Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shifter na val; te repareren of vervangen?

rebelson
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:55

rebelson 31 jul 2009 15:14

Enkele dagen geleden tijdens een trainingsrit een valpartij gehad. Een automobilist vond het leuk rond te rijden en mensen in de ogen te spuiten met zijn ruitensproeiers. Het gevolg hiervan is een aantal beschadigingen aan mijn fiets en dan vooral aan mijn shifter.

Ik kan er nog mee schakelen, maar de hendel schiet niet terug in de, zeg maar neutrale stand, dit is bij het opschakelen.
Bij het terugschakelen eigenlijk hetzelfde verhaal alleen schiet de kleine hendel dan langs de grote en blijft er dan naast haken. Hij komt er niet mooi achter terug zoals hoort.
Als ik probeer dit zelf te doen zit hij strak tegen de grote hendel aan, waar er eigenlijk wat speling hoort te zijn.

Het is misschien wat onduidelijk te begrijpen, dus ik heb even geprobeerd het in beeld te brengen met een foto.

[img=http://img200.imageshack.us/img200/2528 ... 12c.th.jpg]

Mijn vraag is nu, is dit te reperaren of moet ik hem vervangen?

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 31 jul 2009 15:26

Zo te zien Shimano --> vervangen
I Am SpeCiAliZed

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 31 jul 2009 18:09

Vervangen en liefst op kosten van die eikel van automobilist.

rebelson
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:55

rebelson 31 jul 2009 18:25

Dat is dan mooi bitter. Ik heb het kenteken wel en zijn auto later die dag ook opgezocht en gevonden.

Hoe moet ik hier handelen, kan ik hiervoor bij de politie terecht of verzekering?

tommymang
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 22 jul 2009 11:59

tommymang 31 jul 2009 20:43

Wat een kl... automobilist zeg! Ik heb dat dus ook enkele keren meegemaakt, dacht dat ik de enigste was waarbij zoiets gebeurde, maar blijkbaar gebeurt dat dus meer... Gelukkig niet gevallen daardoor. Is wel vervelend als dat spul in je ogen terechtkomt, kan zeer iriterend zijn!

Hopelijk is je fiets weer snel gefixt.

wrangler
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jan 2008 20:45
Locatie: Hulst

wrangler 01 aug 2009 00:26

Melden bij de politie, dit is een niet normaal gedrag, zeker omdat jullie schade hebben. Bovendien als je hem er mee weg laat komen zal hij deze "gein" vaker uithalen. Vervolgens over een half jaar hem trakteren op vier zwart gespoten kraaie poten achter zijn wielen. (deze laatste zin staat er niet echt)

Gebruikersavatar
enrico-s-works
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 04 jul 2007 22:40
Locatie: Ede

Gebruikersavatar enrico-s-works 01 aug 2009 00:44

Bij politie melden, alleen is het wel noodzakelijk dat je getuigen weet te vinden. Ruitensproeien is niet verboden alleen je mag dit niet doen wanneer je er een ander door hindert en dan voornamelijk wanneer de ruitensproeiers niet goed staan afgesteld. In dat geval is hij gewoon de 'sjaak'. Vergis je alleen niet in de ergenis om uiteindelijk je gelijk te krijgen cq je schade te verhalen. Hele lange adem hebben (en houden)! Succes.

rebelson
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:55

rebelson 01 aug 2009 12:31

Het moet wel expres gebeurd zijn. Hij reed ons tegemoet terwijl het gebeurde en het de sproeiers echt naar de zijkant gedraaid. Een aantal minuten later kwamen we een ouder echtpaar tegen waar hij dit ook bij had gedaan, hoewel deze mensen er wel om konden lachen, was bij mij de stemming beneden vriespunt gezakt.

Bedankt voor alle hulp, ik ga zien wat ik voor mekaar kan krijgen.

jeraffiti
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 okt 2006 13:21

jeraffiti 02 aug 2009 19:45

misschien is de automobilist zelf niet zo slim om ze terug in de standaardstand te zetten, en als je dan vb met de politie gaat kijken en ze staan nog naar rechts gericht, dan heb je hem ook he ;)
koersen is als ne penis, altijd kei hard, maar veel te kort

timmekoga
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2009 20:00

timmekoga 28 sep 2009 23:29

Ik heb precies hetzelfde als jij, alleen is het bij mij de linkershifter. Ik heb het sinds april en het werkt nog steeds, maar dit kan per geval verschillen. Het was bij mij niet te repareren, omdat hetgene dat de shifter tegenhoudt, was afgebroken binnenin de shifter. De FM zei tegen mij dat m'n shifter elk moment kapot kan gaan, maar ook nog jaren kan meegaan.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 28 sep 2009 23:32

Timmekoga schreef:De FM zei tegen mij dat m'n shifter elk moment kapot kan gaan, maar ook nog jaren kan meegaan.
En toen deed je rem het ineens niet.. tsja :rolleye:

timmekoga
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2009 20:00

timmekoga 28 sep 2009 23:57

Foosho schreef:
Timmekoga schreef:De FM zei tegen mij dat m'n shifter elk moment kapot kan gaan, maar ook nog jaren kan meegaan.
En toen deed je rem het ineens niet.. tsja :rolleye:



Ja das waar, maar dan heb je gelukkig nog een rem :p
Met het kapot gaan bedoel ik het schakelen, niet het remmen, want dat gedeelte is niet beschadigd

Plaats reactie