Volgens mij vroeg de poster alleen hoe hij een tijdritstur moets monteren op zn wegfiets en ging het niet om alle voor en nadelen van een TT ten opzichte van een wegfiets. Maargoed... ik ga maar ff mee in de discussie.
Natuurlijk: een volledige tijdritfiets is sneller op een vlak en niet al te bochtig parcours. Maar met veel draaien en keren en wat klimmetjes is een wegfiets met opzetstuur en aero wielen minstens zo snel. Bovendien benut je een tijdritfiets met specifieke houding alleen volledig als je regelmatig traint op deze fiets.
Verder zitten junioren over het algemeen in de groei en heeft een oude fiets een kortere bovenbuis en meer "drop" dan hun wegfiets.
Bovendien kun je een -35 graden verstelbare stuurpen van ritchey monteren of nog beter: een Look ergostem. Op deze manier zit je nog dieper, korter en wordt je houding veel beter geschikt voor een TT. Daarna monteer je je stuurtje, schuif je je zadel verder naar voren en je fiets is al veel beter geschikt voor tijdritten. Als je zou willen kun je zelfs je oude shifters op de base bar monteren, maar TT shifters zijn wel idd wat fijner.
TT stuur op wegfiets
Zoals ik zelf ervaar kan je idd beter gewoon een opzet stuurtje pakken veel minder werk en als je geen TT hebt hoef je niet alles terug om te bouwen om je fiets mee te nemen als reserve fiets.
Ondanks blijft het natuurlijk leuk om zo bezig te blijven:)
Ondanks blijft het natuurlijk leuk om zo bezig te blijven:)
http://michaelvanginneken.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik wil zelf ook een opzetstuur aanschaffen voor mn fiets om af en toe wat te trainen voor en te rijden in een tijdrit.
Ik ben het eens met het commentaar dat je nooit de ideale houding zal hebben, vergeleken met een TT. Maar als je een opzet stuur hebt die een beetje in te stellen is, kun je volgens mij best een positie bewerkstelligen waarbij je je frontale vlak sterk kleiner maakt maar nog wel steeds goed druk op de pedalen kan houden. En dat het dus echt wel zin heeft om dit te doen, ook al zou het idd nog beter kunnen met een echte TT fiets.
Of zijn er goede argumenten dat ik het helemaal fout zie?
Ik ben het eens met het commentaar dat je nooit de ideale houding zal hebben, vergeleken met een TT. Maar als je een opzet stuur hebt die een beetje in te stellen is, kun je volgens mij best een positie bewerkstelligen waarbij je je frontale vlak sterk kleiner maakt maar nog wel steeds goed druk op de pedalen kan houden. En dat het dus echt wel zin heeft om dit te doen, ook al zou het idd nog beter kunnen met een echte TT fiets.
Of zijn er goede argumenten dat ik het helemaal fout zie?