Omdat de knwu zo lekker duidelijk is met informatie over licenties hier maar eens een vraag. Wat voor wedstrijden kun je rijden met een C licentie? En vooral ook aan wat voor wedstrijden je mee kunt doen met bijvoorbeeld een dagkaart?
De mogelijkheden van een C licentie oftewel ledenkaart vind ik wat beperkt overkomen. Ik woon in Haarlem en rijd regelmatig, al een jaar of 10, clubkoersen op het circuit van Spaarnwoude bij HSV de Kampioen. Een A of B licentie lijkt mij daarvoor een beetje veel van het goede (ook qua kosten) maar een leuke koers op de weg zo nu en dan zou me een leuke aanvulling lijken.
Tips?
Koersen met C Licentie (ledenkaart)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Met een c licentie kan je de c koersen rijden! En je bent verzekerd wanneer je club coursen rijd. Wanneer je lid bent van de knwu kan je inloggen op de site en de wedstrijden zien, en meteen ook aanmelden.
@TS: Tja, met een C-licentie mag je bijna geen enkele koers rijden. Dat is - heel flauw gezeg wellicht - ook de reden dat ie zoveel minder kost. Hij is - voorzover ik begrepen heb - in het leven geroepen om mensen 'verzekerd' te kunnen laten rijden op clubkoersen.
En een B-licentie is wellicht duurder dan een C-licentie, maar als ik kijk wat ik verder per jaar uitgeef aan fietsen, vind ik het een schijntje.
En een B-licentie is wellicht duurder dan een C-licentie, maar als ik kijk wat ik verder per jaar uitgeef aan fietsen, vind ik het een schijntje.
Corniel schreef: in het leven geroepen om mensen 'verzekerd' te kunnen laten rijden op clubkoersen.
Dat verzekerd vraag ik mij al een tijdje af, hoe dan?? Als ik tijdens een clubkoers onderuit ga door eigen schuld, of door een ander, weet ik niet beter of ik gebruik mijn eigen ziektekosten verzekering. Je koerst toch voor eigen risico?
Kan ik soms iemand aansprakelijk (KNWU/wielerclub??)stellen als ik ten val kom?
@Fietsernl: eerlijkheid gebeid me te zeggen dat ik de in-en-outs nooit heb uitgezocht. Ik ben redelijk ingeweid in de wereld van de verzekingsmaatschappijen (ik bouw software voor een aantal grote maatschappijen) en dat heeft me zo cynisch gemaakt, dat ik zo min mogelijk probeer te verzekeren.
Ik geloof ook niet dat je voor een verzekering van twee tientjes per jaar veel vergoed zal krijgen als het mis gaat. Aangezien de kans tijdens het koersen groot is, moet je je derhalve van de dekking niet veel (zeer weinig dus) voorstellen.
Ik neem dan ook aan dat het een stukje (uitgebreide) aansprakelijkheid betreft. Het gaat zeker niet om je ziektekostenverzekering. Persoonlijk letsel is standaard wel voldoende gedekt. Vervolgschade is een ander verhaal, net als materieële schade aan fiets en kleding.
Maar een beetje rencommissaris kan je meer vertellen. (Mag ik hopen)
Ik geloof ook niet dat je voor een verzekering van twee tientjes per jaar veel vergoed zal krijgen als het mis gaat. Aangezien de kans tijdens het koersen groot is, moet je je derhalve van de dekking niet veel (zeer weinig dus) voorstellen.
Ik neem dan ook aan dat het een stukje (uitgebreide) aansprakelijkheid betreft. Het gaat zeker niet om je ziektekostenverzekering. Persoonlijk letsel is standaard wel voldoende gedekt. Vervolgschade is een ander verhaal, net als materieële schade aan fiets en kleding.
Maar een beetje rencommissaris kan je meer vertellen. (Mag ik hopen)
Er zit ook verschil tussen een ledenkaart en een C licentie.
Volgens mij hoef je bij een ledenkaart geen lid te zijn van een club.
Daarnaast is schade aan materiaal en kleding tijdens koersen bijna nooit verzekerd.
Om tijdens trainingsritten verzekerd te zijn is het misschien handig om lid te worden van de NTFU vanwege de fietsverzekering die zij o.a. aanbieden.
Volgens mij hoef je bij een ledenkaart geen lid te zijn van een club.
Daarnaast is schade aan materiaal en kleding tijdens koersen bijna nooit verzekerd.
Om tijdens trainingsritten verzekerd te zijn is het misschien handig om lid te worden van de NTFU vanwege de fietsverzekering die zij o.a. aanbieden.
Anima Sana in Corpore Sano
Canyon Grail
Canyon Grail
Met een ledenkaart hoef je inderdaad geen lid te zijn van een club, met een C licentie wel. Maar zowel een C-licentie en een ledenkaart stelt geen drol voor. Doe maar eens bij de knwu-kalender ledenkaart invullen en je zult geen tot weinig wedstrijden zien. Voor C geldt precies hetzelfde.
Ik zou een B licentie nemen dan, dan kun je in de zomerperiode zowat elke avond een criterium rijden.
Ik zou een B licentie nemen dan, dan kun je in de zomerperiode zowat elke avond een criterium rijden.
Tr1969 schreef: Om tijdens trainingsritten verzekerd te zijn is het misschien handig om lid te worden van de NTFU vanwege de fietsverzekering die zij o.a. aanbieden.
Vor dit soort ongevallen heb je toch gewoon je aansprakelijkheidsverzekering. Bij val en/of schade door slechte weg of fietspad dien je de wegbeheerder aansprakelijk te stellen, gemeente/provincie/rws.