Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

BB vast/ uitgeboord, hulp gevraagd!

pleegzusterbloe
Forum-lid

pleegzusterbloe 01 jul 2009 16:56

Ik ben bezig met een nieuw projectje: een titanium racefiets bouwen. Helaas blijkt van het frame dat ik gekocht heb het BB gaar, dus dat moet er af. Zit echter muur en muurvast. Vanmorgen bezig geweest het uit te boren, met het volgende resultaat:

http://img3.imageshack.us/img3/5562/dsc02989i.jpg

Ander shotje:

http://img37.imageshack.us/img37/9154/dsc02990o.jpg

De andere kant ziet er vooralsnog zo uit:

http://img37.imageshack.us/img37/882/dsc02992g.jpg

Op dit moment loop ik even vast, net zoals het BB. Ik weet even niet meer wat ik verder moet doen. Mijn vragen zijn:

- moet ik me nu gaan richten op de "goede kant" en de andere kant even laten zitten?
- hoe krijg ik het restant van die zooi er uit zonder het schroefdraad te beschadigen?
- is dit Uberhaupt nog mogelijk?
- zo nee, wat dan?

Graag jullie ervaringen, anekdotes en goede tips. Gelieve niet te komen met: "nieuw frame kopen"

Alvast bedankt!!!!

richard-w
Forum-lid

Gebruikersavatar richard-w 01 jul 2009 16:58

ik weet geen antwoord op je vraag maar 1 keer de post is wel genoeg

pleegzusterbloe
Forum-lid

pleegzusterbloe 01 jul 2009 16:59

sorry, was aan het klooien met de foto's....

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 01 jul 2009 18:11

ik denk kdat ik een arm aan het stuk waar nog wel grip op is zou laten lassen en dan met een gigantische hefboom het alsnog proberen los te schroeven..

t lijkt er in mijn beleving op dat je met dat uitboren verder van huis bent geraakt..
:winkthumb:

daj
Forum-lid

daj 01 jul 2009 19:45

De kant die er nog wel opzit in een bankschroef vastzetten en op die manier eruit proberen te draaien. De andere kant.. zou het niet weten!

fred12
Forum-lid

fred12 01 jul 2009 21:24

De ene cup losdraaien met behulp van een bankschroef (cup vastzetten in de bankschroef en frame als hefboom gebruiken). Voor de andere cup kan je het stukje gereedschap maken dat Sheldon Brown hier omschrijft.
http://sheldonbrown.com/tooltips/bbcups.html

pleegzusterbloe
Forum-lid

pleegzusterbloe 01 jul 2009 23:17

BRILJANT ! Dit is de oplossing! Eerst de "goede" cup er uit zien te krijgen, en daarna heb ik nog genoeg "rand" in de opgeboorde cup zitten om de truc met de twee bolts en het stapeltje washers uit te halen....

Ik hou jullie op de hoogte!

mellie
Forum-lid

mellie 02 jul 2009 14:12

Idd een mooi trucje!

Mogelijke modificatie mijnerzijds:

Als je de bout lang genoeg neemt en een stukje pijp ipv ringetjes gebruikt (of heel veel ringen), kun de kop van de bout ook buiten het bracket houden.
Hierdoor weet je zeker dat je dit tooltje zonder al te veel problmeen ook weer kan verwijderen, mocht het toch niet lukken.

Heerlijk deze techniek voor een werktuigbouwer :d

fred12
Forum-lid

fred12 09 jul 2009 00:35

En inmiddels gelukt?

peedsbikes
Forum-lid

peedsbikes 13 jul 2009 22:22

Ik zou voor de optie dikke bout gaan die de heer de Bruin beschrijft op zijn site, ik gebruik die al jaren als hulpmiddel als er weer eens een bracket vast zit. Je hoeft niet te klooien met bankschroeven etc.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 15 jul 2009 00:08

Fred12 schreef:De ene cup losdraaien met behulp van een bankschroef (cup vastzetten in de bankschroef en frame als hefboom gebruiken). Voor de andere cup kan je het stukje gereedschap maken dat Sheldon Brown hier omschrijft.

Die Sheldon Brown heeft interessante oplossingen voor fietsproblemen.
Eén ding begrijp ik echter niet:

Bicycles built to French or Italian standards have a normal right-hand threading for the fixed cup. The normal action of pedaling will tend to loosen a right-hand threaded fixed cup, so they have to be screwed in very, very tightly to keep them from unscrewing themselves. The fact that they are screwed in so tightly also means that it will require a lot of force to unscrew them.

Dus wat zegt hij? Dat de vaste cup, die aan de rechterzijde dus, met een rechtse draad, ( bij Franse of Italiaanse draad) gevaar loopt los te draaien als gevolg van de normale draaiing van de as als je fietst.
De trapas draait rechtsom en de cup zit er ook rechtsom ingedraaid. Hoe kan die draaiing de cup dan losdraaien? Zouden de kogellagers andersom draaien en zo die cup mee kunnen nemen? Het is mij een raadsel. Nog techneuten die de woorden van Sheldon Brown kunnen bevestigen?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 15 jul 2009 00:17

Marconi schreef:
Fred12 schreef:De ene cup losdraaien met behulp van een bankschroef (cup vastzetten in de bankschroef en frame als hefboom gebruiken). Voor de andere cup kan je het stukje gereedschap maken dat Sheldon Brown hier omschrijft.

Die Sheldon Brown heeft interessante oplossingen voor fietsproblemen.
Eén ding begrijp ik echter niet:

Bicycles built to French or Italian standards have a normal right-hand threading for the fixed cup. The normal action of pedaling will tend to loosen a right-hand threaded fixed cup, so they have to be screwed in very, very tightly to keep them from unscrewing themselves. The fact that they are screwed in so tightly also means that it will require a lot of force to unscrew them.

Dus wat zegt hij? Dat de vaste cup, die aan de rechterzijde dus, met een rechtse draad, ( bij Franse of Italiaanse draad) gevaar loopt los te draaien als gevolg van de normale draaiing van de as als je fietst.
De trapas draait rechtsom en de cup zit er ook rechtsom ingedraaid. Hoe kan die draaiing de cup dan losdraaien? Zouden de kogellagers andersom draaien en zo die cup mee kunnen nemen? Het is mij een raadsel. Nog techneuten die de woorden van Sheldon Brown kunnen bevestigen?

Je geeft zelf het antwoord. Teken het maar uit, dan zie je het meteen!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie