Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Muziek in de oren

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 09 jul 2009 15:53

Vroeger leek muziek op de fiets mij niets maar nu doe ik in feite niet anders meer. Muziek op de fiets is heerlijk. Komt ook omdat ik vrijwel altijd alleen rij. Muziek maakt dat je makkelijker gewoon door gaat het is niet gewoon wat afleiding maar het helpt je in de juiste flow te blijven. De keuze van muziek is afhankelijk van mijn stemming. Ik hoef geen hardrock om me goed te voelen op de fiets, zelfs liever niet. De juiste muziek houd je alert, gefocust en tevens relaxed. (zie onder) Ik heb ook een tijdje geluisterd naar audioboeken in het genre selfdevelopment. Seminars of gesproken boeken van motivational speakers. Ook goed te doen op z'n tijd.


Over dopjes en gevaar:
Het ene dopje is gevoeliger dan de andere, voor windgeruis of bijgeluiden veroorzaakt door kabeltjes die langs je kleding gaan.

Dopjes met flink veel "midden" worden minder overstemd door de wind dan dopjes die nogal schriel geluid geven. Ook de speler zelf speelt hier een rol.

Ik gebruik gewone dopjes (geen inears) met veel middengeluid en kan dat behoorlijk hard zetten terwijl ik ook gewoon het verkeer nog kan horen.

Conclusie:
Het maakt beslist uit welke dopjes en welke combinaties je gebruikt.

Mijn muziekkeuze is gevarieerd, ik geef de voorkeur aan muziek waar wel wat tempo en vrolijkheid in zit maar het hoeft niet hele hoge tempo beats te hebben. Wel een beat die alsmaar doorgaat, zo blijf je lekker in de juiste flow.

Wel wat ouder al maar lekker relaxed is bijv > CLICK (scroll naar Listen to Samples)


#

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 09 jul 2009 23:01

Voor mij is het geen combinatie fietsen/muziek. Ik vind beide bezigheden te mooi om ze te mixen. Ben bezig met m'n giro, een klim, indrukwekkende uitzichten, m'n bruine afgetrainde benen, tijden, frequenties, stijgings%, gem. snelheden, hartslagen.

Bovendien wil ik al mijn zintuigen gebruiken om te overleven als zwakste schakel in de verkeersketen. Vorig jaar nog een valpartij voor mij gezien omdat er één zat te kloten met zo'n mp3tje. Vier man op de grond een een Pina Prince gebroken.

Ik ga nu ff zelf muziek maken.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 09 jul 2009 23:17

Ik fiets eigenlijk altijd met muziek in de oren. Iedere dag weer. Ipodje aan en gaan! Ik rijd gelukkig niet in al te druk gebied, want dan zou het gehoor wel eens meer van belang kunnen zijn dan in rustig gebied.
Ik draai de volumeknop wel altijd helemaal open, anders hoor ik niks.
Ik geloof best dat het een stukje gevaarlijker is 'zonder oren', maar zonder muziek houd ik het echt geen uren uit.

Meestal luister ik naar popmuziek en dan te denken aan coldplay, john mayer, red hot chili peppers enz. Heerlijk onder het fietsen.
Rond de wedstrijden draai ik liever dance, trance muziek. Daar raak ik wat opgefokter van en ik heb het idee dat ik dan lekkerder een wedstrijd in ga.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 10 jul 2009 00:50

lars94 schreef:Ik fiets regelmatig met muziek in, ik ben een groot fan van dire straits en mark knopfler.


+1

en dan het liefst de live concerten van Knopfler......
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

lars94
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 aug 2008 20:14

lars94 10 jul 2009 14:35

SuperGrover1 schreef:
lars94 schreef:Ik fiets regelmatig met muziek in, ik ben een groot fan van dire straits en mark knopfler.


+1

en dan het liefst de live concerten van Knopfler......
ga je volgend jaar ook naar knopfler toe, z`n nieuwe album komt in september met volgend jaar een tour!!

Gebruikersavatar
dhrspek
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 okt 2006 15:12

Gebruikersavatar dhrspek 10 jul 2009 17:19

Fiets alleen vaak ook met dopje in alleen de rechterkant dan hoor je nog meer dan genoeg van de gebeurtenissen om je heen.

Bij rustige ritjes is het lekker ontspannen, zonnetje erbij en dan Jamiroquai in de dopjes heerlijk. Als als er (een stuk) harder gefietst moet worden dan helpt System of a Down of Metallica met het hoog houden van het tempo. Heb ook een playlist aangemaakt met nummers die precies mooi in een interval training passen qua tijd en intensiteit.

Enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat ik muziek luister via een iPhone dus als de telefoon overgaat of er komt een e-mail binnen dan stopt de muziek en krijg je toch altijd de neiging om te kijken wie of wat het was.....
"Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do."

boerbiet
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 29 jun 2008 15:58

boerbiet 11 jul 2009 11:18

Ik fiets 80% van de ritten met oordoppen. Ik luister dan vooral naar Indie en Britse rock, maar ook wel het hardere werk.
Muziek heeft een positieve invloed op mijn stemming, anders zou ik het niet op zetten. Ik merk dat muziek met een sneller ritme me sneller aanzet tot harder rijden.
De laatste tijd heb ik de mp3 speler een paar tandjes lager gezet, zodat ik claxons e.d. nog wel meekrijg.
Ik weet zeker dat het dragen van oordoppen erg onveilig is. Je moet als (snellere) fietser al goed voor en om je heen kijken. Maar met muziek op ben je, als het goed is, continue bezig met het opnemen van je omgeving. Je hoort bijvoorbeeld geen achterop komend verkeer..

Ik heb met muziek meer moeite met het vinden en vasthouden van mijn ritme.
En ik spaar ook flippo\'s

mathijst
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 22 feb 2009 13:42

mathijst 13 jul 2009 18:09

En wat zijn sugesties van goede oordoppen.
Ik bedoel die goed geluid geven, zodat je de omgeving ook hoort.
Ze moeten zo zitten dat ze niet uit vallen.
Ben je beginner?: Een goede FM maakt je wielerfan

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 16 jul 2009 02:17

ik rij altijd gewoon met de standaard dopjes van de ipod. Zitten lekker en kunnen een behoorlijk volum hebben zonder ze 'op te blazen'. Nadeel is wel dat je geen omgevingsgeluid hebt. Maar goed, daarom rijd ik liever in de polder, dan heb je niet al teveel last van andere weggebruikers

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 16 jul 2009 13:24

mathijst schreef:En wat zijn sugesties van goede oordoppen.
Ik bedoel die goed geluid geven, zodat je de omgeving ook hoort.
Ze moeten zo zitten dat ze niet uit vallen.

Dat is niet echt te verenigen. Voor een goed geluid en een kleine kans dat ze uit je oren vallen heb je een goede 'seal' nodig. Dit zorgt er automatisch voor dat er meer omgevingsgeluid wordt tegengehouden. Met 'gewone' oordoppen fiets ik niet, je hoort je muziek niet goed waardoor je het volume omhoog moet zetten, ze vallen uit en je wordt gek van het windgeruis. Als ik met muziek fiets is het met Creative EP630 doppen op een zeer minimaal volume (mijn vorige telefoon, een Sony Ericsson, kon naar mijn smaak soms niet zacht genoeg). Hoor dan weinig windgeruis en weliswaar minder (dan zonder muziek) maar nog wel genoeg van de omgeving (NB: je leert ook beter kijken ;) )

degtyarev
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 aug 2006 17:33

degtyarev 19 jul 2009 03:53

In-ear is inderdaad de beste optie als je muziek wilt luisteren tijdens het rennen. Mijn dopjes van Shure zijn echt geweldig! Maar ik ren liever (en meestal) zonder muziek: lekker ontspannen, alleen met m'n gedachten en het vlakke land...
Overigens, als ik m'n mp3-speler wel mee heb luister ik meestal naar uptempo muziek als house, (detroit)techno en dnb/jungle. Rock doet het voor mij toch niet echt.

Plaats reactie