Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Juicy 5 vs Elixir/Ultimate

method1.1
Forum-lid

method1.1 01 aug 2009 18:01

Ik heb op men nieuwe bike de Juicy 5. Maar het aangrijpmoment is veel te laat voor mij.
Als ik aan de hendel trek, wil ik dat er direct geremd wordt. Maar bij de Juicy 5 moet ik de hendel verder dan halfweg trekken voor hij echt begint te remmen. Doseren zit er dus niet echt in. Zeker als je weet dat dit mijn eerste setje schijfremmen is.

Nu de vraag: Kan je bij de Elixir en/of Ultimate dat wel regelen? Dat je meteen begint te remmen vanaf dat je iets aan de hendel trekt?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 01 aug 2009 18:57

Elixir is perfect af te stellen. Ik heb de CR versie en daar is het aanspreekpunt instelbaar. Erg fijne remmen als je ze eenmaal hebt afgesteld.

Ultimate hoor ik veel te veel negatieve verhalen over (duurzaamheid/lekkage/etc) dat ik die bewust links heb laten liggen.
Less is bore

method1.1
Forum-lid

method1.1 01 aug 2009 19:08

Als ik voor de Elixir's ga is het voor de gewone, CR is heel stuk duurder.

Wat is het verschil daartussen?

En waar kan je het aangrijpmoment/dosering? bij stellen? Aan de lever zelf?

CR
R

Bij de CR heb je dat rood dat je kan bijstellen, waarvoor dient dat?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 01 aug 2009 21:11

Het rode deel versteld idd het raakpunt. Werkt perfect.
Hoor over de gewone Elixir ook goede verhalen verder, ook qua doseerbaarheid.
Less is bore

method1.1
Forum-lid

method1.1 12 aug 2009 01:02

peerke1 schreef:ik heb zelf ook de juicy five.als ik me niet vergis zit er in de hevel een heel
klein imbusje dat kun je verstellen en dan grijpt hij wel meteen aan.
wat ook kan zijn dat is een keer remvloeistof vervangen.wel even de hevels naar buiten klikken.

De remmen staan op een nieuwe fiets, net gekocht. Ik mag dus wel verwachten dat ze goed zijn.

Dat hendeltje heb ik ook gevonden, maar dat is niet wat ik zoek. Je bepaalt daar het aangrijppunt niet mee, je zet de hendel gewoon dichter tegen je stuur.

wouterfiets
Forum-lid

wouterfiets 12 aug 2009 19:02

Neem de Juicy, in welke uitvoering dan ook. Los alle zwakke plekken op, waaronder het late aangrijpen. En je hebt de Elixer! (ongeveer dan)

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 16 aug 2009 10:36

ik snap er niets van: heb ook de juicy five en kan met diem kleine imbusschroef gewoon het aangrijppunt instellen zoals ik wil. anders zou ik zeggen terug naar de winkel en laat ze het goed afstellen zoals jij het wil. rij er zelf >100km /week mee en ze bevallen erg goed zonder problemen
rein
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 16 aug 2009 12:29

Nope, met die imbus stel je feitelijk de afstand van de hendel tot je stuur af en NIET je aangrijppunt (al lijkt dat natuurlijk wel zo). Bij de Elixir CR kun je zowel je aangrijppunt als de afstand tot je stuur instellen. Of je dat noodzakelijk vind is natuurlijk je eigen keuze, soms is de standaardinstelling al prettig genoeg.
Less is bore

method1.1
Forum-lid

method1.1 16 aug 2009 14:55

Daniel1975 schreef:Nope, met die imbus stel je feitelijk de afstand van de hendel tot je stuur af en NIET je aangrijppunt (al lijkt dat natuurlijk wel zo). Bij de Elixir CR kun je zowel je aangrijppunt als de afstand tot je stuur instellen. Of je dat noodzakelijk vind is natuurlijk je eigen keuze, soms is de standaardinstelling al prettig genoeg.

Ik vind de standaardinstelling niet goed genoeg dus ben ik bijna 'verplicht' andere remmen te kopen.

Mijn Juicy 5 zijn verkocht en ga deze week nog de Elixirs CR binnenhalen.

Maar als ik bij mijn Juicy 5 gewoon meer olie liet in doen, zou het aangrijpmoment dan niet vroeger zijn (mss domme vraag, maar van schijfremmen ken ik nog niet zo veel)

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 18 aug 2009 00:11

Ik heb een setje Ultimates gehad, ze werkten enkele weken prima totdat het aangrijpingspunt ging schuiven. Er was geen lek maar de hendel kwam steeds dichter bij het stuur voordat de blokjes de schijf raakten. Bijstellen met het imbus hielp niet meer. Terug naar Avid gestuurd en nieuwe gekregen. Wederom weken goed gegaan, totdat plots, je snapt het al, het aangrijpingspunt ging schuiven. Terug gestuurd, nieuwe gekregen. De nieuwe remmen waren enkele weken goed totdat plots, je snapt het al...

Om een lang verhaal kort te maken. Mijn Ultimates zijn in 8 maanden tijd 5 x vervangen geweest door Avid. De laatste keer hebben ze me er Elixer CR remmen voor in de plaats gestuurd. Hier heb ik de voorbije 2 weken 2 marathons mee gereden en dat ging goed. Even afwachten wat ze de komende weken doen.

Het verschil met de Ultimates: aanzienlijk meer remkracht (de 180 voor was niet meer nodig geweest) en de remmen voelen harder.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Plaats reactie