Amsterdam - Parijs non-stop
Mijn fotoverslag is bijna klaar. Maar eerst weer even aan het werk...
-
- Forum-lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48
[quote="Corniel"]Mijn fotoverslag is bijna klaar. Maar eerst weer even aan het werk...[/quote]
Kom op, ik stop nu ook..
Kom op, ik stop nu ook..
-
- Forum-lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48
FANTASTISCH! Complimenten voor de prestatie en de verslaglegging aan beide heren!
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Goed. doe ik er ook nog een stukkie bij...
Ergens rond kwart over twee lagen we in bed en niet veel later ook te slapen. Wat later dan oorspronkelijk gepland maar toch ging de wekker alweer om 6 uur. Even een snelle douche, uitchecken bij diezelfde verbaasde nachtportier en snel een broodje meepakken vanaf de ontbijttafel.
De eerste stop, voor mij zeer bekend terrein, was al snel bereikt. Logisch want als je Roubaix-Parijs fietst begin je natuurlijk bij het Velodrome. Helaas was het hek gesloten dus een rondje wielerbaan zat er niet in. We hadden ook niet echt behoefte om heel uitgebreid op zoek te gaan naar een open hek. Door dus naar Pavé Crupelandt.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap20.JPG]
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap21.JPG]
De vlag voor de laatste kilometer hing er nog maar die was in dit geval niet voor ons bedoeld. Behoorlijk stroef reden we verder naar het zuiden. Of je nu echt opknapt van zo'n korte nachtrust wisten we op dat moment eigenlijk niet zo zeker meer. Onderweg herkende ik de nodige plaatsnamen van Parijs-Roubaix en toen ik ergens een molen zag staan wist ik precies waar ik was. Moulain de Vertain! Een mooie plaats om even een korte stop te doen en ik besloot om mezelf even wakker te schudden door de kasseistrook op en neer te rijden.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap22.JPG]
Voor ik daar aan begon wist ik al dat ik last had van m'n achterwerk. Toen ik terug was wist ik ook dat het een stuk minder comfortabel stenen rijden is als je met 23mm en 8 bar onderweg bent. Maar goed, wakker was ik wel....
Om het Parijs-Roubaix gevoel nog wat verder aan te wakkeren hadden we ook nog een gesloten spoorwegovergang in het parcours opgenomen. Keurige timing!
In een nieuwe poging om de algehele malaise te doorbreken konden we de verleiding niet weerstaan om even een supermarkt in te wandelen. Je zou er bijna in verdwalen maar de broodjes met bacon waren een verademing na al die zoetigheid van de vorige dag. Met een nieuwe voorraad in de tas vervolgende we onze weg.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap23.JPG]
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap24.JPG]
Het was inmiddels de hoogste tijd voor nieuwe kasseien, die vonden we op de strook van Tilloy. Onderdeel van Parijs-Roubaix en straks ook van de tour etappe naar Wallers. Weer een mooi element aan de route toegevoegd hoewel zo'n stuurtas met opstandige blikjes 7 up dan nog wel eens problemen wil geven.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap25.JPG]
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap26.JPG]
Het zal inmiddels geen verrassing meer zijn dat we niet de kortste weg naar Parijs hadden genomen. Op de borden stond Wallers aangegeven en voor wie het nog niet had begrepen werd het daarna al snel duidelijk.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap27.JPG]
Onderweg nog een leuke discussie over de vraag of je tijdens Parijs-Roubaix nu over het grindpad mag rijden of niet. Wij vinden van niet maar deze meneer, die toch over een paar ferme banden beschikt, had er in ieder geval geen problemen mee.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap28.JPG]
De strook lag wat nattig. Weliswaar niet zo dramatisch zoals tijdens Parijs-Roubaix maar toch genoeg om een beetje voorzichtig te zijn. Het was natuurlijk ook niet de bedoeling om risico te nemen want materiaalpech zou wel erg vervelend zijn. Iedereen die onze reputatie als mechanieker kent snapt wel waarom. Corniel, die wat kasseien betreft nog niet veel verder was gekomen dan de Moskesstraat in België en de stenen van deze ochtend toonde over een echt wielerhart te beschikken. Met stuurtas en dunne bandjes met hoge spanning stuurde hij gewoon de stenen op en dat leverde als beloning deze fraaie plaat op.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap29.JPG]
De schade aan het einde van de strook was één losgetrilde bidonhouder bij mij en een zoekgeraakt zadeltasje voor Corniel. Onze zoektocht leverde niets op maar juist toen we de moet hadden opgegeven bleek dat een andere fietser het tasje had gevonden en had meegebracht. Zo konden we toch nog met al ons materiaal verder richting het volgende doel, Compiegne.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap30.JPG]
[img=http://www.corniel.nl/zzz/fora/fiets_nl ... j_mijn.jpg]
Wat toen volgde was denk ik het meest lastige deel van de route. Na Wallers hadden we tot aan Compiegne niet echt meer een tussendoel. Je komt dan te rijden over lange rechte doorgaande wegen waar werkelijk geen eind aan lijkt te komen. Geen stadjes om je op te richten, geen kilometerborden met informatie. Gewoon alleen maar rechtdoor rijden en niets om je op te richten. Moest er hier of daar een kasseistrook langs de weg hebben gelegen dan was ik er graag overheen gereden om maar wat afwisseling te hebben maar dat was niet het geval. Een sterk staaltje mentale oorlogsvoering van het monster Amsterdam-Parijs.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap31.JPG]
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap32.JPG]
Tijdens zo'n stuk begin je allerlei pijntjes te voelen en je schiet voor je gevoel geen meter op. Er zat weinig anders op dan even een pauze in te lassen in de berm van de weg. Gewoon fiets in het gras en eventjes gestrekt.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap33.JPG]
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap34.JPG]
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap35.JPG]
Met mooie teksten van Hans Dorrestijn, Maarten Ducrot en andere galgenhumor probeer je jezelf een beetje aan de praat te houden. Het golvende wegdek probeerde keer op keer gaten in ons moraal te schieten maar als slaven van de weg vochten we onszelf een weg tot in Compiegne. Startplaats van Parijs-Roubaix en dus ook een bijzonder onderdeel van de route.
Het was inmiddels wel weer tijd om wat te eten. Ons oog viel op een turks eethuis en toen de gastvrouw zo vriendelijk was om onze fietsen veilig te stellen in het huis er naast wisten we niet hoe snel we plaats moesten nemen. Even een lekkere schotel wegwerken is niet alleen prettig voor je fysieke gesteldheid maar ook goed voor de moraal. Met ongeveer 85km te gaan roken we bovendien niet alleen de lucht van gekruide kip maar ook die van de finish.
Nog één keer de bidons vullen en door voor het laatste stuk. Weer een lange rechte weg maar deze keer met een iets afwisselender landschap en af en toe bordjes om af te tellen.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap36.JPG]
Het op en neer golvende landschap was eerder nog een kleine irritatie. Inmiddels waren we die heuvels spuugzat.
Helemaal toen we bij het terugvinden van de route door een klein stadje op zo'n 35km van streep ineens een muur van asfalt zagen opdoemen die niet zou misstaan in een Waalse klassieker. Zuchtend en steunend omhoog en op iets minder dan 30km durfden we de organisatie wel een berichtje te sturen dat we met een goed uur wel bij de finish zouden zijn.
Langzaam ruilde we de landelijke omgeving in voor een meer stedelijk karakter. In een buurt die zich het beste laat omschrijven als de bijlmer van Parijs waren we nog getuige van een onschuldige kop staart botsing. Het aftellen begon serieuze vormen aan te nemen wat ook te merken was aan het verkeer dat aanmerkelijk drukker was geworden.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap37.JPG]
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap38.JPG]
Als ervaren fietskoeriers vlogen we door de stad. Even geen tijd om moe te zijn. Gewoon mee met het verkeer, stoplichten bestaan niet en gaan met die banaan! Als je dan de Arc de Triomphe ziet liggen en even later een stukje over de Champs Elysee mag fietsen dan is het echt een traktatie. Zelden zo voldaan van de laatste kilometers van een rit genoten.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap39.JPG]
En daar was 'ie dan eindelijk. De Eifeltoren! Vol enthousiasme doken we de boulevard langs de Seine op om precies onder de toren te worden onthaald door de organisatie.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap40.JPG]
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap41.JPG]
Missie volbracht!
Alleen nog even naar de slaapplaats maar dat zal wel niet zo spannend meer zijn.....
Ergens rond kwart over twee lagen we in bed en niet veel later ook te slapen. Wat later dan oorspronkelijk gepland maar toch ging de wekker alweer om 6 uur. Even een snelle douche, uitchecken bij diezelfde verbaasde nachtportier en snel een broodje meepakken vanaf de ontbijttafel.
De eerste stop, voor mij zeer bekend terrein, was al snel bereikt. Logisch want als je Roubaix-Parijs fietst begin je natuurlijk bij het Velodrome. Helaas was het hek gesloten dus een rondje wielerbaan zat er niet in. We hadden ook niet echt behoefte om heel uitgebreid op zoek te gaan naar een open hek. Door dus naar Pavé Crupelandt.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap20.JPG]
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap21.JPG]
De vlag voor de laatste kilometer hing er nog maar die was in dit geval niet voor ons bedoeld. Behoorlijk stroef reden we verder naar het zuiden. Of je nu echt opknapt van zo'n korte nachtrust wisten we op dat moment eigenlijk niet zo zeker meer. Onderweg herkende ik de nodige plaatsnamen van Parijs-Roubaix en toen ik ergens een molen zag staan wist ik precies waar ik was. Moulain de Vertain! Een mooie plaats om even een korte stop te doen en ik besloot om mezelf even wakker te schudden door de kasseistrook op en neer te rijden.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap22.JPG]
Voor ik daar aan begon wist ik al dat ik last had van m'n achterwerk. Toen ik terug was wist ik ook dat het een stuk minder comfortabel stenen rijden is als je met 23mm en 8 bar onderweg bent. Maar goed, wakker was ik wel....
Om het Parijs-Roubaix gevoel nog wat verder aan te wakkeren hadden we ook nog een gesloten spoorwegovergang in het parcours opgenomen. Keurige timing!
In een nieuwe poging om de algehele malaise te doorbreken konden we de verleiding niet weerstaan om even een supermarkt in te wandelen. Je zou er bijna in verdwalen maar de broodjes met bacon waren een verademing na al die zoetigheid van de vorige dag. Met een nieuwe voorraad in de tas vervolgende we onze weg.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap23.JPG]
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap24.JPG]
Het was inmiddels de hoogste tijd voor nieuwe kasseien, die vonden we op de strook van Tilloy. Onderdeel van Parijs-Roubaix en straks ook van de tour etappe naar Wallers. Weer een mooi element aan de route toegevoegd hoewel zo'n stuurtas met opstandige blikjes 7 up dan nog wel eens problemen wil geven.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap25.JPG]
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap26.JPG]
Het zal inmiddels geen verrassing meer zijn dat we niet de kortste weg naar Parijs hadden genomen. Op de borden stond Wallers aangegeven en voor wie het nog niet had begrepen werd het daarna al snel duidelijk.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap27.JPG]
Onderweg nog een leuke discussie over de vraag of je tijdens Parijs-Roubaix nu over het grindpad mag rijden of niet. Wij vinden van niet maar deze meneer, die toch over een paar ferme banden beschikt, had er in ieder geval geen problemen mee.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap28.JPG]
De strook lag wat nattig. Weliswaar niet zo dramatisch zoals tijdens Parijs-Roubaix maar toch genoeg om een beetje voorzichtig te zijn. Het was natuurlijk ook niet de bedoeling om risico te nemen want materiaalpech zou wel erg vervelend zijn. Iedereen die onze reputatie als mechanieker kent snapt wel waarom. Corniel, die wat kasseien betreft nog niet veel verder was gekomen dan de Moskesstraat in België en de stenen van deze ochtend toonde over een echt wielerhart te beschikken. Met stuurtas en dunne bandjes met hoge spanning stuurde hij gewoon de stenen op en dat leverde als beloning deze fraaie plaat op.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap29.JPG]
De schade aan het einde van de strook was één losgetrilde bidonhouder bij mij en een zoekgeraakt zadeltasje voor Corniel. Onze zoektocht leverde niets op maar juist toen we de moet hadden opgegeven bleek dat een andere fietser het tasje had gevonden en had meegebracht. Zo konden we toch nog met al ons materiaal verder richting het volgende doel, Compiegne.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap30.JPG]
[img=http://www.corniel.nl/zzz/fora/fiets_nl ... j_mijn.jpg]
Wat toen volgde was denk ik het meest lastige deel van de route. Na Wallers hadden we tot aan Compiegne niet echt meer een tussendoel. Je komt dan te rijden over lange rechte doorgaande wegen waar werkelijk geen eind aan lijkt te komen. Geen stadjes om je op te richten, geen kilometerborden met informatie. Gewoon alleen maar rechtdoor rijden en niets om je op te richten. Moest er hier of daar een kasseistrook langs de weg hebben gelegen dan was ik er graag overheen gereden om maar wat afwisseling te hebben maar dat was niet het geval. Een sterk staaltje mentale oorlogsvoering van het monster Amsterdam-Parijs.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap31.JPG]
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap32.JPG]
Tijdens zo'n stuk begin je allerlei pijntjes te voelen en je schiet voor je gevoel geen meter op. Er zat weinig anders op dan even een pauze in te lassen in de berm van de weg. Gewoon fiets in het gras en eventjes gestrekt.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap33.JPG]
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap34.JPG]
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap35.JPG]
Met mooie teksten van Hans Dorrestijn, Maarten Ducrot en andere galgenhumor probeer je jezelf een beetje aan de praat te houden. Het golvende wegdek probeerde keer op keer gaten in ons moraal te schieten maar als slaven van de weg vochten we onszelf een weg tot in Compiegne. Startplaats van Parijs-Roubaix en dus ook een bijzonder onderdeel van de route.
Het was inmiddels wel weer tijd om wat te eten. Ons oog viel op een turks eethuis en toen de gastvrouw zo vriendelijk was om onze fietsen veilig te stellen in het huis er naast wisten we niet hoe snel we plaats moesten nemen. Even een lekkere schotel wegwerken is niet alleen prettig voor je fysieke gesteldheid maar ook goed voor de moraal. Met ongeveer 85km te gaan roken we bovendien niet alleen de lucht van gekruide kip maar ook die van de finish.
Nog één keer de bidons vullen en door voor het laatste stuk. Weer een lange rechte weg maar deze keer met een iets afwisselender landschap en af en toe bordjes om af te tellen.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap36.JPG]
Het op en neer golvende landschap was eerder nog een kleine irritatie. Inmiddels waren we die heuvels spuugzat.
Helemaal toen we bij het terugvinden van de route door een klein stadje op zo'n 35km van streep ineens een muur van asfalt zagen opdoemen die niet zou misstaan in een Waalse klassieker. Zuchtend en steunend omhoog en op iets minder dan 30km durfden we de organisatie wel een berichtje te sturen dat we met een goed uur wel bij de finish zouden zijn.
Langzaam ruilde we de landelijke omgeving in voor een meer stedelijk karakter. In een buurt die zich het beste laat omschrijven als de bijlmer van Parijs waren we nog getuige van een onschuldige kop staart botsing. Het aftellen begon serieuze vormen aan te nemen wat ook te merken was aan het verkeer dat aanmerkelijk drukker was geworden.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap37.JPG]
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap38.JPG]
Als ervaren fietskoeriers vlogen we door de stad. Even geen tijd om moe te zijn. Gewoon mee met het verkeer, stoplichten bestaan niet en gaan met die banaan! Als je dan de Arc de Triomphe ziet liggen en even later een stukje over de Champs Elysee mag fietsen dan is het echt een traktatie. Zelden zo voldaan van de laatste kilometers van een rit genoten.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap39.JPG]
En daar was 'ie dan eindelijk. De Eifeltoren! Vol enthousiasme doken we de boulevard langs de Seine op om precies onder de toren te worden onthaald door de organisatie.
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap40.JPG]
[img=http://www.xs4all.nl/~deweijer/AP/ap41.JPG]
Missie volbracht!
Alleen nog even naar de slaapplaats maar dat zal wel niet zo spannend meer zijn.....
@.Jeroen. Volgens mij is het ook wel iets voor jou. Ik zou zeggen, zoek een leuke partner voor volgend jaar.
Nonderju mannen,
dit doe ik jullie nie na:rolleye:,maar heb toch mijn twijfels over jullie verstandelijk vermogen:).Volgens mij moet je toch een steek los hebben zitten om dit te doen:).
En uiteraard zoals anderen ook al schreven top verslag en foto's Corniel en Ingmar(en gerard)
chapeau:D:D.
gr van een zuurtje:D:D
dit doe ik jullie nie na:rolleye:,maar heb toch mijn twijfels over jullie verstandelijk vermogen:).Volgens mij moet je toch een steek los hebben zitten om dit te doen:).
En uiteraard zoals anderen ook al schreven top verslag en foto's Corniel en Ingmar(en gerard)
chapeau:D:D.
gr van een zuurtje:D:D