Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Vuelta 2009

huubcs
Forum-lid

huubcs 14 sep 2009 12:15

mrcoffee schreef: Je ziet wel dat Geesink echt iemand is om hard gas te geven op een lopende klim. Valverde is toch beter als het echt steil omhoog gaat. dat verklaart denk ik ook zijn wederopstanding.

Gesink probeerde zondag op iets minder van 4 kilometer van de streep tijdwinst te boeken op Valverde, die wankelde. De Spanjaard kon het tempo op de steilste stukken (13, 14 procent) niet volgen, maar handhaafde wel zijn eigen tempo. Verder dan een meter of 70 reed Gesink niet weg bij zijn concurrent. Vlak voor de laatste kilometer achterhaalde Valverde Gesink, waarna hij zijn Nederlandse concurrent in de laatste, dalende honderden meters nog op kleine achterstand fietste. (ANP)

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 14 sep 2009 13:35

HuubCs schreef:
mrcoffee schreef: Je ziet wel dat Geesink echt iemand is om hard gas te geven op een lopende klim. Valverde is toch beter als het echt steil omhoog gaat. dat verklaart denk ik ook zijn wederopstanding.

Gesink probeerde zondag op iets minder van 4 kilometer van de streep tijdwinst te boeken op Valverde, die wankelde. De Spanjaard kon het tempo op de steilste stukken (13, 14 procent) niet volgen, maar handhaafde wel zijn eigen tempo. Verder dan een meter of 70 reed Gesink niet weg bij zijn concurrent. Vlak voor de laatste kilometer achterhaalde Valverde Gesink, waarna hij zijn Nederlandse concurrent in de laatste, dalende honderden meters nog op kleine achterstand fietste. (ANP)

Ik kan me Valverde nog herineren op de Angliru van vorig jaar waar hij heel goed in het spoor bleef van Contador en "slechts" 40 seconden moest toegeven.
Gesink was toen 7de op bijna 2 minuten. Wat dat betreft heeft Gesink toch veel progressie gemaakt.

Heb net het profieltje van La Pandere er nog eens bijgezocht (La Pandera).
Nou had ik de indruk dat Valverde brak (of beter gezegd eigen tempo ging maken) na het steile gedeelte. Maar zoals je kunt zien blijft de klim vreselijk onregelmatig in de laatste kilometers. Ik denk dat dat Gesink minder ligt dan een Valverde die toch meer een klimmer met power is.

Whatever: Robert heeft gedaan wat hij kon en kan met opgeheven hoofd een mooi klassement rijden. Valverde heeft zich als een leeuw geweerd.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 14 sep 2009 13:36

mrcoffee schreef:Je ziet wel dat Geesink echt iemand is om hard gas te geven op een lopende klim. Valverde is toch beter als het echt steil omhoog gaat. dat verklaart denk ik ook zijn wederopstanding.
Ook grappig om te zien is dat de spanjaarden in koers altijd een helpende hand toesteken (soms zelfs letterlijk) naar een Spaanse Amarillo drager ;) Sterk van Gesink om tijd op zijn naaste belagers Evans en Basso te pakken.

Dus: fantastisch gekoerst door Gesink. Die kan echt trots zijn op zijn Vuelta tot nu toe. Jammer voor hem dat Valverde mentaal en fysiek erg sterk is op het moment. Al moet ik bekennen dat ook ik in mijn gedachten al snel even een vergelijking legde tussen de renners Valverde en Di Luca..... Laten we er maar vanuit gaan dat de gedachte ongegrond is.

Deze commentaren begrijp ik niet. Valverde kraakte juist op het steilere stuk (en Gesink viel terecht aan maar bleek zich te hebben vergaloppeerd). Hij koos z'n eigen tempo en begon in te lopen toen de klim wat afvlakte. Parcourskennis en verstand (en een klein beetje hulp van Cobo) brachten hem het verst. Je kunt zien dat hij het deze Vuelta anders aanpakt, hij rijdt zuinig en bemoeit zich niet met elke aanval. Ik heb dan ook geen seconde aan Di Luca moeten denken.. die bestookte Menchov dag na dag met talloze tempoversnellingen, deed overal mee voor de ereplaatsen, probeerde overal tijd te pakken. Dat zag er niet echt zuinig uit, maar hij bleef sterk, klom zelden tot nooit beter en dat deed -achteraf helaas terecht- de wenkbrauwen fronsen.

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 14 sep 2009 13:57

Je hebt gelijk dat ze niet te vergelijken zijn qua stijl. Het helpt Valverde niet dat zijn naam natuurlijk wel in verband is gebracht met prestatieverhogende middelen. Dus die vergelijking ging even door mijn hoofd. Terecht of niet. Verder ben ik het helemaal met je eens dat het rijden van Valverde sterk, berekenend en verstandig is.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

venga_
Forum-lid

venga_ 14 sep 2009 19:29

Maar Boom dus. Mooie tijdrit.

En als je Sporza mag geloven zitten de Nederlanders sowieso goed de komende tijd, als je ze hoort over Geesink, Reus...

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 14 sep 2009 20:09

BOOM! Ai wat een overwinning... De belgen hielden maar niet op met de superlatieven. Tja wat wil je als een nederlander het puikje van de belgische Cyclocross op een hoop rijdt ;)

Fantastische overwinning en wat een klasbak.

concorde
Forum-lid

concorde 14 sep 2009 20:12

Yes, Boom. Zoals die ogenschijnlijk op het gemak de laatste klim wegreed. In het groepje daarachter oa ook Kolobnev. Die had ik toch iets hoger ingeschat. Echt klasse overwinning. Belooft wat voor de tijdrit a.s. zaterdag.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 14 sep 2009 21:13

Of we goed zitten de komende tijd... Het is meer inhalen van de enorme achterstand. We stellen toch echt geen ene flikker meer voor. De Belgen staan wat dat betreft nog echt een tree hoger, zeker dan in de vlakke voorjaarsklassiekers.

Maar oh wat mooi. Voor diegenen die Van Heeswijk en Weening vier jaar geleden hebben gemist, eindelijk weer een Nederlandse winnaar in een grote ronde. Ik kan niet wachten tot 2013.

Maar effe positief: Wat een lekkere renner is die Boom toch. Een rammer, heerlijk.

ted038
Forum-lid

ted038 14 sep 2009 21:42

aahhh, jammer dat ik dit gemist heb, zou de uitzending (nl/belg/watdanook) nog ergens 1-op-1 te zien zijn, of een wat uitgebreidere samenvatting als wat de NOS normaal doet ?

deboefvanparma
Forum-lid

deboefvanparma 14 sep 2009 22:28

Ted038 schreef:aahhh, jammer dat ik dit gemist heb, zou de uitzending (nl/belg/watdanook) nog ergens 1-op-1 te zien zijn, of een wat uitgebreidere samenvatting als wat de NOS normaal doet ?

Te-ring, ik ook gemist. Kom net thuis en zie op http://www.lavuelta-etc. dat Boom de meute ruim is voor gebleven op de finish. Dat is toch wat, om tijdens je eerste grand slam een etappe te pakken!
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

ted038
Forum-lid

ted038 14 sep 2009 22:52

http://www.youtube.com/watch?v=GwYELNLfU88 engelstalig 11 minuten, met o.a. laatste 3 km van Boom

http://www.youtube.com/watch?v=_cYRA4NvFiA nl samenvatting van 1,5 minuut

josdecoach
Forum-lid

josdecoach 14 sep 2009 23:00

Echt heel knap hoor: Gesink in z'n 2e grote ronde meedoen voor de eindwinst en Boom in z'n eerste grote ronde dagenlang in de aanval, bergop lang bij Gesink kunnen blijven en vandaag ze allemaal op een hoop rijden.
Dacht dat Boom niet echt goed bergop kunnen (Cancellara/ Boonen niveau) maar laat toch nu wel aardig wat zien,ook in de echte cols.
Verwacht hem de komende jaren wel in de grote klassiekers, meedoen om de overwinning.
En Gesink tour-podium (ooit) moet ook wel lukken,winnen lijkt me niet met zijn tijdrit

Plaats reactie