Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Positie schoenen op klikpedalen

hemeltje
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:30

hemeltje 13 jun 2009 16:35

Hey

Ik heb onlangs nieuwe sidi schoenen en SPD-plaatjes gekocht.
Nu is mijn vraag hoe moet ik mijn schoen positioneren op men klikpedaal?

- Zo dicht mogelijk tegen het kader?
- Tenen een beetje naar binnen of naar buiten?

Momenteel heb ik altijd last aan de binnenkant van men knie.

Ben 1.86 m groot (weet niet als dat iets uitmaakt)

Alvast bedankt!

Groeten

kamerplant
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 15 feb 2009 21:08

kamerplant 13 jun 2009 19:18

wat het fijnst aanvoelt zou ik zeggen..

ik zit iets met mn tenen naar het frame toe(omdat dit het voor mij goed aanvoelt)

dus gewoon proberen,dus met je inbus sleuteltje op zak.(moet je altijd op zak hebben natuurlijk.)
Colnago Olympic Master lovert.

heb dr zin in!.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 13 jun 2009 23:55

Als uitgangspunt start je met de bal van de voet (meestal ook breedste punt van de voet) precies boven de pedaal as, zo kun je normaal het meest efficient pedaleren. Op veel plaatjes staan streepjes die aangeven waar de as van het pedaal zit. Als je, met de schoenen aan, voelt waar de voet het breedst is en daar met een potlood links en recht een streepje op de schoen zet dan hoef je het streepje op het plaatje maar gelijk te trekken met het potlood streepje.

De voeten moeten normaal gesproken gewoon recht naar voren wijzen, doen ze dat niet, draai dan je plaatjes totdat de voet parallel aan het frame recht naar voeren wijst.

En dan moet je de plaatjes zodanig naar binnen of naar buiten zetten zodat bij VOORAANZICHT je boven en onderbeen geen hoek maken bij de knie dan heb je de meest neutrale belasting op je knieen. Dit is de normale situatie, maar veel mensen hebben hier een afwijking in. Je ziet dat eigenlijk alleen maar als je op een rollentrainer voor de spiegel trapt.

Specialized (ook andere merken) heeft schoenen, maar ook inlegzolen, waarmee je ook nog eens de hoek van je voet op het pedaal kunt instellen mocht het je niet lukken op alleen met de plaatjes je knieen van voren recht te krijgen.
Afbeelding

hemeltje
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:30

hemeltje 14 jun 2009 01:50

Ok bedankt!

Ga ik zeker eens proberen..

Groeten

brekson
Forum-lid
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 16 jun 2009 12:26

Hemeltje schreef:Hey

Ik heb onlangs nieuwe sidi schoenen en SPD-plaatjes gekocht.
Nu is mijn vraag hoe moet ik mijn schoen positioneren op men klikpedaal?

- Zo dicht mogelijk tegen het kader?
- Tenen een beetje naar binnen of naar buiten?

Momenteel heb ik altijd last aan de binnenkant van men knie.

Ben 1.86 m groot (weet niet als dat iets uitmaakt)

Alvast bedankt!

Groeten


Als je knie aan de binnenkant pijn doet wil dit zeggen dat je tenen teveel naar buiten staan.
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

hemeltje
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:30

hemeltje 17 jun 2009 17:04

Hey

Men tenen staan een beetje naar binnen, kan het ook zijn dat men hele voet te veel naar buiten staat?

tomko1001
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 nov 2008 13:14

tomko1001 02 jul 2009 14:33

Je mag wel niet de linker schoen met je rechter schoen gelijk gaan nemen. Ik bedoel op je linker schoen kan je je plaatje zo plaatsen dat het plaatje op het "derde streepje" staat. Omdat de zolen van de schoen niet gelijk gemaakt zijn of niet gelijk op de schoen "geplakt" zijn moet je beide plaatjes onafhankelijk van de ander, volgens positie op je fiets afstellen.

Plaats reactie