Alles over vakanties op én met de fiets

Sean Kelly 2009

polly
Forum-lid

polly 02 aug 2009 15:07

Ook mijn maatje Ad en ik een heerlijke dag gehad of...
Na heerlijk geslapen te hebben bij CCR en met een goed ontbijt op weg. Vlgs de site altijd ongeveer 3500 deelnemers, dus niet zo druk en tijd zat. Om 07.15 weggereden en om 07.45 in de file. Wilden om 08.00 uur starten, werd dus 08.55. De eerste afdaling naar Vielsalm gaat uiteraard met goed opletten op gaten in de weg naturuurlijk lekker. Naief denk ik dat met de paar colletjes die moeten komen dat wij wel eens snel terug kunnen zijn van de 160 km. Eerste bevoorrading wel erg druk (Waarom alle kraampjes aan één kant achter elkaar. Mi slimmer om ze tegenover elkaar te zetten) en dan weer verder. De zwarte route van de 160 lekker rustig en dan de Stockeu. Inderdaad veel zwaarder dan de Redoute. Gaat nog steeds lekker en dan de tweede bevoorrading. Zijn daar om 13.00 uur ( toch gemiddeld 28,5 gereden) niets meer te krijgen, wat mij later zal opbreken. (Had ook nog wel zelf repen bij mij, maar ja een rugzak met voedsel meenemen fietst niet lekker). Op naar de Redoute en ben voor mijn gevoel weer sneller boven dan vorige keren ( hoe meer je hem fietst hoe makkelijker !?).
Dan richting de Chambralle gaat het mis. De afdaling richting Aywalle nemen we te snel en lekker alle bochten in de ideale lijn en dus... de afslag gemist. In Aywalle geen bordjes, dat is vreemd!? Weer terug omhoog aflsag genomen en dan is daar de Chambralle. Wat een klim. Wordt een van de verrassingen voor onze toerfietsclub voor ons weekend volgend jaar in de Ardennen. Hierna de Ferriieres en de Rideux. Even verder gaat het mis, wil even staan om mijn kont te ontlasten en de kramp schiet in mijn kuit en bovenbeen. Hierna op licht verzet naar de 3e bevoorrading en alles gegeten wat er nog was en twee flesjes sportdrank naar binnen gewerkt. Nu nog maar 20 km. En ze;fde ervaring als alle anderen hiervoor, wat een zware km's. Oneindig vals plat achter maatje Ad, die mij uit de wind houdt. Veel zwaarder dan de 170 LBL, waar de laatste 35 km alleen maar naar beneden gaan. Uiteindelijk om 16.45 weer terug en nog maar een gemiddelde van 24.5.
Toch al met al een hele fijne dag gehad. Hoop dat het niet drukker wordt en dan ben ik er volgend jaar weer bij met meer eten in mijn trui.
Fietsen,schaatsen en skeeleren. Als je maar buiten bent.

spandexboy
Forum-lid

spandexboy 02 aug 2009 16:16

Gisteren ook mijn 3e opeenvolgende Sean Kelly gereden. Perfect weer, voor sommigen wellicht iets te warm. Qua deelnemersaantal blijft deze tocht ook nog steeds groeien, deze keer inderaad ruim boven de 6000 deelnemers

Gekozen voor de 160 km. Deze tocht lijkt steeds meer op de Waalse Pijl, welke ik altijd al de mooiste toertocht in deze regio vond. Mijn 4 favoriete heuvels van gisteren: Stockeu, Redoute, Chambralles en Rideux. De laatse 20 km waren voor velen zwaar, omdat dit, weliswaar heel geleidelijk en met een laag %, continue bergop bleef gaan en dit in combinatie met het warme weer. Ik heb redelijk wat mensen te voet omhoog zien gaan. Ook 3 personen met kettingbreuk gezien.

Organisatie was perfect: de verzorging top: m.n. bij de eerste verzorgingspost was alles aanwezig waar je als fietser op dat moment behoefte aan hebt.

Bij een blauwe hemel en een zonnetje blijven de Ardennen een mooi fietsgebied.
Na hardlopen is wielrennen de mooiste sport.
http://www.rogerjaspers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

jeroenr
Forum-lid

jeroenr 02 aug 2009 16:41

Over de drukte...ik weet niet waar het aan lag, maar ik heb tussen de Chambralles en de Ferriieres zelfs een 15 minuten gereden zonder dag ik één andere wielrenner zag...dat was rond 13:00.

Volgend jaar nog maar iets eerder naar de start, want er zullen er velen zijn die ook bedenken vroeg te gaan starten :).
Cervélo & Cannondale

willier79
Forum-lid

willier79 02 aug 2009 16:59

Ook ik ben bij de Sean Kelly geweest. Mooie omgeving, goede organisatie en lekkere stevige klimmetjes met prachtige afdalingen. Heb de 130 km gedaan en idd de laatste 20 km had ik erg onderschat. En echte aanrader en voor herhaling vatbaar.

perrush
Forum-lid

perrush 02 aug 2009 18:18

Ook eens leuk om te lezen wat mijn noorderburen (sommige zijn eerder oosterburen) van de Sean Kelly vinden.

Mijn verslagje vind je op :
http://www.perrush-fietst.com/2009/08/s ... stus-2009/

Ben je gearriveerd tussen 15.15 en 16.00, dan zit de kans erin dat je op de foto staat :o)
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

jeroenr
Forum-lid

jeroenr 02 aug 2009 18:51

Mooi verslag Perrush, ik was helaas iets eerder binnen, want hij zijn mooie foto's!
Cervélo & Cannondale

fonsmoors
Forum-lid

fonsmoors 02 aug 2009 19:57

Zaterdag 1 augustus 2009 fietste en filmde ik de VWB-klassieker de "SEAN KELLY"

Voorlopig een 170 tal " geknipte " fotokes uit de filmbeelden in Deel 1
Later komt Deel 2 en Deel 3
- De Filmbeelden komen later in de week...

http://www.fonsmtb.be/

De ketting van mijn MTB staat glibberig
http://www.fonsmtb.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

bluebird
Forum-lid

Gebruikersavatar bluebird 03 aug 2009 02:43

Hier ook een deelnemer aan de Sean Kelly 2009, 130 km deze keer.
Na mijn positieve ervaring van vorig jaar ook nu vroeg in de auto gestapt om naar de Ardennen af te reizen. 9.00 uur stond ik bij de inschrijving, druk, maar goed georganiseerd dus geen problemen. Min of meer een valse start gemaakt, want na een 15 km in aanraking gekomen met een wesp. Vol op de onderlip, ik spuugde hem nog snel uit, maar hij had al gestoken. Nou is de onderlip niet zo'n slechte plek, want een beetje sabbelen en spugen lukt daar prima. Geen probleem dus en de zwelling valt me reuze mee (gelukkig had ik m'n mond na 15 km nog niet wagenwijd open ;) ).

Na een vijftalm opwarmertjes volgt de eerste serieuze test, de Wanne. (http://www.climbbybike.com/nl/beklimmin ... tainID=522)
Een vooral pittig suk in met middengedeelte is nog geen probleem, de benen zijn nog fris. De eerste bevoorrading is inderdaad erg druk. Ik heb nog water en voedsel zat, dus ik rijd maar door. Vervolgens is de Brume aan de beurt, was me niet opgevallen in het profielletje van tevoren. Maar dit is wel degelijk een pittige klim met vooral in het begin een steil stukje. Af en toe vlakt het af. maar veel is het niet (http://www.climbbybike.com/nl/beklimmin ... tainID=271)
Hierna nog een klein klimmetje (Habiemont) dat geen problemen oplevert en een relatief lange afdaling volgt. Ik herinner me dat dit de opmaat voor de Redoute is, dus ik sluit me aan bij een prima groepje. Nog even oppassen, want we komen 'klem' achter wat auto's die een ander groepje niet kunnen passeren. Altijd beter dan die idioot die tevoren langs kwam in een blinde bocht. Hij kon gelukkig net invoegen voor de tegenligger, maar het scheelde niet veel. :(

De tweede bevoorrading is minder druk, ik vul mijn bidons, doe een plasje en eet een reepje. En dan is het op naar de Redoute. Het gaat erg prima en ik slalom me een weg naar boven. Een vrouwelijke toeschouwer roept nog iets van 'allez, hette gij vetpalen?' ofzo. Geen idee wat ze bedoelt, maar ik pers er maar een glimlach uit. Na de redoute volgt al rap de CHambralles en ut ervaring weet ik dat ook dit een lastige klim is. Voor mijn gevoel is hij langer dan onderstaand grafiekje doet vernmoeden, maar goed... wellicht het eerste teken van vermoeidheid. (http://www.climbbybike.com/nl/beklimmin ... tainID=278)

Pfoei, dat zit erop, nu heb ik de meest ellende gehad denk ik bij mezelf. Zo soepel loopt het immers niet meer. De verrassing van de dag is echter de korte Cote de Ferriéres. Deze maakt duidelijk dat het beste er wel af is, het harken is begonnen.
(http://www.climbbybike.com/nl/beklimmin ... tainID=314)
Er volgen nog wat onbekende klimmetjes, maar de souplesse keert niet teug. Een bekend probleem van mindere dagen, na een 80-90 km lijkt het kruit verschoten. Maar goed, de laatste bevoorrading moet binnenkort volgen en het zwaarste is achter de rug, toch?

Het duurt voor het gevoel erg lang tot de laatste stop, ik neem daar ff de tijd voor een hapje en een drankje, gooi m'n bidons nog maar eens vol. Wil niet te lang stilstaan, want ik weet dat ik dan moeite heb met op gang komen. En dan begint het 'martelen', het blijft zo'n dikke 20 km vals plat naar de finish. Ik rijd m'n eigen tempo, haal nog wat andere lotgenoten in, maar de meeste groepje komen me veel te snel voorbij. Ik zie nog wel dat er ook anderen zijn die dit stuk zwaar valt, het ligt dus niet helemaal aan mij ;)

Enfin, 129 km later arriveer ik eindelijk bij Baraque de Fraiture. Rijd door na de auto, fiets erin, opfrissen, red bulletje erin en met voedsel binnen handbereik ga ik stipt om 15.00 uur op weg naar huis. Weinig echte drukte op de weg en om 17.50 uur kom ik moe maar voldaan thuis aan. En mooie en zware dag, goed georganiseerd, gezellig druk.... volgend jaar mag ie weer in de agenda!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

perrush
Forum-lid

perrush 03 aug 2009 10:46

De foto's staan vanaf vandaag online bij firstfactory. De kleine thumbnails staan echter een 'no right click" scriptje zodat je ze niet kan downloaden. Dit is echter makkelijk te omzeilen. Kopieer volgende URL in je browser en vervang de '0000' door je startnummer. Je foto zal dan in een gewoon venster opnemen waar je hem wel kan downloaden. Indien er meer an 1 foto van je gemaakt in kan de laatste 'a' vervangen door een 'b' om je tweede foto te zien. Vervangen door een 'c' voor de derde enz...

De foto's zijn wel te klein om af te drukken, maar je kan hem wel gebruiken als avatar ofzo.

De url : http://www.firstfotofactory.com/cosmosh ... r0000a.jpg
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

magoo
Forum-lid

Gebruikersavatar magoo 03 aug 2009 14:19

Kijk, dat is nou lekker nagenieten, een paar leuke verslagen van andere deelnemers. En ook nog mooie foto's, dank Perrush! Ik vind mijn fietsmaat erop terug, mezelf helaas niet.

Dan zal ik bij deze ook mijn ervaringen hier neertikken. Het viel me niet mee afgelopen zaterdag. Het was erg druk, warm en de tocht was een stukkie pittiger dan ik verwacht had. Ik had besloten de 130 km te gaan rijden met eventueel een van de extra lussen erbij. Mijn fietsmaat gaf de voorkeur aan de Stockeu lus dus hebben we die gereden. Dat was dus een pittig tweeluik, Wanne en Stockeu achter elkaar. Vreemd eigenlijk dat de 160 km rijders dit niet voor de kiezen kregen. Ik heb later nog eens de routes goed bestudeerd en als je ervoor gekozen had de 130 km met beide extra lussen te rijden (dan kwam je uit op een kleine 150 km) dan had je volgens een zwaarder parcours te pakken dan de 160 km.

Wanne en Stockeu gingen redelijk goed, maar zaten natuurlijk nog vrij vroeg in de tocht. Het tweede zware tweeluik, Redoute en Chambralles, ging al een stukje minder. Dit kwam ook omdat ik volgens mij niet zo goed uit de pauze voor de Redoute gekomen was. Vanwege de drukte hebben we de meeste officiele pauzes links (rechts) laten liggen, we hadden geen trek in een rij van een paar honderd meter aan te sluiten. Daarom zijn we in Remouchamps bij een bakker wat gaan eten en drinken. Misschien iets te veel gegeten of de cola viel niet zo goed, maar daarna ging het in ieder geval niet zo lekker meer. De Redoute ging nog wel maar de Chambralles heb ik al wel eens beter gereden. Nu moet ik zeggen dat ik deze beklimming nog niet eerder zo laat in een tocht gereden heb. Bij de Eddy Merckx en Waalse Pijl zit deze namelijk ook vrij vroeg in de tocht.

Daarna kwam de Cote de Ferrieres, ook die viel me niet mee, en toen dacht ik het zwaarste wel gehad te hebben, de Rideux hebben we maar gelaten voor wat die is (al lees ik hier dat ik wel wat gemist heb). Maar de laatste 20-25 km vielen me ongelooflijk zwaar. Ik ervoer precies wat ik hier al een paar keer gelezen heb, de steeds maar oplopende wegen doen je echt langzaam sterven op de fiets! Ik was dan ook erg blij dat ik gefinished was. Helaas heb ik naast het mooie rugzakje gegrepen, maar een paar VWB sokken zijn ook leuk (voor in de winter).

Al met al heb ik toch wel genoten zaterdag. Ik ben nu eenmaal nooit op mijn best als het warm is. De drukte had ik totaal niet verwacht, we hebben zelfs in de file gestaan voor de afrit van de snelweg. Daardoor zijn we bijna een uur later op de fiets vertrokken dan ik gewild had. Bij de inschrijving zijn we nog uit de rij gestapt omdat wij als niet VWB lid nog een briefje hadden ingevuld. Later bleek dit helemaal niet nodig omdat we wel NTFU lid zijn. Dit vond ik niet duidelijk aangegeven, maar goed, dit onthouden we voor de volgende keer. Want die komt er zeker, het is een tocht die ik zeker vaker ga doen komende jaren.
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

Plaats reactie