Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Rugtas of (grote) zadeltas?

em
Forum-lid

em 05 jun 2009 10:50

Wat is de beste manier om bagage mee te nemen op een racefiets? Het gaat om relatief lichte bagage met alleen de noodzakelijke dingen die je nodig hebt om in een dag in een hotel te overnachten.

Ik zit te denken aan een rugtas of een (grote) zadeltas. Wat is de beste optie?

rvane
Forum-lid

rvane 05 jun 2009 11:08

Ik heb vorig jaar in negen dagen 1500 km gefietst van hotel naar hotel met alleen een rugzak. Is me erg goed bevallen. Had verder alleen een zadeltasje voor bandjes en wat gereedschap.
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

joostvv2
Forum-lid

joostvv2 05 jun 2009 11:26

ik heb pas ook een rugzak aangeschaft omdat ze me dat adviseerde
http://www.joostvv2.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 05 jun 2009 11:31

Ik doe niets meer op mijn rug voor afstanden >20km . Het zweet, het plakt, het schuift, het legt meer druk op het zadel...
Liever nog een drager en een fietstas. Als dat niet kan, een stuurtas, tas voor in hoek van het frame en een zadeltas.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

simic
Forum-lid

simic 05 jun 2009 12:11

Ik heb een keer een rugzak een rug gehad, en nooit meer, ik kreeg zooo´n last van mijn rug! Het gaat wel, maar het is gewoonweg niet prettig rijden.

amro
Forum-lid

amro 05 jun 2009 12:18

Alleen ervaring met een rugzak, maar dat bevalt me erg goed.
Dit jaar nog 1000km in Spanje met rugzak gereden en vorig jaar zo naar Polen gefietst. Een kleine 20liter rugzak is voor mij voldoende. Zorg wel dat je er een hebt met een (lichtgewicht) frame of padding, zodat de rugzak zelf niet op je rug rust. Dat scheelt erg veel zweet... Dit jaar voor het eerst een Vaude Ultra Hiker geprobeerd: ideaal. Extreem lichtgewicht, met frame.

Zorg altijd wel dat je een regenhoes bij je hebt. Geen enkele rugzak die ik gebruikt heb is 100% waterdicht.

En nog een tip: het fietst beter als je de rugzak zo hoog mogelijk op je rug trekt. Dan slingert deze minder, vooral tijdens klimmen. Maar zorg er wel voor dat je dan in een afdaling je rugzak weer wat lager zet, anders klapt deze tegen je helm aan!

rvane
Forum-lid

rvane 05 jun 2009 12:24

amro schreef:Alleen ervaring met een rugzak, maar dat bevalt me erg goed.
Dit jaar nog 1000km in Spanje met rugzak gereden en vorig jaar zo naar Polen gefietst. Een kleine 20liter rugzak is voor mij voldoende. Zorg wel dat je er een hebt met een (lichtgewicht) frame of padding, zodat de rugzak zelf niet op je rug rust. Dat scheelt erg veel zweet... Dit jaar voor het eerst een Vaude Ultra Hiker geprobeerd: ideaal. Extreem lichtgewicht, met frame.

Zorg altijd wel dat je een regenhoes bij je hebt. Geen enkele rugzak die ik gebruikt heb is 100% waterdicht.

En nog een tip: het fietst beter als je de rugzak zo hoog mogelijk op je rug trekt. Dan slingert deze minder, vooral tijdens klimmen. Maar zorg er wel voor dat je dan in een afdaling je rugzak weer wat lager zet, anders klapt deze tegen je helm aan!

Idd is het prettig als de rugzak niet direct tegen je rug aan zit. Ik heb voor mijn trip een Ergon rugzak gebruikt. Ook hier heb je ruimte tussen rug en rugzak. Het kogelgewricht is deze rugzak zorgt ervoor dat je je schouders vrij kunt bewegen zonder dat de tas meebeweegt. Heb ik als erg prettig ervaren. Verder draagt deze rugzak op je heupen en juist niet hoog op de rug.

arepol
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar arepol 05 jun 2009 12:56

Ik heb laatst met een Salomon rugzak van een maatje gereden (2x 40 km) en dat was zeer goed te doen. Volume is 13 liter, van buiten niet groot, maar er gaat wel een hoop in! Bovendien een extra rits om de tas groter/kleiner te maken.
Vanwege het compacte formaat en het beperkte (totaal-)gewicht kan ik me niet indenken dat je hiermee snel last van je rug gaat krijgen.
Het gaat om dit type: Afbeelding

em
Forum-lid

em 05 jun 2009 18:20

Nou, het blijkt dus dat zowel een rugtas als een zadeltas beide niet ideaal zijn. Aangezien het maar om één dagje gaat probeer ik het gewoon met de rugtas, aangezien ik (nog) geen grote zadeltas heb. Als blijkt dat dit echt niet prettig is dan kan ik voor toekomstige tochten alsnog een zadeltas o.i.d. aanschaffen.

Bedankt voor de tips in elk geval..!!

rvane
Forum-lid

rvane 05 jun 2009 21:02

RvanE schreef:Ik heb vorig jaar in negen dagen 1500 km gefietst van hotel naar hotel met alleen een rugzak. Is me erg goed bevallen. Had verder alleen een zadeltasje voor bandjes en wat gereedschap.

EM schreef:Nou, het blijkt dus dat zowel een rugtas als een zadeltas beide niet ideaal zijn. Aangezien het maar om één dagje gaat probeer ik het gewoon met de rugtas, aangezien ik (nog) geen grote zadeltas heb. Als blijkt dat dit echt niet prettig is dan kan ik voor toekomstige tochten alsnog een zadeltas o.i.d. aanschaffen.

Bedankt voor de tips in elk geval..!!

Voor mij is een rugzak (als het tenminste mijn Ergon is) dus wel ideaal.

rnsto
Forum-lid

rnsto 05 jun 2009 22:44

+1 voor de Ergon ik heb er ook 1 , heb de b2 .
Wel een investering ,maar dan heb je niet wat ze allemaal hier beweren ,
van dat ie schuift warm is op je rug plakt.
Wel even passen voor de juiste maat.
Heb verschillende rugtassen gehad met netjes en allerlei voorgevormde dingen.
Maar nog nooit zoiets gehad.Proberen
Draag natuurlijk het liefst niets met me mee!!!

Plaats reactie