Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Fulcrum Racing 1 remt minder strak

korrie
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 mar 2009 18:05

korrie 05 mar 2011 18:50

Beste mensen,

Vorig jaar ben ik overgestapt van een goedkoop Mavic setje naar de Fulcrum Racing 1. Wat mij toen al -en nog steeds- opviel is, dat de Fulcrum's minder vergraging hebben dat mijn oude Mavic setje.
In Limburg was dit zeer goed merkbaar. Ik moest er alles aan doen om voldoende vertraging te krijgen in de divers afdalingen.
Simpel gezegd: ik vind ze slecht remmen.
Heeft iemand hier ervaring mee, wat kun je er aan doen zodat deze wielen beter remmen. Het is geen kweste van vette velgranden o.i.d.
Inmiddels heb ik al wel nieuwe blokjes gemonteerd van BBB. Deze zullen waarschijnlijk nog moeten inslijten.

Graag jullie reactie.

BVD
Race: Isaac Kelvin,
Shimano Ultegra 6700 Compact, Fulcrum racing 1

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 05 mar 2011 19:16

Met mijn Fulcrum Racing 3 icm Shimano Dura-Ace remblokken heb ik geen enkele problemen. Mij viel het juist op dat ze veel beter remmen dan mijn Mavic Ksyriums.
Dus misschien ligt het aan je remblokken of de afstelling van je remmen/remblokken.

binkie4
Forum-lid
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 dec 2007 21:06
Locatie: Rotterdam

binkie4 05 mar 2011 19:18

Ook als ik snoeihard een berg afdender, dan is de remwerking met mijn Fulcrums Racing 1 erg goed. En prima te doseren. Ook bij hogere snelheden (70 a 80 km/u) voel ik me niet onzeker.

De remwerking is natuurlijk niet alleen afhankelijk van de velgrand, maar ook - en voornamelijk - van je remhoeven en de remblokken. Sommige zachte blokjes van BBB (bijv. die met drie kleuren) remmen een beetje sponsig. Ik rij zelf met Super Record remhoeven met Record blokjes. Op mijn andere fiets vond ik de remwerking van Dura Ace blokjes ook beter dan de Ultegra blokjes.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 mar 2011 23:03

Gewoon die BBB er meteen afhalen en Shimano blokjes monteren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

korrie
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 mar 2009 18:05

korrie 05 mar 2011 23:52

De slechte vertraging gebeurde juist met de Shimano remblokjes.
Om iets te proberen heb ik juist de BBB gemonteerd.
Race: Isaac Kelvin,
Shimano Ultegra 6700 Compact, Fulcrum racing 1

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 mar 2011 01:25

Je hebt je remmen wel opnieuw afgesteld met de nieuwe wielen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gotcha1
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 20 okt 2010 20:14

gotcha1 06 mar 2011 12:47

Heb met mijn r1's toch ook al een paar keer serieuze remactie moeten doen (denk echt dat sommige slapen terwijl ze met wagen rijden :/ )
en ben toch zeeer tevreden van wielen+fsa k-force light remhoeven+da remblokken.
Heb wel 2009 R1's maar daar zal toch geen verschil opzitten.
Mssn remrand eens goed ontvetten en remhoeven afstellen.
Door de stijfheid van de R1's kan je blokken vrij dicht zetten.

korrie
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 mar 2009 18:05

korrie 07 mar 2011 20:54

Bedankt allemaal voor deze reacties.
Uiteraard zijn de remmen afgesteld op deze wielen. Het is en blijft natuurlijk een lastig probleem. Wat is goed en voldoende remmen?
Zou het ook kunnen zijn dat een zwaarder wielset beter remt? Je zou het toch niet denken, meer massa om tot stilstand te brengen, denk ik zo.

Mocht e.e.a. blijven tegenvallen dan moet ik maar eens de Dura Ace blokjes proberen.
Race: Isaac Kelvin,
Shimano Ultegra 6700 Compact, Fulcrum racing 1

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 mar 2011 20:56

Gotcha1 schreef: Door de stijfheid van de R1's kan je blokken vrij dicht zetten.

Dat vind ik dan juist weer NIET fijn. Ik wil graag een beetje slag hebben op mijn remhendels. Dan is het veel beter te doseren.
Less is bore

gotcha1
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 20 okt 2010 20:14

gotcha1 08 mar 2011 00:22

Daniel1975 schreef:
Gotcha1 schreef: Door de stijfheid van de R1's kan je blokken vrij dicht zetten.

Dat vind ik dan juist weer NIET fijn. Ik wil graag een beetje slag hebben op mijn remhendels. Dan is het veel beter te doseren.


'K bedoel daarmee niet dat je ze op een mm eraf moet zetten hoor.
Heb ook wel wat speling,kan je beter doseren inderdaad.
Maar mssn dat Korrie ze gewoon echt ver eraf zet ofzo (zoals vb Nijs ;) )

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 08 mar 2011 08:41

BBB blokken zijn niet de beste en de reden dat Mavic met shimano beter remt is dat Mavic een zachtere legering gebruik (maar de velgranden slijten ook veel harder). Gewoon een set campa blokken voor shimano halen (of bijv. Swisstop) probeer in noodgeval de gele voor carbon eens op alu sta je in no time stil (daarna niet meer op carbon gebruiken!)
En inderdaad remmen horen in ruststand minimaal +3 mm van de velg te staan, meer kan minder gaat niet goed (tot de blokken beginnen te slijten :-)

korrie
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 mar 2009 18:05

korrie 10 mar 2011 22:31

Interessante reacties.
Het kan natuurlijk zo zijn dat ik verwend ben met de Mavic wielen en dat mijn Fulcrum's wel degelijk voldoende remmen. Bedankt Sharkman 1.
Toch voelen de Fulcrum velgen zachter aan dan de Mavic velgen, maar dit zou ook veroorzaakt kunnen worden doordat de Fulcrum wielen lichter zijn.

Ik wacht toch even het resultaat af van de BBB blokken. Later zal ik mogelijk nog eens de blokjes proberen voor carbon velgen.

Even voor de duidelijkheid; het onderhoud en alle voorkomende reparaties e.d. doe ik allemaal zelf. Dus het afstellen van remmen e.d. is geen probleem voor mij, Gotcha1.

Nogmaals dank voor jullie reacties
Race: Isaac Kelvin,
Shimano Ultegra 6700 Compact, Fulcrum racing 1

Plaats reactie