Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon ultimate AL 8.0 of 9.0

oxy
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2011 09:26

oxy 08 mar 2011 09:33

Hallo iedereen,
Ik ga beginnen met fietsen vooral dan om iets aan m'n overgewicht te doen (186cm en 105kg).
Ik kon al lezen dat je indien te zwaar best geen carbon fiets koopt.
Wat denken jullie van de Canyon ultimate AL 8.0 of 9.0?
Alle advies is meer dan welkom.

Alvast dank!!

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 08 mar 2011 09:36

Oxy schreef: Ik kon al lezen dat je indien te zwaar best geen carbon fiets koopt.


Waar kon/heb je dat gelezen?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5513
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 mar 2011 11:51

Ik vind dat hij daar ook nog gelijk in heeft, ook al kan modern carbon wel wat hebben. Maar ook omdat het een beginnende fietser is lijkt mij alu een beter idee. Beide fietsen zijn goed afgemonteerd en daar kan je weinig problemen mee verwachten.
Canyon is wel een internet only winkel dus je moet wel zeker weten dat de maat goed is. Ook liggen deze fietsen voor een eerste fiets qua budget vrij hoog, maar dat moet iedereen helemaal zelf bepalen.

denk er met je budget ook aan dat er nog een hoop extra spullen bij komen. Maar ik denk dat je zelf wel een behoorlijke internet zoektocht achter de rug hebt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

oxy
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2011 09:26

oxy 08 mar 2011 14:40

@gaisdergerman: ik heb ondertussen al op zovele forums en review sites geweest dat ik niet exact meer weet waar ik het heb gelezen maar het stond er wel degelijk. Ik weet ook, niet alle informatie die je vind moet je voor waar aannemen maar ik kan de logica ervan wel inzien. Tevens lijkt mij het gewichtsverschil van de CF en AL fietsen, zeker voor een beginner als ik, niet echt relevant.

Wat trouwens met de wielen die gemonteerd staan onder die AL 8.0 en 9.0? Dit zijn ofwel Mavic Ksyrium Equipe of Elite. Zijn die stevig genoeg voor een zware jongen als ik?

mr.chrono
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 sep 2010 01:48

mr.chrono 08 mar 2011 15:03

Beide modellen lijken me met Mavic Equipe uitgerust, prima wielen die je bij normaal gebruik niet zult slopen. Zolang je geen wedstrijden gaat rijden of iedere week kilometers over kasseien gaat knallen kun je 'zelfs met jouw gewicht' een hele tijd voort met die wielen.

Mavic doet over het algemeen geen uitspraken over rijderslimieten omdat er nogal verschil in gebruik zit. Als je met 80 kilo wedstrijden rijdt en alle putten en gaten in de weg over het hoofd ziet, doet dat heel wat anders met je wielen dan wanneer je met 100 kilo lekker een rondje over het asfalt gaat rollen.

Ik zou voor de 9.0 gaan, puur vanwege de Shimano groep, de Campa groep oogt wat goedkoop en is denk ik niet beter dan de Shimano groep. Mijn mening en zeker geen feit...

oxy
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2011 09:26

oxy 08 mar 2011 17:26

Dank Mr Chrono voor deze uitgebreide toelichting. Het is idd de 9.0 SL die de "Elite" wielen heeft. Deze heeft dan ipv Shimano de Sram force groep...

Wat denken jullie trouwens van onderhoud op zo'n Canyon fiets? Ik las al eerder dat fietswinkels deze niet graag zien komen voor onderhoud omdat het een "internet aankoop" is...enige ervaring hiermee?

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 08 mar 2011 17:53

Oxy schreef: Wat denken jullie trouwens van onderhoud op zo'n Canyon fiets? Ik las al eerder dat fietswinkels deze niet graag zien komen voor onderhoud omdat het een "internet aankoop" is...enige ervaring hiermee?


Indien je gewoon het geldende tarief betaald voor onderhoud, lijkt mij dit geen probleem bij een lokale FM.
Indien hij niet wil servicen, zoek je gewoon een ander of je gaat zelf aan de slag.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

jorrit85
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 nov 2009 15:24

jorrit85 08 mar 2011 19:12

@Oxy

Ik rijd zelf op een Canyon CF 8.0 uit 2010. De ervaring dat je niet overal de meest grage geziene gast bent, herken ik wel. Het verschilt per fietsenmaker en je vindt vast wel iemand die hem wel wil onderhouden. Met voorbeeld instructiefilmpjes van Youtube en een gereedschapset van Bike Toolz (behoorlijk goedkoop) kan je overigens heel veel zelf doen.
Of je voor de 8.0 of 9.0 gaat maakt op de aanschafprijs 100 euro uit. Kijk op internet eens rond wat het verschil in prijs is voor een campagnolo cassette Athena en de Ultegra cassette.
De vervanging van het materiaal kan in de kosten lopen bij duurdere sets. Voor mij is dit de reden waarom ik Ultegra rijd en bijvoorbeeld niet Dura Ace.
Heel veel plezier met je fiets. Hopelijk wordt hij snel geleverd. Dat kan in deze tijd van het jaar wel eens een probleem zijn.

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 08 mar 2011 20:49

Als je een beetje handig bent heb je geen fm nodig, het onderhoud is na aanschaf van wat gereedschap eenvoudig zelf uit te voeren.
E.e.a is uiteraard wel sterk afhankelijk van de hoeveelheid tijd en ruimte die je tot je beschikking hebt.
Het argument om te kiezen voor Shimano kun je nog een aandachtspunt aan toevoegen, Shimano is tegenstelling tot de andere merken bij meer verkooppunten aanwezig, en zoals reeds gememoreerd is het ook net iets goedkoper / minder duur dan de andere merken.
Voor gebruikerseravring en discussies en verdere over de groepkeuze lees het bewuste topic er op na.
En dat niet iedere fm je graag ziet komen; die kans is aanwezig, maar zij zijn m.i. niet commercieel genoeg ingesteld, het is toch gewoon werk.
Als ik jou was zou ik naar je ´eigen´ fm gaan hoe hij er tegen aan kijkt (als je het door hem wilt laten uitvoeren).
Succes en veel plezier op de fiets.
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

jur32
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jul 2009 02:18

jur32 08 mar 2011 21:47

Een fm die je niet normaal helpt omdat je een canyon rijdt is in mijn ogen een waardeloze fietsenmaker. Het is gewoon gelul van de bovenste plank. Als ik een 2e hands fiets heb en deze bij mijn fm in onderhoud geef verwacht ik voor het uurtarief een fatsoenlijk onderhoud te krijgen ik zou niet weten waarom dat met een canyon anders zou zijn. Internet fiets of niet mijn FM geeft eerlijk aan liever zelf een nieuwe fiets aan mij te verkopen maar zeker geen moeite te hebben met het onderhouden van een fiets welke (ik momenteel ben aan het schaffen) via rose of canyon ga kopen.

Hij is vooral blij als ik al mijn spulletjes (van lint ,tot pedalen etc) bij hem blijf kopen.
Just beginning, but like it a lot

Plaats reactie