Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

BB vast/ uitgeboord, hulp gevraagd!

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 15 jul 2009 19:34

Je geeft zelf het antwoord. Teken het maar uit, dan zie je het meteen!
Ja, toevallig dan. Maar draaien die kogeltjes dan idd andersom? Als ik het teken dan wel, maar in de praktijk?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

zomerfietser
Forum-lid
Contact

zomerfietser 15 jul 2009 20:30

In de praktijk dus al drie keer gehad. Gebruik daarom tegenwoordig ook goede montagepasta en geen vet of iets dergelijks. Alle drie Italiaans draad, bij BSA heb ik er nog nooit last van gehad.
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 15 jul 2009 22:37

zomerfietser schreef:In de praktijk dus al drie keer gehad. Gebruik daarom tegenwoordig ook goede montagepasta en geen vet of iets dergelijks. Alle drie Italiaans draad, bij BSA heb ik er nog nooit last van gehad.

Ja, en BSA draad zou juist het losdraaien vergemakkelijken!

mellie
Forum-lid

mellie 16 jul 2009 00:41

Marconi schreef:
zomerfietser schreef:In de praktijk dus al drie keer gehad. Gebruik daarom tegenwoordig ook goede montagepasta en geen vet of iets dergelijks. Alle drie Italiaans draad, bij BSA heb ik er nog nooit last van gehad.

Ja, en BSA draad zou juist het losdraaien vergemakkelijken!

Het verschil tussen BSA en ITA draad is dat ITA draad in één keer door de hele bracketpot wordt gesneden. BSA wordt vanaf beide kanten gesneden.

Bij BSA draad wordt de draad dus zo gesneden dat je aan beide kanten het ongewenst losdraaien niet hebt. Bij ITA hebt je dus de kans dat er een cup losdraait, gewoon omdat het een technisch gevolg is van de draadrichting, van de draairichting van crank tov cup en de actie = - reactie natuurkundige wetten.

Bij BSA hoef je de cups dus niet onmogelijk vast te draaien, omdat ze toch niet vanzelf loskomen. In die zin is het dus makkeljker om, als je dat wilt, de cups weer los te draaien.

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 17 jul 2009 16:28

@ Basso:
OK, Actie >reactie. Dus als de cup indezelfde richting wordt ingedraaid als de as draait, dan heb je kans op een losloper van die cup omdat de kogels tegengesteld aan de as draaien. Had ik eerder nooit bij stilgestaan! Bedankt voor de info.

jazzper
Forum-lid

jazzper 19 jul 2009 16:52

is de BB er al uit?

man wat heb je de boel verminkt daar :)

ik heb het ook gehad. Stalen trapas (losse onderdelen) in stalen frame.
Alles geprobeerd maar vaste cup bleef vast zitten.
- bankschroef: te dunne rand en sprong er steeds uit met verminkte bankschroef tot gevolg
- brander: wilde niet
- Sheldon Brown (RIP) tool met stapel ringen en bouten. Alles trok krom, cup bleef zitten
- dagen lang WD40 inspuiten; nada

uiteindelijk buurman die mecanicien is eruit laten halen. Wat was het nou: hij heeft zo'n afnemer die je vastzet aan de trapasbuis. Dan kan het gereedschap niet meer wegspringen. En daarna lange hefboom en los ben je.

draai je overigens wel de goede kant op?

ik had als backup opties nog stuk staal er aan vastlassen met lange arm of zwaardere gasbrander gebruiken. Heb ook met Sandvik ijzerzaag geprobeerd maar die liep er op stuk
Deda U2 // Eeuwige held: Sheldon Brown (1944-2008)

pleegzusterbloe
Forum-lid

pleegzusterbloe 20 jul 2009 21:42

...ja, begint onderhand een aardig drama te worden. Heb vandaag reactie gehad van MadeR. Het schijnt dat het BB er niet in is verlijmd, maar door plaatsing zonder vet is ingevreten. Met andere woorden: onderdeel geworden van het frame. Dat verklaart ook het sneuvelen van diverse stukken gereedschap. Het verhaal dat jij hierboven beschrijft is ongeveer ook wat ik in chronologische volgorde heb geprobeerd zonder resultaat.

Aanstaande woensdag ben ik vrij en ga mijn laatste poging wagen.

Voor het geval dit mij ook niks brengt: weet iemand een goede TIG-lasser? (serieuze vraag)

Plaats reactie