Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Poison vs Massini

nica
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 16 nov 2010 15:07

nica 11 mar 2011 10:46

Dat is ook wat ik wil zeggen, ik wil het liefst en en. Dus en één goede prijs en een goede geometrie.

Ik kwam de massini tegen met een zeer goede prijs, dus als de geometrie goed is, dan liever die.

Maar Je zegt: 'dat neemt niet weg dat de massini niet goed is'
Ik kreeg juist het idee dat het wel goed was... Hoe bedoel je dit?

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 11 mar 2011 12:10

Nica schreef:Maar Je zegt: 'dat neemt niet weg dat de massini niet goed is'
Ik kreeg juist het idee dat het wel goed was... Hoe bedoel je dit?


Ik bedoel hiermee niet de kwaliteit van het frame. Ik bedoel hiermee dat de geometrie van de Massini toch wel bij jouw afmetingen hoort/kan horen.

Succes met je keuze, ik ben benieuwd wat het wordt.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

nica
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 16 nov 2010 15:07

nica 11 mar 2011 13:27

Ow juist wel, zoals het er stond kon het ook lijken alsof de massini juist niet paste.

Dank je wel.
Ik denk dat het de massini gaat worden, het scheelt toch 100 euro, daarvoor kan ik mooi wat dingen vernieuwen, die ik niet 1 op 1 kan overzetten zoals de kabelset (die ws toch wel eens aan vervanging toe is) en de trapas.

Maar eerste eis is wel dat het frame goed zit idd. Want 100 euro besparen op een frame dat niet goed mijn maat is, heeft dan weer weinig zin.

stefanofly
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 22 mei 2008 16:24

stefanofly 11 mar 2011 14:00

Nica schreef: Ik vind nu vooral dat het stuur te laag staat, en ik te dicht op mijn balhoofd zit, dit maakt dat ik ver naar voren boven het stuur zit, ondanks een 12cm stuurpen.

De bovenbuis is 3 cm langer, dus inprincipe zou ik nu met een 9 cm stuurpen toch gewoon goed moeten kunnen zitten?

Ik zou dus graag nog meer bedenkingen horen?


als je nu te dicht bij je balhoofd zit met een 12cm stuurpen, dan zal je nog steeds te dicht zitten met een 3cm langer bovenbuis en een stuurpen van 9cm.

Als je iets wilt veranderen aan je huidige setting, moet je zorgen dat de totaal aftstand bovenbuis + stuurpen langer wordt dat wat je nu hebt, lijkt me! Of zie ik dat verkeerd?
Afbeelding

nica
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 16 nov 2010 15:07

nica 11 mar 2011 14:11

Nee ik bedoel dat ik echt te dicht bij de balhoofd zit, niet zozeer te dicht bij het stuur, dat moet ik denk even uitleggen.
Mijn stuur zit nu redelijk op de goede afstand van mijn zadel, maar ik heb het gevoel dat ik te ver over het balhoofd heen zit. Dat zit niet lekker, ik kan slecht uitleggen waarom niet, maar op een grotere fiets waarop ik heb gereden leek ik verder van het balhoofd te zitten, en dan stuurde het fijner.

Misschien is 9 cm niet de juiste stuurpen, maar die zou wel korter kunnen dan, want anders wordt de totale afstand imo weer te groot.

nica
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 16 nov 2010 15:07

nica 11 mar 2011 14:24

Ik heb het bij Salden ook gevraagd via de e-mail, die zitten vooral met mijn been lengte, maar nog eens opmeten gaf het zelfde resultaat en het boek is goed omhoog geduwd.
Maar zij raden mij toch ook de 58cm aan, dus voor wat het waard is bij een verkoper.

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 11 mar 2011 19:26

Als de fm beide maten kan leveren, kun je ervan uit gaan dat hij eerlijk adviseert. Het zou anders worden als hij slechts één maat kon leveren.

Heb je een foto van je huidige fiets, liefst met jezelf erop? Zo'n foto zegt meer dan hele lappen tekst.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

nica
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 16 nov 2010 15:07

nica 11 mar 2011 19:28

helaas niet met mij er op..
Afbeelding

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 11 mar 2011 19:32

De stuurpen staat idd redelijk steil omhoog. Of is dat gezichtsbedrog? Dat betekent dat je niet zo diep zit. Als je dat weer wilt bereiken, kan dat ook met extra spacers. Heb je een verstelbare stuurpen? Zo ja, dan kun je die ook overzetten op je nieuwe fiets.

De verschillen tussen de twee frames die jij opvoert komen niet echt tot uiting in een langere bovenbuis. Je kunt ook enkele spacers op je nieuwe fiets zetten en dan de verstelbare stuurpen iets minder steil afstellen. Dan zit je niet zo diep en toch is de combi bovenbuis + stuurpen langer geworden.

Hopelijk krijg je nog andere reacties.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 11 mar 2011 20:16

Je moet weten dat zitbuizen soms center-center worden gemeten en soms center - top. Maar ook center-top is niet altijd hetzelfde. Soms meet men tot op de bovenkant van de bovenbuis, vaak tot onder de zadellug en soms erboven.

Je binnenbeenlengte lijkt erg kort al zeg je dat je het goed hebt gemeten.
Je kunt het nog controleren door staand je "sternal notch" te meten. (Het V vormig botje aan de bovenkant van je borstbeen in je hals) Als je gaat zitten op een harde ondergrond en je meet opnieuw vanaf de zit ondergrond tot aan de sternal notch (tussen je benen, buik in houden, tot aan de hals) en je telt dit op bij je binnenbeenlengte moet ongeveer op hetzelfde uitkomen als de maat van de sternal notch stand gemeten. Veel verschil duid op meetfouten.

Een andere controle:
Als je binnenbeenlengte 84 is dan zou je zadelhoogte gemeten vanaf center bracket tot aan de bovenkant zadel, zo langs de zitbuis gemeten, waarschijnlijk zo ongeveer 73,5 - 74 cm zijn. (persoonlijke voorkeuren, crancklengte etc even buiten beschouwing gelaten)


Het kan best zijn dat je naar verhouding een langere romp hebt dan gemiddeld.
Maar als je armen werkelijk maar 62 zijn is volgens mij dan juist weer niet lang.
Meet die ook eens na. Je kunt je armen via de buitenkant meten maar ook via de binnenkant. Strek je arm uit in de breedte van je lichaam en meet de onderkant van de arm vanaf de romp tot het midden van je gebalde vuist.

Je kunt proberen een inschatting te maken van de juiste balhoofd hoogte door gewoon te meten wat je denkt nu te kort te komen, rekening houdend met een normale stuurpen die niet zo in de lucht wijst als je huidige. Het zo overdreven in de lucht wijzen maakt de stuurpen ook korter dan een meer horizontale.

Als je werkelijk zo bent als je beschrijft dan is het volgende belangrijk;
1] Korte benen betekent weinig achterwaartse zadelstand
2] Lange romp betekent relatief lange bovenbuis/stem
3] Korte armen betekent hoog balhoofd/klein verschil hoogte zadel/stuur
4] Zwaarder figuur betekent korter zitten en hoog balhoofd/klein verschil hoogte zadel/stuur

Mijn voorlopige conclusie:
Als je gegeven maten correct zijn dan heb je een fiets nodig van normale maten met een hoger balhoofd dan gemiddeld. Waarschijnlijk is het balhoofd van de Massini aan de (te) korte kant voor jou.
Afbeelding

nica
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 16 nov 2010 15:07

nica 11 mar 2011 20:59

Dank je swoosh..
Ik ga zo dadelijk nog eens aan de meet, misschien doe ik toch iets verkeerd..

De stuurpen staat nu eigenlijk wel te hoog, die kan wat mij betrefd wel wat naar beneden, en is volgens mij al een beetje omlaag gegaan in vergelijking met deze foto..

Ga je er bij de hoogte van het balhoofd van uit dat er geen spacers tussen zitten? Of is het balhoofd ook te kort als ik er nog een spacer tussen wil doen?

nica
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 16 nov 2010 15:07

nica 11 mar 2011 23:46

Nog eens gemeten en jullie hebben gelijk, er klopte weinig van..

van grond naar sternal norch is 155cm
zittend is dit 65cm
Mijn binnen been lengte zou dan 90 moeten zijn, nu mijn vriendin de opdracht gegeven het boek flink in mijn weken delen te duwen.. de genietende blik deed mij huiveren, maar het was nu 88cm.. Dan zit er nog ergens een verschil van 2 cm.. Maar dat is wel te verklaren doordat vanuit het feit dat strak lang mijn lijf omhoog niet mogelijk is door mijn extra drijf vermogen.

De arm lengte is 65,5cm.

Veranderd dit veel aan het advies?

Plaats reactie