Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Onderhoud vork niet in onderhoudsgids?

foosho
Forum-lid

foosho 10 mar 2011 14:01

Ik zal het toelichten dan :)

Brunox Deo heeft 3 functies:
1. rubber soepel houden
2. viezigheid uit je vork halen (hier kun je dus niet bij met een doekje!)
3. er komt een flinterdun laagje op je vork, waardoor de vork soepeler loopt. Je moet het niet op de vorkpoten spuiten, dat gaat via de sealings er op als je de vork indrukt.

Ik gebruik het altijd na het mountainbiken en ik haal er bijna altijd blubber mee uit. Dit voorkomt dus dat het ergens intern in je vork gaat zitten schuren. Je hebt maar enkele druppels nodig en de rest verdampt, het trekt dus 0,0 vuiligheid aan.

WD40 is zeker niet bedoeling - de reden is, als ik me goed heug, dat het slecht is voor de sealings..

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 10 mar 2011 17:09

Foosho schreef: Ik gebruik het altijd na het mountainbiken en ik haal er bijna altijd blubber mee uit. Dit voorkomt dus dat het ergens intern in je vork gaat zitten schuren. Je hebt maar enkele druppels nodig en de rest verdampt, het trekt dus 0,0 vuiligheid aan.

Je trapt hard in het "Brunox sprayen is onderhoud plegen" fabeltje..

Sinds ik gestopt ben met het toepassen van Brunox op mijn vorken (Marzocchi, Fox, en Rockshox) plakt er na een ritje niet meer zoveel troep aan mijn binnenpoten, en is de onderhoudsinterval groter.
Volgens jouw redenering zouden mijn vorken van binnen nu vol blubber zitten, terwijl dat voorheen niet zo zou zijn. Het is echter eerder andersom.

Brunox is handig als het nodig is, wanneer je vork ontzettend droog staat.

Dat alleen het merk RockShox Brunox aanraadt zet mij altijd aan het denken. Als het zo'n universeel voorvork onderhoudswondermiddel is zouden Fox, Marzocchi en Manitou het ook wel opnemen in hun (onderhouds)handleiding.

Onderhoud is de binnenpoten schoonvegen na een ritje, en de boel een beurt (laten) geven zodra het nodig is. Fox heeft handleidingen om zelf de boel te servicen, van andere merken weet ik het niet.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 mar 2011 17:12

Ik gebruik Brunox MET MATE!
Af en toe kan het geen kwaad, het loopt dan allemaal wel weer wat soepeler. Ik spray de poten in, veer hem een paar keer en wrijf hem dan een beetje droog met een doek.
Less is bore

jopieklep
Forum-lid

jopieklep 10 mar 2011 17:37

Tsja ieder z'n meug zullen we maar zeggen. Voorlopig gaan we de kant van een enorm wel of niet Brunox sprayen verhaal en was dat niet echt de strekking van deze discussie niet?
Ik vind het iig wel een beetje vreemd dat het onderhoud van een verende voorvork niet in dé onderhoudsgids (naar eigen zeggen meen ik) staat. Onderhoud aan een vork is eigenlijk niet veel anders dan de boel schoon en op druk houden veel meer kun je niet doen. Zodra je de vork open maakt is het imho een revisie of groot onderhoud dat is in elk geval te complex om dat voor elk merk vork in een boekje te stoppen.

Plaats reactie