Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

speling trapas

bicyclebart
Forum-lid

Gebruikersavatar bicyclebart 16 jun 2009 14:08

Ik heb behoorlijke speling op mn trapas. Komt dit gewoon omdat het bottom bracket versleten is of is er nog iets aan te stellen ofzo?
En weet iemand een goede online shop waar ik zown trapas kan kopen? En wat adviseren jullie voor set? Ik wil er geen 100 euro aan uitgeven maar wat is nu het verschil tussen goedkope en dure bottom brackets?
Dedacciai Nerissimo

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 16 jun 2009 14:20

welk type trapas heb je?

heb je externe cups? Zoja, gewoon vervangen (rond de 15 euro).
Heb je een vierkante/octalink type as, dan gewoon een nieuwe (15-100 euro, afhankelijk van hoeveel je ervoor wil geven).

Heb je een oud type met kogellagers, ook gewoon even vervangen of speling eruit halen door beter af te stellen.

Het verschil in prijs zit hem in de kwaliteit van lagers en afdichting. Als je externe lagers hebt, kan het zijn dat je bottom bracket niet geheel mooi afgevlakt is, waardoor de lagers niet geheel recht in het bottom bracket zitten. Dan maakt het niet uit hoe duur je trapas is, de lagers zullen dan snel versleten zijn en kraken.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

arjenkv
Forum-lid

arjenkv 16 jun 2009 14:20

Waarschijnlijk is je trapas wel versleten. Je hebt dan een nieuwe nodig. Welk type as hangt af van je crank en je frame, er zijn veel opties. Aangezien er ook speciaal gereedschap nodig is en oude trapassen heel vaak erg vast zitten is het handig om naar een goede fietsenmaker te gaan. Het prijsverschil tussen een as bij de fietsenmaker en online is soms niet groot, soms ook wel.

bicyclebart
Forum-lid

Gebruikersavatar bicyclebart 16 jun 2009 14:49

dankje voor jullie antwoorden. Ik ben al een heel stuk wijzer. Een vriend van me werkte vroeger bij een fietsenmaker dus denk dat ik hem daar maar eens heel breng en dat we hem dan samen eens uit elkaar trekken. Hij heeft het gereedschap daarvoor wel liggen. Mocht ik dan weer vragen hebben kom er dan weer op terug.
Dedacciai Nerissimo

Plaats reactie