Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Een paar vraagjes over wedstrijden

bas123
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 jul 2010 17:05

bas123 08 mar 2011 23:11

Ach je weet het nooit. Toen ik begon met wedstrijden bij de nieuwelingen, begon ik direct met een klassieker zonder daarvoor enige voorjaarscompetitie/critirium te hebben gereden. De verwachting was dat ik er na 10 km af was, maar de wil op hem uit te fietsen was te groot daarvoor. :D Dus volle bak en jawel bijna uitgereden. Had ik net 1 km voor het einde de verkeerde afslag doordat er geen mannetje stond bij het kruispunt en volgde ik dus maar de ambulance die blijkbaar afboog... en toen kwam ik vanaf de verkeerde kant bij de finish. Tja dan wordt je uit de uitslag genomen terwijl ik nog op tijd binnen was gekomen met omrijden!. Nu ruim 4 jaar later baal ik er soms nog steeds een beetje van...de teleurstelling was best groot.:(

nouja niet echt een relevant verhaal, want ik had van tevoren wel al wat oefenwedstrijdjes gereden bij de club. Maar de boodschap: als je gemotiveerd genoeg bent kun je het vaak nog aardig ver schoppen zonder evaring.

joris1995
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2011 12:17

joris1995 26 mar 2011 18:46

Hallo,
Ik ben van plan om dit jaar ook een paar wedstrijden te rijden(ben nieuweling), maar vroeg me af:
Hoe gaat het in een criterium of klassieker als je gelost wordt??

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 mar 2011 18:55

In een criterium kan je weer aansluiten als ze je op een rondje hebben gereden. Een aantal voor rondes voor het eind moet je dan stoppen.

In een klassieker wordt je uitkoers gehaald als je te veel achterstand hebt en dan mag je terug fietsen naar de start/finish.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 26 mar 2011 20:26

Vergeet niet een reserveband en pomp in de volgwagen te leggen bij een klassieker...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 mar 2011 20:51

De volgwagen is je al lang voorbij voor je uit koers gehaald wordt. Op het moment dat de ploegleider door mag rijden geeft die gewoon gas ipv in iedere mongolen waaier te zoeken of er nog een renner van 'm bij zit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 26 mar 2011 21:06

Bij de nieuwelingen? Goh, dan is er in de loop der tijd wel veel veranderd.

henkvdweerdt
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 okt 2010 20:22

henkvdweerdt 29 mar 2011 20:00

Grootste verschil waar ik tegenaanliep in mijn beginjaren was de snelheid van de bochten. De snelheid op de rechte stukken heb je zeker met een dergelijke basis snel te pakken, echter met hoge snelheid de bochten in en daarna aanzetten bij het uitkomen is iets wat in het begin het meeste moeite kost. Als je dit onder de knie hebt heb je voor de criteriums al een goede basis. Weet natuurlijk niet wat je ambities zijn, of het voor de fun is of een uit de hand gelopen hobby.

wheely
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 13 okt 2010 23:12

wheely 31 mar 2011 19:32

In Soest is binnekort een wedstrijd en dan kan ik ook mee doen maar is dat wel verantwoor als je nog nooit in een peloton gereden hebt?

martijnnnn
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 dec 2009 17:27

martijnnnn 31 mar 2011 19:38

Gewoon doen, je moet toch ervaring opdoen! Anders zou je nooit een wedstrijd kunnen rijden omdat het niet 'verantwoord' is;)

Plaats reactie