Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Tip: goedkope GPS logger van fietsroutes

aristos
Forum-lid

aristos 16 jun 2009 11:47

Sinds vorige week heb ik een iGotU GT-120 gekocht voor 55 euro. Dit is een klein doosje ter grootte van een pakje lucifers die je op je fiets of kleding kan bevestigen. Tijdens het fietsen maakt hij contact met GPS sattelieten om zo je routen te loggen. Thuis aangekomen kun je met de bijgeleverde software of externe websites (www.runsaturday.com) je route terugzien, inclusief hoogteprofiel.

Afgelopen weekend heb ik Limburgs Mooiste gefietst en mijn logger registreerde alles perfect.

Meer info op http://www.i-gotu.com/
Ik heb mijn GPS hier gekocht, de goedkoopste die ik kon vinden op internet.
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05

jwpsv
Forum-lid

jwpsv 18 aug 2009 16:33

Ziet eruit als een heel handig apparaatje. Het is volgens mij de goedkoopste GPS logger die er nu beschikbaar is.

Is er ook goed bereik is bosrijke gebieden?

Blijft hij het na een aantal maanden gebruik goed doen? Ik lees hier en daar dat hij bij sommige mensen niet zo lang mee gaat. Hoe zijn jouw ervaringen?

aristos
Forum-lid

aristos 18 aug 2009 16:42

Mijn eerste was binnen no-time kapot. Maar mijn tweede doet het nu al enkele maanden feilloos. Ook regen is geen probleem, bereik is prima, als het wat bebost is iets minder, maar voor mij niet storend. Leuk handige gadget in combinatie met bijvoorbeeld www.runsaturday.com
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05

henkman
Forum-lid

henkman 18 aug 2009 16:47

Had deze ook al een keer op internet gezien, op ebay is de goedkoopste ( gt-100 voorganger van de 120??) voor 32,45 ex verzendkosten...

http://cgi.ebay.nl/i-gotU-GT-100-USB-GP ... .m63.l1177

Ben wel benieuwd hoe ze het in bosrijke gebieden doen en of ze een beetje degelijk zijn...zou deze dan anmelijk voor het mountainbiken willen gaan gebruiken ipv mijn GarminEdge 605

em
Forum-lid

em 18 aug 2009 17:14

Lijkt me inderdaad een heel handig apparaatje. Zeker voor iemand zoals ik die uit principe geen fietscomputer op mijn fiets wil hebben wel leuk om achteraf de route die je precies hebt gevolgd te bekijken.

Hoe werkt zo'n apparaat eigenlijk? Ik bedoel, kan je 'm gewoon in je zak doen of moet je 'm ergens aan de buitenkant van je kleding vastmaken?

aristos
Forum-lid

aristos 18 aug 2009 17:20

@henkman: zie hier mijn route door de Ardense Heuvels. Wellicht kun je in het zuidelijke gebied zien door te zoomen zien of hij nauwkeurig is. Let wel, dit is wel op de weg. http://www.runsaturday.com/tabId/64/act ... fault.aspx

@EM: Ik heb hem op mijn stuur vastgemaakt met klittenband. Je drukt bij de start 3 seconden op de knop, bij de finish doe je hetzelfde wederom... Uitlezen gaat met kabeltje via USB en bijgeleverde software. Je kunt hem volgens de fabrikant ook aan je kleren/rugzak vastmaken, maar positie met uitzicht op de hemel is vereist. Er zit overigens ook een houdertje bij met een lusje.

rene1
Forum-lid

rene1 18 aug 2009 18:09

Ik gebruik hem vooral bij m'n zwemtrainingen (Afstand snelheid in open water). Blokje onder de badmuts en gaan.
Ik vond het wat eng om de edge onder de badmuts te doen vandaar de igot u erbij gekocht endat gaat prima.
De -100 versie heeft de halve opslag capaciteit. De 120 kan 64.000 punten opslaan op de pc te configureren van 1/sec tot 1/61 minuten.
Verder is het ding te configureren dat hij sneller of langzamer gaat loggen boven een door jezelf te kiezen snelheid. Batterij gaat minimaal 10 uur mee maar bij langzamere logtijd veel langere batterijduur.
Let wel op dat het configureren op de PC met een programma moet, als het apparaatje geen PC heeft kan hij alleen uit en aan gezet worden.
Gekocht bij zelfde webshop en zoals de naam al zegt is die shop echt snel.
ANWB heeft 'm ook onder een eigen naam maar dit is voorzover ik gehoord heb de oude (-100) versie.

Verder natuurlijk ook leuk om aan je kat te binden, in modelbouwauto's of vliegtuigen te stoppen, of als je erg wantrouwig bent in de tas van je partner.

em
Forum-lid

em 18 aug 2009 19:27

[quote="rene1"]Ik gebruik hem vooral bij m'n zwemtrainingen (Afstand snelheid in open water). Blokje onder de badmuts en gaan.[/quote]

Misschien snap ik het niet, maar het apparaatje moest toch vrij zicht hebben naar de hemel toe? Hoe gaat dat dan onder een badmuts..???

jwpsv
Forum-lid

jwpsv 19 aug 2009 10:34

[quote="rene1"]ANWB heeft 'm ook onder een eigen naam maar dit is voorzover ik gehoord heb de oude (-100) versie.[/quote]

Volgens mij is die van de ANWB niet de i-gotU GT-100 maar de i-gotU GT-120. Vergelijk de specificaties maar:

i-gotU GT-120: Weight: 20g
ANWB Travel&Co: Weegt 20 gram

i-gotU GT-120: Dimension: 44.5 x 28.5 x 13 mm
ANWB Travel&Co: 44,5 x 28,5 x 13 mm

i-gotU GT-120: 16M flash memory to store 65,000 way points
ANWB Travel&Co: Geheugen voor 65,000 waypoints

i-gotU GT-120: Built-in 230mAh Lithium-ion battery
ANWB Travel&Co: 230 mAh Lithium-Ion batterij, goed voor 30 uur

i-gotU GT-120: SiRF StarIII 65nm GPS low power chipset
ANWB Travel&Co: SiRF Star III 65 nm GPS Chipset

De ANWB heeft (voor leden) dan toch de leukste prijs tot nu toe (49,95 Eur).

rene1
Forum-lid

rene1 19 aug 2009 11:17

@jwpsv; het lijkt er op dat de ANWB inmiddels ook de nieuwste versie heeft. Toen ik de iGotU kocht was dit nog niet zo of althans dat werd op fora afgeraden.

@EM; mwah een sirfstar3 chipset heeft een goede ontvangst. In een tas, broekzak, auto heeft hij prima ontvangst. Zo ook onder de badmuts.
Voor de zekerheid doe ik hem nog in een klein plastic zakje en plaats het geheel op mijn achterhoofd onder de badmuts. Als ik dan al borstcrawlend zwem heeft hij zicht naar boven.
Linkje naar voorbeeld (In google earth openen):
http://www.filefactory.com/file/ah2fe15 ... 26juli_gpx

aristos
Forum-lid

aristos 19 aug 2009 11:18

[quote="EM"][quote="rene1"]Ik gebruik hem vooral bij m'n zwemtrainingen (Afstand snelheid in open water). Blokje onder de badmuts en gaan.[/quote]

Misschien snap ik het niet, maar het apparaatje moest toch vrij zicht hebben naar de hemel toe? Hoe gaat dat dan onder een badmuts..???

[/quote]

Ik heb hem in de auto onder wat boekjes gelegd en hij bleef toen contact houden. Maar ik heb dit nog nooit tijdens het fietsen uitgeprobeerd. Zoals vermeld in de handleiding, laat ik hem zoveel mogelijk contact hebben met de hemel.

Ik heb bij een naaishop, 2 stukken klittenband gehaald. Eéntje die plakt (en op stuur bevestigd) en een gewoon stukje en die heb ik door de lus van de GPS gehaald. Prima te bevestigen en ook makkelijk los te maken. Elegante oplossing vond ik zelf.

aristos
Forum-lid

aristos 05 sep 2009 00:25

Vorige week gefietst met de iGotU in mijn achterzakje van mijn fiets-shirt en gisteren zelfs in mijn broekzak tijdens het hardlopen. Ondanks dat hij pas na 4 minuten een fix had (gelocked op genoeg GPS-satellieten), heeft hij het voor de rest van mijn hardlooptraining feilloos gedaan.

Ik stel mijn eerdere bewering dat hij uitzicht op de hemel MOET hebben dus bij. Het kan dus ook met kleding etc, hoewel het niet bevorderlijk is voor een fix.

Plaats reactie