009 15:36

jacco428 04 aug 2009 22:54

-Divo- schreef:Als je lengte ruim 180 is heb je wel erg korte pootje met een inseam van 83 cm.


klopt, rond m'n achttiende is door een groot lengteverschil in m'n benen mijn rechterbeen 3 cm ingekort. mijn beide benen zijn in verhouding dus korter dan de rest van m'n lichaam.

heeft dit nog veel invloed op de keuze van het frame ??
CINELLI - WE BIKE HARDER

Plaats reactie