Managment recap: Ik ben op zoek naar een ranke (stalen) racefiets, rond de 1000 euro voor mijn vrouw. Wat is een geschikte fiets ? Wat is de mening over de Kona Honky Tonk ? Wat zijn de mogelijkheden voor een nieuwe stalen fiets ? Voor tweedehands wordt Marktplaats afgestruind.
Korte intro: Sinds mijn vrouw tweeweeklijkse is gaan trainen, met goed resultaat, en na commentaar over dat een nieuwe fiets op zijn plaats is, "voldoet" haar tweehands Balk niet meer. Vooral de buiscommandeurs ziet ze vervangen door STI shifters.
Zodoende ben ik op zoek gegaan en kwam ik eerst aanzetten met Canyon, Focus, Ghost, Red Bull, Radon, Stevens, Cube etc. Je kent het wel. Allemaal merken met goede fietsen rond de 1000 euro. Voor wat meer geld heb een specieke damesfiets met de Ultegra short-reach shifters.
Echter, alle fietsen konden slechts lauwe reacties teweegbrengen. "Te dik; te opzichtig ; niet elegant".
Kona Honky Tonk
Afgelopen weekend waren we in Haarlem bij FM Bikeplant en kwamen we het volgende tegen: [img=http://www.konaworld.com/09bikes/large/ ... KYTONK.jpg]. Dit vind ze dus helemaal te gek.
De fiets kost 899 euro. Geen STI shifters, echter tegen een meerprijs van 100 euro kunnen twee 105 shifters geplaatst worden. Ik denk dan ook aan slechts 1 shifter voor achter (alla the Boss) en dan specifiek de Ultegra short reach. Ik weet niet, maar een Campa Veloce/Mirage shifter lijkt me ook mooi. Dat combineert goed met de rechter Tektro remhendel (optisch gezien). Echter, geen idee of dat combineert, Campa shifter met Shimano derailleur.
Nu heb ik wat vragen specifiek over deze fiets en over stalen fietsen in het algemeen.
Ten eerste over Kona. Ik lees positieve reacties over dit merk. Kan men dit beamen ? Verder las ik de volgende review en dan het volgende speciek over de wielen:
Dit volg ik dus niet helemaal. Iemand ?Unfortunately, grey clouds darken blue skies in the form of less than perfect wheels which, though laced with quality stainless spokes, were hampered by primitive rims lacking both a machined braking surface and a welded seam. Although the latter is of less importance, the former has become standard for even the cheapest rims. Its especially critical in wet climates, as the raw aluminium exposed by milling provides a far superior surface for brake blocks than an anodised one. A simple set of Mavic MA3s or similar would transform the braking and boost confidence.
Als laatste - kent iemand nog een reden deze fiets niet te kopen ? De trapas doet mj bv een beetje conservatief aan. Echter, het compact crackstel, vind ik weer mooi. Geen triple nodig. Ook vind ik de oogjes handig voor een bagagedrager.
Nieuwe staal
Gegeven de voorkeur van madame, kon er nu specifieker gezocht worden. Op marktplaats kunnen zo wat stalen (en titanium) op het scherm getoond worden, waarop ze wel gezien wil worden. Mocht het iets tweehands worden, dan vinden we wel wat.
Hiernaast wil ik ook kijken naar nieuwe stalen fietsen. Titanium nieuw is teveel geld. Dit forum lezende en gegeven bestaande kennis kom ik dan bij de volgende merken:
Regulier
* Kona dus
* Salsa
Nederland
* Van Herwerden
* Duell
* RIH (om de hoek)
* FM op de Koninginneeweg die nog verschillende stalen frames heeft hangen om op te bouwen. Kunnen we natuurlijk ook zelf.
Engels (maatwerk)
* Bob Jackson
* Genesis
* Mercian
Nu even kort wat vragen:
* Volgens is alles wat ik kan vinden boven het budget (1000 euro), behalve Kona - Heb ik iets gemist ?
* De engelse FM'ers, zoals Bob Jackson of Mercian. Wat is het idee ? Ga je er langs en laat je de heleboel aanmeten of zijn er ook mensen die dit op afstand doen en het telefonisch/elektronisch regelen ? Verder, volgens mij is dit voor mij ook allemaal boven ons budget, maar natuurlijk wel erg mooi.
* Schijfremmen op je racefiets - huh ?
Wat rest er nu nog aan nieuw staal ? Suggesties - Bedankt