Ultegra 6700 vs. Sram Force 2010
Niekgeerts schreef:jsparie schreef:Alleen op het grote blad. Daarom kun je op het kleine blad ook niet alle posities zonder aanlopen in de voorderailleur gebruiken. Nu is dat nog niet zo erg als je alleen de twee meest schuine posities niet kunt gebruiken. Maar soms schijnt het zo te zijn dat je zelfs de kleinste drie of vier tandjes niet geluidloos kunt gebruiken. Dat lijkt me toch wel lastig.
Nu weet ik overigens niet of dat in de 2010 versie verbeterd is, maar tot nu toe was het zo.
Maar stel dat ik een compact uitvoering neem, dan zou ik dus niet de 23 en 25 geruisloos kunnen gebruiken?
Dan neig ik toch naar Ultegra...
Even voor de duidelijkheid bij een compact met bijv een 34 gaat, 34-23 of 25 prima, alleen 34- 11,12,13 en eventueel 14,of soms 15 gaat niet of niet helemaal zonder aanlopen. Je kunt dus wel geluidloos de berg op.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Jeroenr schreef:Ik kan mijn Red voorderailleur gewoon zo afstellen dat ik de grootste 5 tandjes achter kan gebruiken. Inderdaad niet meer (soms mis ik het 6e tandje wel), maar dan moet ik gewoon naar het buitenblad. Op het buitenblad kan ik de 7 kleinste tandjes gebruiken zonder dat het aan gaat lopen.
Ik rij overigens op compact, wisselend met 50/34 50/36, of 50/42 en achter met de 11-26 of 11-23. Alle combinaties zijn zo af te stellen als boven genoemd.
Ik rij ultegra compact maar kan op het binnenblad 8 kransjes gebruiken zonder dat het aanloopt en op het grote blad idem dito (10 speed). Bij zowel 12-27 als 11-23.
Ik kan met de 105 groep (dubbel) op mijn andere racefiets ook meer (6 of 8) kransjes gebruiken op het binnenblad. Ik heb het idee dat de Red voorderailleur gewoon vrij dun is. Of de Force wat breder is weet ik niet.
Cervélo & Cannondale
Ik heb mijn Rival groep ( 09 versie ) onlangs ingeruild voor de Ultegra 6700. Het niet kunnen trimmen op het binnenblad, het rauwe schakelen van binnen naar buitenblad en de slechte afwerkkwaliteit zijn voor mij de redenen geweest om terug te keren naar Shimano. Na een eerder uitstapje naar Campa 2 fietsen geleden kan ik alleen maar de loftrompet steken over Shimano en de nieuwe Ultegragroep in het bijzonder, het schakelt gewoon trefzeker en soepel en je kan alle versnellingen rijden, wel zo handig bij een wat langere klim waar je toch wil bijschakelen op het compactbinnenblad.
jsparie schreef:->Alleen op het grote blad. Daarom kun je op het kleine blad ook niet alle posities zonder aanlopen in de voorderailleur gebruiken.<- Nu is dat nog niet zo erg als je alleen de twee meest schuine posities niet kunt gebruiken. Maar soms schijnt het zo te zijn dat je zelfs de kleinste drie of vier tandjes niet geluidloos kunt gebruiken. Dat lijkt me toch wel lastig.
Nu weet ik overigens niet of dat in de 2010 versie verbeterd is, maar tot nu toe was het zo.
Ik ben het niet eens met iedereen die hier aan het vertellen is dat je niet alles op het binnen blad kan rijden. Dat kan wel! Ik rij al een jaar met Froce van 2008 en mijn voor der. heeft nog nooit aangelopen zelfs niet op 39 - 11. Ik moest er wel mijn buitenblad voor af draaien om het te controleren.
Het punt is gewoon goed afstellen want, veel fietsen zijn wel goed afgesteld maar niet goed genoeg.
Voor mijn nieuwe fiets moet ik naar de BB30 overgaan dus ben van plan om ook meteen de hele 2010 groep er bij aan te schaffen.
Gr sebas